Hudud jenis apa ni kat afganistan?

View previous topic View next topic Go down

Hudud jenis apa ni kat afganistan?

Post by alDayyan on Fri Jul 13, 2012 6:48 am



salam...adakah ini sejenis hudud juga? popuan ni ditembak mati sebab dituduh berzina..ada bukti atau xde bukti..WA..

Islam mahzab apa mereka ni semua? :shock:

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Hudud jenis apa ni kat afganistan?

Post by abubakar on Fri Jul 13, 2012 7:29 am

Takzir agaknya. Kalau ikut saya, takzir tak boleh lebih drpd hudud, tp ramai yg kata boleh.
avatar
abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Hudud jenis apa ni kat afganistan?

Post by yat on Fri Jul 13, 2012 8:16 am

Ramai afghan yg lari dan jadi pelarian....ni la keadilan ala taliban..

kalau nak ikut mazhab, mostly belah2 sana adalah Hanafiah, tapi ni totally bukan dari ajaran Imam Abu Haniffah
avatar
yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Hudud jenis apa ni kat afganistan?

Post by thtl on Fri Jul 13, 2012 9:34 am

yat,

itu bukan Hudud, tapi hukum adat saja. ia dinamakan "Honour killing" (pembunuhan utk membersihkan aib keluarga)
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hudud jenis apa ni kat afganistan?

Post by abubakar on Fri Jul 13, 2012 7:10 pm

thtl wrote:yat,

itu bukan Hudud, tapi hukum adat saja. ia dinamakan "Honour killing" (pembunuhan utk membersihkan aib keluarga)

Tuan, apakah pendapat manhaj Salaf berkenaan hal ini kerana saya lihat perkara ini mendatangkan fitnah kpd masyarakat terutamanya bukan Islam, tahun ini shj saya kira tak kurang drpd 10 kes sebegini disiarkan media terutamanya oleh media barat. Di UK kalau tak silap ada 3 kes yg lebih kurang sama, kesemua dilakukan oleh Umat Islam Pakistan, mazhab apa saya tak tahu.

Bagaimanakah cara Islam menangani perselisihan antara hukum adat dan syara'?
avatar
abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Hudud jenis apa ni kat afganistan?

Post by abubakar on Fri Jul 13, 2012 7:13 pm

yat wrote:Ramai afghan yg lari dan jadi pelarian....ni la keadilan ala taliban..

kalau nak ikut mazhab, mostly belah2 sana adalah Hanafiah, tapi ni totally bukan dari ajaran Imam Abu Haniffah

Sana mmg semua jenis-jenis jalur keras punya. Syadid kata org sini.
avatar
abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Hudud jenis apa ni kat afganistan?

Post by thtl on Sat Jul 14, 2012 7:34 pm

AB,

Islam mmg x approve hukum adat afghan dan arab ni...tetapi Pemerintah tak dapat berbuat apa-apa sebab ia dilindungi oleh kabilah-kabilah
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hudud jenis apa ni kat afganistan?

Post by abubakar on Sat Jul 14, 2012 8:08 pm

thtl wrote:AB,

Islam mmg x approve hukum adat afghan dan arab ni...tetapi Pemerintah tak dapat berbuat apa-apa sebab ia dilindungi oleh kabilah-kabilah

Baik, terima kasih Tuan. Masalah juga sbb Barat suka perkara-perkara mcm ini dan ditonjolkan ianya sebagai amalan Islam. Bimbang akan fitnah dia shj. Tp saya nak komen lebih-lebih pun masalah sbb saya tak faham sgt budaya setempat orang Afghan ini. Di Malaysia ini pun saya masih pening lg sbb setiap negeri berbeza-beza pengamalan dia walaupun semua adalah sama iaitu Melayu dan Islam.
avatar
abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Hudud jenis apa ni kat afganistan?

Post by thtl on Sun Jul 15, 2012 6:17 pm

sebab tu kalau AB lihat, majlis agama tu dikembarkan dgn adat..

cth:
MAIK=majlis agama Islam dan adat istiadat melayu kelantan

Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) ditubuhkan pada 17 Safar 1334 bersamaan 24 Disember 1915 melalui satu perisytiharan oleh KDYMM Sultan Muhammad Ke IV. Penubuhannya bertujuan untuk menasihati KDYMM Al-Sultan selaku ketua agama berkenaan dengan hal ehwal agama Islam dan adat istiadat Melayu Kelantan.
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hudud jenis apa ni kat afganistan?

Post by alwafiey on Mon Jul 16, 2012 10:06 am

abubakar wrote:
thtl wrote:AB,

Islam mmg x approve hukum adat afghan dan arab ni...tetapi Pemerintah tak dapat berbuat apa-apa sebab ia dilindungi oleh kabilah-kabilah

Baik, terima kasih Tuan. Masalah juga sbb Barat suka perkara-perkara mcm ini dan ditonjolkan ianya sebagai amalan Islam. Bimbang akan fitnah dia shj. Tp saya nak komen lebih-lebih pun masalah sbb saya tak faham sgt budaya setempat orang Afghan ini. Di Malaysia ini pun saya masih pening lg sbb setiap negeri berbeza-beza pengamalan dia walaupun semua adalah sama iaitu Melayu dan Islam.

tuan,

lain2 pengamalan tu sebab setiap negeri ada kuasa utk buat undang2 sendiri (dalam hal syariah islam sahaja). sebab tu kat perlis nak kawin 2 tak payah izin isteri pertama. tp kat negeri lain perlu. hal pentadbiran undang2 islam adalah bawah kuasa negeri. kecuali KL, PUtrajaya dan Labuan

alwafiey
AHLI
AHLI

Posts : 26
Points : 34
Join date : 10/07/2012

Back to top Go down

Re: Hudud jenis apa ni kat afganistan?

Post by alDayyan on Thu Jul 19, 2012 6:59 am

tp syeikh.. dalam AQ ada sebut ke hukum sekian2 yg boleh digantikan dgn hukuman mcm tembak, kerusi letrik dan sebagainya? kalau dalam AQ sebut rejam sampai mati, boleh ke kita gantikan dgn apa2 jenis hukuman asalkan pesalahnya mati?

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Hudud jenis apa ni kat afganistan?

Post by thtl on Thu Jul 19, 2012 7:18 am

dalam AQ tak ada rejam, sebab ia hukum Taurat. Maka boleh diganti dengan yang lain. Manakala hukuman mati, pemerintah boleh memilih yang mana pun, pancung, gantung atau elektrik
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hudud jenis apa ni kat afganistan?

Post by tokbatinasli on Thu Jul 19, 2012 10:45 am

abubakar wrote:
thtl wrote:AB,

Islam mmg x approve hukum adat afghan dan arab ni...tetapi Pemerintah tak dapat berbuat apa-apa sebab ia dilindungi oleh kabilah-kabilah

Baik, terima kasih Tuan. Masalah juga sbb Barat suka perkara-perkara mcm ini dan ditonjolkan ianya sebagai amalan Islam. Bimbang akan fitnah dia shj. Tp saya nak komen lebih-lebih pun masalah sbb saya tak faham sgt budaya setempat orang Afghan ini. Di Malaysia ini pun saya masih pening lg sbb setiap negeri berbeza-beza pengamalan dia walaupun semua adalah sama iaitu Melayu dan Islam.

Memang betul ianya mendatangkan fitnah. Cuba baca The Star tulisan Marina Mahathir hari ni di http://thestar.com.my/columnists/story.asp?col=musings&file=/2012/7/18/columnists/musings/11675316&sec=Musings

tokbatinasli
AHLI
AHLI

Posts : 31
Points : 55
Join date : 13/12/2011

Back to top Go down

Re: Hudud jenis apa ni kat afganistan?

Post by thtl on Thu Jul 19, 2012 10:50 am

tok,

beliau mmg anti semua hukum hudud...JIL mmg mahu hukum liberal...kalau ikutkan otak putri Tun tu, Gay-lesbian right pun akan lulus di Malaysia ni...
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hudud jenis apa ni kat afganistan?

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum