definisi Jimak menurut syariah'

View previous topic View next topic Go down

definisi Jimak menurut syariah'

Post by Nizam on Sun Jul 15, 2012 1:08 pm

Assalammualaikum

topik ini agak sensitif skit namun ia bertujuan sebagai ilmiah yakni penjelasan mengenai jimak menurut syarak agar ia boleh dijadikan penentu berlakunya jimak yang sah atau zina.

apakah definisi jimak? ada yang ana dengar ia sekadar bersentuhan kulit faraj dan zakar. ada yang kata benang masuk ke lubang jarum.

sekali lagi dimaklumkan ia untuk diskusi ilmiah, seperti menentukan bila berlakunya zina contohnya. apa yang ana faham mukadimah zina seperti oral sex, menyentuh kemaluan dengan tangan tidak lah dihukum sebagai zina yang membolehkan hukuman hadd dijatuhkan atau menyebabkan istibra dikenakan.

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: definisi Jimak menurut syariah'

Post by Dodo Don on Sun Jul 15, 2012 4:30 pm

Yang saya dengar hendaklah keempat-empat saksi melihat alat sulit lelaki memasuki kelamin perempuan melepasi paras kepala zakar kalau tidak zina tidak lagi berlaku.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: definisi Jimak menurut syariah'

Post by thtl on Sun Jul 15, 2012 4:35 pm

sahih.


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: definisi Jimak menurut syariah'

Post by abubakar on Sun Jul 15, 2012 5:30 pm

Ustaz Ismail Kamus kata kena nampak mcm pensil yg masuk ke dalam pengorek pensel.


abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: definisi Jimak menurut syariah'

Post by alwafiey on Mon Jul 16, 2012 10:10 am

kemasukan zakar itu mestilah melepasi hasyafah;

cuma nak tanya, adakah suami isteri dibenarkan berjimak dengan tanpa seurat benang?


alwafiey
AHLI
AHLI

Posts : 26
Points : 34
Join date : 10/07/2012

Back to top Go down

Re: definisi Jimak menurut syariah'

Post by abu_firdaus on Mon Jul 16, 2012 11:20 am

saya ada soalan berbangkit Smile
kemasukan ke lubang yg lain pulak masuk kategori apa. saya ada terbaca (kat AFN kalu tak silap) yg ia khilaf, samada di kira jimak/zina atau tidak.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: definisi Jimak menurut syariah'

Post by thtl on Mon Jul 16, 2012 12:27 pm

soklan susuan 01:
adakah suami isteri dibenarkan berjimak dengan tanpa seurat benang?
Jawab: YA
dalil:

AQ 23:5-6 [dan orang-orang yang menjaga kemaluannya, kecuali terhadap isteri-isteri mereka]

kemaluan kena jaga kpd org lain tapi kpd pasangan anda, semuanya OK.

soalan susulan no 02
kemasukan ke lubang yg lain pulak masuk kategori apa.

2.1 kalau masuk ke dubur, namanya liwat, hukumnya adalah hukum kesalahan liwat atau seks luar tabi`iy

2.2 kalau masuk ke mulut pasangan anda, namanya seks Oral, ia di bawah seks luar tabi`iy juga.
lubang lain dah tak ada.. Laughing

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: definisi Jimak menurut syariah'

Post by abu_firdaus on Mon Jul 16, 2012 1:04 pm

thtl wrote:soklan susuan 01:
adakah suami isteri dibenarkan berjimak dengan tanpa seurat benang?
Jawab: YA
dalil:

AQ 23:5-6 [dan orang-orang yang menjaga kemaluannya, kecuali terhadap isteri-isteri mereka]

kemaluan kena jaga kpd org lain tapi kpd pasangan anda, semuanya OK.

soalan susulan no 02
kemasukan ke lubang yg lain pulak masuk kategori apa.

2.1 kalau masuk ke dubur, namanya liwat, hukumnya adalah hukum kesalahan liwat atau seks luar tabi`iy

2.2 kalau masuk ke mulut pasangan anda, namanya seks Oral, ia di bawah seks luar tabi`iy juga.
lubang lain dah tak ada.. Laughing
so, yg 2.1 tu tak boleh masuk hukum jimak /zina ye sheikh?

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: definisi Jimak menurut syariah'

Post by thtl on Mon Jul 16, 2012 1:32 pm

Jawab:
Khilaf fiqhiyah (diperselisihkan)
Ya, ia hukum hadd zina menurut ramai imam tabi`iin, antaranya Sa'id bin Musayyab, Atha', Tsauri dan Auza'iy

yang kata tidak ialah Imam Abu Hanifah, ia hukum takzir dan madzhab Malik, syafi`iy dan hanbali, ia hukum bunuh (capital punishment mandatory)

saya pilih pendapat Hanafi. Ia hukum takzir sebab liwat tidak ada kesan pada nasab manusia.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: definisi Jimak menurut syariah'

Post by abu_aisyah on Mon Jul 16, 2012 2:34 pm

antara perkara yg dibicangkan dalam fiqh yg pernah ana pelajari adalah:

sekiranya seluruh badan suami memasuki faraj wanita,adakah perlu madndi wajib?

Smile

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: definisi Jimak menurut syariah'

Post by thtl on Mon Jul 16, 2012 5:05 pm

ish, camna seluruh badan suami nak masuk?? Laughing

mandi keranan dua je berhubung dgn isu seksual:

1. jima' (hubungan seks)

2. keluar mani

lain pada tu x ada mandi.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: definisi Jimak menurut syariah'

Post by abu_aisyah on Mon Jul 16, 2012 5:30 pm

itu yg dibincangkan,jika hasyafah telah masuk kedalam faraj,wajib mandi.persoalan ditimbulkan,jika keseluruhan badan suami masuk kedalam faraj isteri,,,bagimana?

hehe..mmg ana ingat bab ni.tp tak ingat pulak kitab ape.klu tak silap,iqna'.

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: definisi Jimak menurut syariah'

Post by thtl on Mon Jul 16, 2012 5:41 pm

isu bahasa dan istilah ke ni??

atau ianya bahasa kiasan..

apa yg enta faham, seluruh badan suami masuk dalam kemaluan isteri.[color=red]

saya masih belum ngerti...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: definisi Jimak menurut syariah'

Post by abu_aisyah on Mon Jul 16, 2012 5:50 pm

ni bukan kiasan sheikh...dan bukan cobaan...tp SEKIRANYA berlaku perkara tu.
benda ni mmg mustahil berlaku,ana faham cuma tak masuk akal.tetapi kan kadang2,mmg ada isu2/persoalan/permasalahan yg ditimbulkan oleh pengarang kitab seperti ini yg pelik2.

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: definisi Jimak menurut syariah'

Post by thtl on Mon Jul 16, 2012 6:10 pm

kita bahaskan hukum apa yg akal sihat dapat faham.

dalam kitab fiqh, tak ada apa itu seluruh badan suami masuk melalui kemaluan atau faraj isteri.
Hukum Islam ni jelas dan praktikal, ia hanya membahaskan kemasukan zakar sahaja, badan suami mmg tak dibahaskan unless, suami itu dari jenis JIN

Laughing

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: definisi Jimak menurut syariah'

Post by alwafiey on Tue Jul 17, 2012 5:42 am

Tuan THTL

banyak pendapat yang berbeza mengenai haram dan harus kepada perihal mengeluarkan air mani di luar faraj isteri selepas persetubuhan.

1) apakah pendapat yang paling rajih dan mudah difahami?

2) Jika haramnya kaedah azal itu untuk tujuan cegah kehamilan, maka apakah kaedah suntikan, pil atau penggunaan kondom tidak haram?

terima kasih

alwafiey
AHLI
AHLI

Posts : 26
Points : 34
Join date : 10/07/2012

Back to top Go down

Re: definisi Jimak menurut syariah'

Post by thtl on Tue Jul 17, 2012 9:39 am

1) paling rajih, hukumnya harus
hujah: memastikan isteri bersalin, menyusu dgn sempurna hingga 30-33 bulan.
dalam tempoh 30-33 bulan, boleh dilakukan azal kerana kehamilan baru akan menjejaskan kesihatan isteri dan penyusuan bayi sekarang. al-Ahqaf: ayat 15 (Mengandungnya sampai menyapihnya adalah tiga puluh bulan)

2) azal tidak haram, ia boleh diganti dengan cara moden spt kondom, pil dan IUD.

Ruj: Dr Yusof al-Qaradawi, halal dan haram fil Islam

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: definisi Jimak menurut syariah'

Post by alwafiey on Wed Jul 18, 2012 6:39 am

thtl wrote:1) paling rajih, hukumnya harus
hujah: memastikan isteri bersalin, menyusu dgn sempurna hingga 30-33 bulan.
dalam tempoh 30-33 bulan, boleh dilakukan azal kerana kehamilan baru akan menjejaskan kesihatan isteri dan penyusuan bayi sekarang. al-Ahqaf: ayat 15 (Mengandungnya sampai menyapihnya adalah tiga puluh bulan)

2) azal tidak haram, ia boleh diganti dengan cara moden spt kondom, pil dan IUD.

Ruj: Dr Yusof al-Qaradawi, halal dan haram fil Islam

terima kasih tuan thtl...

barakallah alaik

alwafiey
AHLI
AHLI

Posts : 26
Points : 34
Join date : 10/07/2012

Back to top Go down

Re: definisi Jimak menurut syariah'

Post by thtl on Wed Jul 18, 2012 6:52 am

peringatan:

azal dilakukan dgn izin isteri atau tanpa mengurangkan hak2 isteri dlm hubunan seksual

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: definisi Jimak menurut syariah'

Post by Nizam on Sat Jul 21, 2012 7:13 am

Dodo Don wrote:Yang saya dengar hendaklah keempat-empat saksi melihat alat sulit lelaki memasuki kelamin perempuan melepasi paras kepala zakar kalau tidak zina tidak lagi berlaku.

Alhamdulillah

Seterusnya adakah method melepasi kepala zakar ini digunapakai ke atas masalah lain seumpamanya di bulan puasa ni jika suami bersetubuh dengan isterinya di siang hari maka dia kena kafarah?


Apa yang ana nak selidik ialah jimak ni penetration bukan bersentuhan kulit zakar dan faraj

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: definisi Jimak menurut syariah'

Post by Sponsored content Today at 12:38 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum