bagiamana berkahwin dengan perempuan ahli kitab?

View previous topic View next topic Go down

bagiamana berkahwin dengan perempuan ahli kitab?

Post by abu_aisyah on Mon Jul 02, 2012 8:15 pm

assalamualaikum,

apa yg ana faham dari video sheikh al-uthaimeen ini, ,boleh nya memakan sembelihan yahudi dan nasrani dari dulu sehingga sekarang juga berkahwin dengan perempuan mereka.so,jika seseorang nak kahwin dengan perempuan tu,tak perlulah perempuan tu mengucap dulu ya?terus nikahi sahaja?ada sebuah cerita wayang indonesia dulu (dlm 4 thun lepas rsanya,tak ingat tajuk) ada tunjuk kejadian ini.masa tu rasa pelik je negok.

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: bagiamana berkahwin dengan perempuan ahli kitab?

Post by thtl on Mon Jul 02, 2012 9:38 pm

Jawab:

dari segi teori mmg mudah, tapi kalau abu nak kakwin dgn gadis yahudi atau kristian kena tengok hukum keluarga Islam di negara kita...depa ikut madzhab syafi`iy, maka tak ada harapan utk kawin dgn gadis tsb di Malaysia, unless depa memeluk Islam dulu...kat saudi atau negara arab mmg mudah sikitlah...gitu juga di Indonesia pun boleh...India pun mudah, bahkan shah rukh khan kawin dgn perempuan Hindu.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bagiamana berkahwin dengan perempuan ahli kitab?

Post by Ahmad Shamil on Tue Jul 03, 2012 1:40 pm

menurut mazhab syafi'i, ahli kitab yg halal dikahwini hanya orang2 yahudi dan kristian yg asal kan? pendek kata keturunan Bani Israil dan org2 Rom kerana mmg agama asal mereka..
jika melayu masuk kristian, arab masuk kristian, india dan cina masuk kristian dikira bukan ahli kitab di sisi mazhab syafi'i

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: bagiamana berkahwin dengan perempuan ahli kitab?

Post by Ad-Dien on Tue Jul 03, 2012 7:21 pm

Az-Zarkasyi dari kalangan madzhab Syafi’iyah berkata :

“Kadangkala hukumnya menikahi wanita Ahli Kitab boleh jadi sunat (istihbab), apabila wanita tersebut dapat diharapkan masuk Islam. Kerana ada riwayat bahawa Uthman Radhiyallahu ‘anhu telah menikah seorang wanita Nasrani, kemudian wanita itu masuk Islam dan keislamannya pun baik” [Mughni al-Muntaj].

Ini adalah pendapat yang marjuh (lemah) dari kalangan madzhab Syafi’iyah.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: bagiamana berkahwin dengan perempuan ahli kitab?

Post by thtl on Tue Jul 03, 2012 7:40 pm

aik, kenapa pula lemah, inilah sepatutnya yg kuat, sebab objektif very clear, supaya isteri ahli kitab tu masuk Islam...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bagiamana berkahwin dengan perempuan ahli kitab?

Post by abu_aisyah on Tue Jul 03, 2012 8:13 pm

konfius (utk selain mazhab shafie),boleh mengahwini perempuan ahli kitab tu maksdunya tanpa dia mengucap dahulu kan?yg ana tahu,syarat sah kahwin kedua2 mempelai kene islam.

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: bagiamana berkahwin dengan perempuan ahli kitab?

Post by Ahmad Shamil on Tue Jul 03, 2012 8:36 pm

ya, abu aisyah, tanpa mengucap.
kalau dia mengucap, dia dah jd islam dah. x dipanggil ahli kitab lagi.

antara syarat suami dan isteri, ialah dia mesti seorang yg halal dinikahi, yakni tidak tergolong dlm salah satu drp golongan yg haram dinikahi.

dlm membincangkan golongan yg haram dinikahi, antaranya disebut sebagai "musyrikah al-wathaniyyah" - musyrik yg menyembah berhala.ia tidak disebut sebagai kafir, atau musyrikah secara mutlak, tapi ditambah wathaniyyah di belakangnya. ini kerana tidak semua org kafir haram dinikahi. ahli kitab halal dinikahi.cuma penafsiran ahli kitab yg diperselisihkan.

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: bagiamana berkahwin dengan perempuan ahli kitab?

Post by abu_aisyah on Tue Jul 03, 2012 8:46 pm

hmm...oh.boleh kot ustaz bagi sikit perbezaan penafsiran ahli kitab tu?adakah zaman?

ot:rindu ke ustaz ah.klu takda apa2hal,sabtu ni nak turun raub lah.leh sambung lagi, Smile


abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: bagiamana berkahwin dengan perempuan ahli kitab?

Post by thtl on Tue Jul 03, 2012 9:12 pm

Kasi ust shamil updatekan perselisihan ahlil kitab di kalangan fuqaha'. tapi kesemua depa setuju, wanita ahli kitab tu tak payah mengucap, kecuali apa yg diamalkan di Malaysia je, wajib mengucap...hehehe Malaysia mmg advance

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bagiamana berkahwin dengan perempuan ahli kitab?

Post by Ahmad Shamil on Tue Jul 03, 2012 9:25 pm

abu_aisyah wrote:hmm...oh.boleh kot ustaz bagi sikit perbezaan penafsiran ahli kitab tu?adakah zaman?

ot:rindu ke ustaz ah.klu takda apa2hal,sabtu ni nak turun raub lah.leh sambung lagi, Smile

khilaf dlm mentafsirkan maksud ahli kitab:

1. ahli kitab dinilai berdasarkan agama, tanpa mengira bangsa
di sisi sebahagian ulamak, ahli kitab ialah sesiapa sahaja yg menganut agama yahudi dan kristian tidak kira dari bangsa mana ia datang

2. ahli kitab dinilai berdasarkan agama, juga bangsa yg menganutnya
di sisi as-syafi'i dan ulamak yg sependapat dgn beliau, ahli kitab yg boleh dikahwini dan dimakan sembelihannya ialah ahli kitab yang asal, iaitu bangsa bani israil yg menganut agama yahudi dan nasrani. maknanya, jika kristian itu berbangsa melayu, india atau cina, dia x termasuk dlm ahli kitab yg harus dinikahi dan dimakan sembelihannya

dalil: ubaidah menceritakan, Ali r.a. berkata: jangan kamu makan sembelihan orang arab kristian, sesungguhnya mereka tidak berpegang kepada agama kristian melainkan dlm hal meminum arak (riwayat Abd Razzaq dan Baihaqi, dinilai sahih oleh abu malik kamal dlm sahih fiqh sunnah)

walaubagaimanapun, qaul ali ini bertentangandgn fatwa2 shbt lain .
ibn abbas pernah berkata: makanlah sembelihan bani taghlab (salah satu kaum arab kristian) dan kahwinilah wanita2 mereka (ibn abi syaibah dan baihaqi, disahihkan oleh abu malik kamal)

petugas umar r.a. pernah menulis surat kepada beliau bertanyakan ttg satu kaum yg digelar as-samirah,mereka membaca taurat, mengagungkan sabtu tetapi x beriman dgn hari kebangkitan.apa pendapatmu ttg sembelihan mereka. umar menjawab: mereka adalah satu kumpulan drp ahli kitab (abd razaq dan baihaqi, disahihkan oleh abu malik kamal)

sahih fiqh sunnah 3/92-93

jwpn o.t: kalau mari sini kita leh bukak kitab sepanjang siang hehehe kalau mari hari sabtu sebelah malam leh join kuliah fiqh nikah

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: bagiamana berkahwin dengan perempuan ahli kitab?

Post by abu_aisyah on Thu Jul 05, 2012 2:54 am

thtl wrote:Kasi ust shamil updatekan perselisihan ahlil kitab di kalangan fuqaha'. tapi kesemua depa setuju, wanita ahli kitab tu tak payah mengucap, kecuali apa yg diamalkan di Malaysia je, wajib mengucap...hehehe Malaysia mmg advance

auto ni khas utk kahwin shj kan?klu kita dakwah mereka,wajib mengucap la ye?

ustz:insyallah,wat masa ni...tida halangan utk smpai raub.hehe.ustz.arab sekali la ustaz.matan al-jurumiyyah?atau guna silibus UIA.hehe

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: bagiamana berkahwin dengan perempuan ahli kitab?

Post by thtl on Thu Jul 05, 2012 6:07 am

kat Malaysia, kalau nak kawin dgn amoi kristian termasuk kristian filipina, sabah dan sarawak, mmg depa kena mengucap dulu..
kalau nak dakwah kat sapa saja non-muslim, ultimatenya depa kena mengucapla...kalau tidak dakwah tu tak sampai kpd sasaran...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bagiamana berkahwin dengan perempuan ahli kitab?

Post by Sponsored content Today at 11:23 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum