Kisah Malam nisfu Syaaban

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by Ahmad Shamil on Tue Jul 03, 2012 5:57 pm

First topic message reminder :

tempat: masjid kariah
masa : lepas maghrib
tarikh: malam nisfu syaaban

ada seorang pak cik yg jarang nampak di masjid kelihatan hadir pada malam ini. dia menghampiri saya dan bersalaman

pak cik: ada mengajar ke malam ni
saya: ha'ah. ustaz imam masjid (nama masjid kariah kampung sebelah) yang mengajar
pakcik: malam ni bukan malam nisfu sya'aban ke?
saya: ha'ah betul lah pak cik. tapi masjid kita ni tak buat semua tu.
pakcik: oh, rugilah tak buat. nampaknya kena buat sendiri sendiri lah.

saya tak sempat cakap apa2.pak cik tu terus bangun dan terus berlalu keluar dari masjid. saya terus ambik port dengar kuliah. saya tak nampak kelibat pak cik tu waktu solat isyak kerana dia solat kt masjid lain kot

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down


Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by thtl on Wed Jul 04, 2012 9:11 pm

a_s,

guna hujah madzhab syafi`iy: tujuan mengajar dan membiasakan...


dien,

siapa mutaqaddimin tu?


2. kena terjemah apa jua teks arabic....

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by abu_aisyah on Thu Jul 05, 2012 2:03 am

masjid kampun UAS memang hebat.tok imamnya pun bagus.kata ustaz kita ni,qariah dikampung dia klu nak baca talkin,akan bawak orang luar.tok imam kampung awal2 angkat tangan dah. terbaik

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Join date : 03/06/2012

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by ummuyaser on Thu Jul 05, 2012 5:12 am

Assalamualaikum, tidak kurang juga kelihatan kawan-kawan di kalangan ustaz-ustaz yang promote supaya menghidupkan malam Nisfu Syaaban dalam status FB nya:

"Jangan ragu2 jika nk mengabdikan diri kepada allah.... daripada menonton astro dan menonton bola yang sia2 tu... lebih baik ke masjid di malam nisfu syaaban. Tak payahlah nk bicara bid'ah ko..., nabi tak buek ko... kojo sio2 ko...."
Alasannya ;
http://www.iluvislam.com/tazkirah/dakwah/4718-hukum-puasa-solat-a-doa-pada-nisfu-syaban.html#.T_O9TjsgvvM.facebook

dan

http://denaihati.com/nisfu-syaaban-antara-yang-dilarang

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Join date : 24/11/2011

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by Ahmad Shamil on Thu Jul 05, 2012 9:15 am

Ahmad Shamil wrote: قال الشافعي وبلغنا أنه كان يقال إن الدعاء يستجاب في خمس ليال في ليلة الجمعة وليلة الأضحى وليلة الفطر وأول ليلة من رجب وليلة النصف من شعبان

kata as-syafi'i:
telah sampai kpd kami, dikatakan bahawa sesungguhnya doa itu mustajab pada 5 malam-
-mlm jumaat
-mlm raya haji
-mlm rasa puasa
-mlm pertama bulan rejab
- mlm nisfu sya'aban

kalam ini disebut oleh as-syafi'i dlm al-umm. dinaqal oleh an-nawawi dlm majmu' dan ar-raudhah. imam al-baihaqi turut memuatkannya dlm sunan al-kubro.

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by Ahmad Shamil on Thu Jul 05, 2012 9:20 am

abu_aisyah wrote:masjid kampun UAS memang hebat.tok imamnya pun bagus.kata ustaz kita ni,qariah dikampung dia klu nak baca talkin,akan bawak orang luar.tok imam kampung awal2 angkat tangan dah. terbaik

uiks..kampung ni x layak nak diberi gelaran hebat lg
sebab dlm sesetengah hal masih banyak perlu diberi pembaharuan
antaranya tahlil. walaupun kenduri arwah sempena kematian x dilakukan di rumah si mati dah,tahlil utk event2 lain masih diteruskan..e.g mlm pernikahan, org doa selamat, malam raya, kenduri kendara yg bukan kenduri arwah tetap ada tahlil...

yg tak menyedapkan lagi, kalau tersilap langkah..den terpakso jadi tekong!! toing!!

boleh ke tahlil ni dianggap "zikir jama;ie" yg masih merupakan satu khilaf?? toing!!

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by abu_firdaus on Thu Jul 05, 2012 12:25 pm

mlm raya pun ada tahlil? ini tak pernah jumpa lagi

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by Ahmad Shamil on Thu Jul 05, 2012 1:36 pm

Ahmad Shamil wrote:
Ahmad Shamil wrote: قال الشافعي وبلغنا أنه كان يقال إن الدعاء يستجاب في خمس ليال في ليلة الجمعة وليلة الأضحى وليلة الفطر وأول ليلة من رجب وليلة النصف من شعبان

kata as-syafi'i:
telah sampai kpd kami, dikatakan bahawa sesungguhnya doa itu mustajab pada 5 malam-
-mlm jumaat
-mlm raya haji
-mlm rasa puasa
-mlm pertama bulan rejab
- mlm nisfu sya'aban

kalam ini disebut oleh as-syafi'i dlm al-umm. dinaqal oleh an-nawawi dlm majmu' dan ar-raudhah. imam al-baihaqi turut memuatkannya dlm sunan al-kubro.

tambahan:
al-imam as-syafi'i juga berkata dlm kitab umm, slps menyebut kalam di atas
قال الشافعي) وأنا أستحب كل ما حكيت في هذه الليالى من غير أن يكون فرضا.

berkata Imam al-Syafii: Aku suka pada apa yang aku ceritakan mengenai mlm2 tsbt dan ia bukanlah diWAJIBkan...


_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by Sponsored content Today at 3:01 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum