minta dicarikan sumber hadis tukar kiblat dan solat pakai kasut

View previous topic View next topic Go down

minta dicarikan sumber hadis tukar kiblat dan solat pakai kasut

Post by yat on Sun Jul 01, 2012 3:17 pm

salam, mintak cari sumber 2 hadis ni, saya dgr UFB cakap (atau ustaz lkain, saya tak ingat) tapi lupa nak tanya dia sumber mana:

1. Ketika di madinah, orang yahudi memperlekehkan kiblat orang muslim yg masih lagi di al-aqsa, depa cakap smaa jek dgn yahudi, sop nbai berdoa pada Allah dan Allah turunkan wahyu perintah kiblat ditukar ke mekah

2. Sunnah memakai kasut/capal sewaktu solat, sebab nabi setidak2nya tak mahu solat kita sama dgn yahudi...diberitahukan jugak masjid zaman nabi tak sama dgn masjid zaman skrng, iaitu tak ada diding/bumbung dan tanah menjadi lantai, mintak sumber ni sekali

jzakallah


Last edited by yat on Mon Jul 02, 2012 4:20 am; edited 1 time in total

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: minta dicarikan sumber hadis tukar kiblat dan solat pakai kasut

Post by thtl on Sun Jul 01, 2012 4:43 pm

1. pindah kiblat

sahih Bukhari

حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ خَالِدٍ قَالَ حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو إِسْحَاقَ عَنْ الْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ أَوَّلَ مَا قَدِمَ الْمَدِينَةَ نَزَلَ عَلَى أَجْدَادِهِ أَوْ قَالَ أَخْوَالِهِ مِنْ الْأَنْصَارِ وَأَنَّهُ صَلَّى قِبَلَ بَيْتِ الْمَقْدِسِ سِتَّةَ عَشَرَ شَهْرًا أَوْ سَبْعَةَ عَشَرَ شَهْرًا وَكَانَ يُعْجِبُهُ أَنْ تَكُونَ قِبْلَتُهُ قِبَلَ الْبَيْتِ وَأَنَّهُ صَلَّى أَوَّلَ صَلَاةٍ صَلَّاهَا صَلَاةَ الْعَصْرِ وَصَلَّى مَعَهُ قَوْمٌ فَخَرَجَ رَجُلٌ مِمَّنْ صَلَّى مَعَهُ فَمَرَّ عَلَى أَهْلِ مَسْجِدٍ وَهُمْ رَاكِعُونَ فَقَالَ أَشْهَدُ بِاللَّهِ لَقَدْ صَلَّيْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قِبَلَ مَكَّةَ فَدَارُوا كَمَا هُمْ قِبَلَ الْبَيْتِ وَكَانَتْ الْيَهُودُ قَدْ أَعْجَبَهُمْ إِذْ كَانَ يُصَلِّي قِبَلَ بَيْتِ الْمَقْدِسِ وَأَهْلُ الْكِتَابِ فَلَمَّا وَلَّى وَجْهَهُ قِبَلَ الْبَيْتِ أَنْكَرُوا ذَلِكَ
قَالَ زُهَيْرٌ حَدَّثَنَا أَبُو إِسْحَاقَ عَنْ الْبَرَاءِ فِي حَدِيثِهِ هَذَا أَنَّهُ مَاتَ عَلَى الْقِبْلَةِ قَبْلَ أَنْ تُحَوَّلَ رِجَالٌ وَقُتِلُوا فَلَمْ نَدْرِ مَا نَقُولُ فِيهِمْ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى
{ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ }

terj:
(BUKHARI - 39) : Telah menceritakan kepada kami 'Amru bin Khalid berkata, telah menceritakan kepada kami Zuhair berkata, telah menceritakan kepada kami Abu Ishaq dari Al Barro` bin 'Azib bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam saat pertama kali datang di Madinah, singgah pada kakek-kakeknya ('Azib) atau paman-pamannya dari Kaum Anshar, dan saat itu Beliau shallallahu 'alaihi wasallam shalat menghadap Baitul Maqdis selama enam belas bulan atau tujuh belas bulan, dan Beliau sangat senang sekali kalau shalat menghadap Baitullah (Ka'bah). Shalat yang dilakukan Beliau shallallahu 'alaihi wasallam pertama kali (menghadap Ka'bah) itu adalah shalat 'ashar dan orang-orang juga ikut shalat bersama Beliau. Pada suatu hari sahabat yang ikut shalat bersama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam pergi melewati orang-orang di Masjid lain saat mereka sedang ruku', maka dia berkata: "Aku bersaksi kepada Allah bahwa aku ikut shalat bersama Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menghadap Makkah, maka orang-orang yang sedang (ruku') tersebut berputar menghadap Baitullah dan orang-orang Yahudi dan Ahlul Kitab menjadi heran, sebab sebelumnya Nabi shallallahu 'alaihi wasallam shalat menghadap Baitul Maqdis. Ketika melihat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menghadapkan wajahnya ke Baitullah mereka mengingkari hal ini. Berkata Zuhair Telah menceritakan kepada kami Abu Ishaq dari Al Barro`, dalam haditsnya ini menerangkan tentang (hukum) seseorang yang meninggal dunia pada saat arah qiblat belum dialihkan dan juga banyak orang-orang yang terbunuh pada masa itu?, kami tidak tahu apa yang harus kami sikapi tentang mereka hingga akhirnya Allah Ta'ala menurunkan firman-Nya: "Dan Allah tidaklah akan menyia-nyiakan iman kalian". (QS. Al Baqoroh: 143)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: minta dicarikan sumber hadis tukar kiblat dan solat pakai kasut

Post by thtl on Sun Jul 01, 2012 4:53 pm

2. solat dgn sandal

خالفوا اليهود فإنهم لا يصلون في نعالهم ولا خفافهم


الراوي:شداد بن أوس المحدث:الألباني - المصدر:صحيح أبي داود- الصفحة أو الرقم:652
خلاصة حكم المحدث:صحيح

"Selisihilah orang-orang yahudi, yang mereka beribadah dengan tidak mengenakan sandal-sandal dan juga khuf (sepatu) mereka."

mesjid Nabawi mmg tak ada dinding, bumbung dan lantai marmar macam sekarang. itu kena rujuk kitab sejarah Madinah oleh Dr Abu Anas al-Madani. lepas tu atapnya dgn daun2 tamar....pembesarannya bermula dgn zaman daulah ummayah...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: minta dicarikan sumber hadis tukar kiblat dan solat pakai kasut

Post by Abu_Imran on Mon Jul 02, 2012 3:35 am

mcm mana kita nak memahami hadis ini (pki sandal) ketika solat pada masa kini?

bolehkah kita ambil illah hadis ini iaitu untuk tidak menyerupai .....

lalu kita menolak sebarang unsur yg menyerupai seperti main alat muzik di dalam masjid dgn tujuan ibadah...?

Abu_Imran
AHLI
AHLI

Posts : 94
Points : 125
Join date : 26/11/2011
Age : 34
Location : Putrajaya

Back to top Go down

Re: minta dicarikan sumber hadis tukar kiblat dan solat pakai kasut

Post by Razmin78 on Mon Jul 02, 2012 3:58 am

yat wrote:...diberitahukan jugak masjid zaman nabi tak sama dgn masjid zaman skrng, iaitu tak ada diding/bumbung dan tanah menjadi lantai, mintak sumber ni sekali

jzakallah

Ini ialah sautu video yang bagus tentang sejarah Masjid al-Nabawi pada Zaman Rasulullah.

Insya'ALLAH, kebanyakan maklumatnya berasal daripada sumber-sumber yang sahih.

http://www.youtube.com/watch?v=eddnzXDh5lw

Allahu a'lam.....

Razmin78
AHLI
AHLI

Posts : 6
Points : 6
Join date : 27/11/2011
Age : 38
Location : Alor Setar - Kulim

Back to top Go down

Re: minta dicarikan sumber hadis tukar kiblat dan solat pakai kasut

Post by yat on Mon Jul 02, 2012 4:11 am

jazakallah pd semua.....cuma benarkah yahudi memperkecilkan umat islam madinah waktu itu sebab menghadap mekah?

dan up utk soalan Abu_Imran dan tukar tajuk thread utk memudahkan carian archive nanti

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: minta dicarikan sumber hadis tukar kiblat dan solat pakai kasut

Post by thtl on Mon Jul 02, 2012 9:09 am

mcm mana kita nak memahami hadis ini (pki sandal) ketika solat pada masa kini?

bolehkah kita ambil illah hadis ini iaitu untuk tidak menyerupai .....

lalu kita menolak sebarang unsur yg menyerupai seperti main alat muzik di dalam masjid dgn tujuan ibadah...?

Jawab:
1. fiqh hadis:
Hadis pakai sepatu/sandal ketika solat ialah ketika permulaan hijrah. di mana ketika Nabi sampai, maka baginda diberitahu, org Yahudi sembahyang dalam sinagog berkaki ayam. Maka spontan Nabi saw suruh umat Islam solat menggunakan sandal. Masa tu mesjid Nabawi berlantaikan pasir.
kemudian fiqhnya berubah bila mesjid sudah berlantai dan bercarpet pada hari ini, maka illat tsb sudah mansuh, bahkan yahudi dan nasrani pulak yang sembahyang berkasut...

Maka solat berkasut ni releven fiqhnya ketika outdoor atau aktiviti riadhah atau musafir dan perlu solat di jalanan, dalam hutan, atas gunung, maka boleh solat berkasut atau ketika dalam mesjid di negara iklim sejuk, boleh solat dgn memakai khuf.

2. bermain alat musik dalam mesjid mmg perbuatan bid'ah, yang tidak dilarang ialah di pekarangan mesjid sahaja atau dewan serbaguna mesjid. Ruangan solat hanya utk sujud, ibadah dan ilmu. sekian

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: minta dicarikan sumber hadis tukar kiblat dan solat pakai kasut

Post by thtl on Mon Jul 02, 2012 9:10 am

cuma benarkah yahudi memperkecilkan umat islam madinah waktu itu sebab menghadap mekah?

Kalau tengok tafsir, mmg Yahudi Madina memperkecilkan umat Islam dan umat Islam (termasuk nabi saw sendiri) pun rasa tak selesa berkongsi kiblat dgn musuh ketatnya, Yahudi.

lihat tafsir Ibn katsir pada ayat 2:142-148

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: minta dicarikan sumber hadis tukar kiblat dan solat pakai kasut

Post by yat on Mon Jul 02, 2012 10:46 am

adakah solat yahudi pun lebih kurang sama dgn islam?

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: minta dicarikan sumber hadis tukar kiblat dan solat pakai kasut

Post by thtl on Mon Jul 02, 2012 11:48 am

yahudi solat ada persamaan sikitlah: solat berjamaah di sinagog

1. solat dlm keadaan qiyam (berdiri)
2. ada ruku` sahaja tanpa sujud
3. kena goyang badan kedepan dan kebelakang ketika membaca siddur (kitab solat depa)
4, kena khusyu` (kavvanah)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: minta dicarikan sumber hadis tukar kiblat dan solat pakai kasut

Post by yat on Mon Jul 02, 2012 12:10 pm

jumpa dalam youtuibe:



cara nabi isa dan yahudi ortodox sembhyang, ada dilampirkan buku sifat soalt yahudi (hehe), ortodox punya yahudi...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: minta dicarikan sumber hadis tukar kiblat dan solat pakai kasut

Post by abu_aisyah on Tue Jul 03, 2012 8:57 pm

thtl wrote:
cuma benarkah yahudi memperkecilkan umat islam madinah waktu itu sebab menghadap mekah?

Kalau tengok tafsir, mmg Yahudi Madina memperkecilkan umat Islam dan umat Islam (termasuk nabi saw sendiri) pun rasa tak selesa berkongsi kiblat dgn musuh ketatnya, Yahudi.

lihat tafsir Ibn katsir pada ayat 2:142-148

ot:bila sheikh sebut lihat taksir ibn katsir..ni merujuk kepada yg mana?klu dlm pasaran (terjemahan)..ada yg original terjemahan dari yg asal,ada yg diringkas Muhammad Nasif ar-Rifai,Syaikh Shafiyyurrahman al-Mubarakfuri,Dr. Abdullah bin Muhammad bin Abdurrahman bin Ishaq Alu Syaikh dan mungkin ada yg lain2.semua ni ada perbezaan ke?

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: minta dicarikan sumber hadis tukar kiblat dan solat pakai kasut

Post by thtl on Tue Jul 03, 2012 9:16 pm

ana ada semua tu...kalau nak tahu secara lengkap, kena baca tafsir asal tanpa tahqiq sapa-sapa. kemudian tafsir asal tanpa ringkasan yg ditahqiq, kemudian barulah ringkasan (mukhtashar). Mukhtashar ni nasiblah..mana yg kena cut bergantung kpd peringkasnya...maka kena ada versi asal utk melihat kat mana yg kena potong..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: minta dicarikan sumber hadis tukar kiblat dan solat pakai kasut

Post by Sponsored content Today at 2:57 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum