WUDHU'

View previous topic View next topic Go down

WUDHU'

Post by NAZ on Sun Jul 15, 2012 5:37 pm

Salam,

Nak tanya.

Kenapa perlukan air satu kolah sedangkan air satu botol 500ml cukup untuk berwudhu'?

TQ

_________________
نورعينى احمد
:heart:

NAZ
Muslimah
Muslimah

Posts : 215
Points : 305
Join date : 26/11/2011
Location : De'Cini

Back to top Go down

Re: WUDHU'

Post by thtl on Sun Jul 15, 2012 6:15 pm

500 ml tu air mutlak yg tidak bercampur.
manakala air dua qulah (bukan 1 qulah) ialah air sebanyak 270 liter (fiqh Islami wa adillatuh) ialah takungan air di mesjid yang dikongsi bersama. masing2 mencelup tangan ke dalamnya ketika berwudhu'.

itu bedzanya...500ml diguna tanpa kongsi, manakala 270liter diguna secara berkongsi ramai-ramai mncelop tangan kedalamnya

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: WUDHU'

Post by Adli_Khalim on Sun Jul 15, 2012 7:01 pm

thtl wrote:500 ml tu air mutlak yg tidak bercampur.
manakala air dua qulah (bukan 1 qulah) ialah air sebanyak 270 liter (fiqh Islami wa adillatuh) ialah takungan air di mesjid yang dikongsi bersama. masing2 mencelup tangan ke dalamnya ketika berwudhu'.

itu bedzanya...500ml diguna tanpa kongsi, manakala 270liter diguna secara berkongsi ramai-ramai mncelop tangan kedalamnya


Tuan, dalam hadits disebutkan air 2 qullah takkan menjadi najis.


Adakah boleh kalau kita buat kesimpulan berdasarkan hadits ni, "Air kurang 2 qullah boleh jadi najis kalau dimasuki najis"?


Atau pun ada syarat-syarat tertentu untuk air kurang 2 qullah jadi najis (misalnya berubah sifat, dll)?

_________________
Sesi Ta`ruf: Adli Khalim

Adli_Khalim
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 121
Join date : 24/11/2011
Location : Jakarta Barat

http://blueincisivus.wordpress.com/

Back to top Go down

Re: WUDHU'

Post by Ahmad Shamil on Sun Jul 15, 2012 7:20 pm

dalam mazhab syafi'i, sedikit atau banyak air boleh mempengaruhi status air tersebut dan membezakannya.

contoh air yg jumlahnya dua kolah atau lebih tidak terkesan dengan najis yg jatuh ke dalamnya, selagi mana ia tidak berubah sifat.

sekiranya najis jatuh dlm air yg sedikit, air tersebut x leh digunakan utk bersuci lagi dah. walaupun x berubah sifat.

Wallahu'a'lam

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: WUDHU'

Post by thtl on Sun Jul 15, 2012 7:28 pm

terbaik

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: WUDHU'

Post by Ahmad Shamil on Sun Jul 15, 2012 7:50 pm

mmg ada hadis menyebut ttg air 2 kolah x jd najis.
namun ada juga hadis yg melarang kencing di dalam air bertakung/ x mengalir kemudian mandi atau berwuduk pula di dalamnya.

sebahagian ulamak menggabungkan kefahaman dr kedua2 hadis ini. yang x jd najis bila x berubah dengan terjatuhnya najis. kalau dah jatuh dan berubah sifat, ia jadi mutanajjis jugak..

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: WUDHU'

Post by NAZ on Mon Jul 16, 2012 6:31 pm

TQ Ustaz Ahmad Shamil

_________________
نورعينى احمد
:heart:

NAZ
Muslimah
Muslimah

Posts : 215
Points : 305
Join date : 26/11/2011
Location : De'Cini

Back to top Go down

Re: WUDHU'

Post by alias on Wed Jul 25, 2012 6:40 pm

salam,
saya telah ditegur oleh seorang pakcik pakistan semasa saya baru mencelup tangan (sdg membasuh kedua belah tangan) di kolah masjid. Dia menggeleng2 kepala lalu menghulurkan gayung sambil mengisyaratkan wudhu' saya salah. 'kotor' katanya.. Saya hanya menolak dgn wajah bingung dan tercengang sekejap.

Dari apa yg saya faham dan amalkan setakat hari ini, tidak mengapa berwudhu' dgn mencelup tangan ke dalam kolah (lebih 2 kolah air takungan) walaupun air bekas wudhu' masuk semula ke dalam kolah itu.

Mohon penjelasan dan pencerahan tuan2 yg arif. Kalau perbuatan saya salah, insya Allah saya akan pembetulan dgn tunjuk ajar tuan2.

Terima kasih banyak

alias
AHLI
AHLI

Posts : 8
Points : 10
Join date : 12/07/2012

Back to top Go down

Re: WUDHU'

Post by thtl on Wed Jul 25, 2012 6:49 pm

betul ler tu, kalau disediakan gayung, maka lebih baik guna gayung tu..celup dalam dayung anda.
bukan apa zaman sekarang ni, banyak penyakit berjangkit dan air adalah medium yg mudah berjangkitnya pelbagai penyakit.

sepatutnya, semua msjid menggunakan paip air dan dihapuskan kolah tsb

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: WUDHU'

Post by alias on Wed Jul 25, 2012 7:18 pm

terima kasih syeikh thtl (walaupun saya masih baru di sini tapi syeikh telah saya anggap antara guru alam maya saya sejak beberapa tahun lalu..hehe..)

maksudnya wudhu saya sah? Dan perbuatan pakcik pakistan itupun betul atas dasar kebersihan, melainkan kalau dia menghukum wudhu saya tidak sah?

Masjid ni ada menyediakan pili air dan 2 kolah besar yg berasingan. Kebetulan kolah itu yg paling hampir dan pili air kadang2 trpaksa que panjang atau bekalan air terputus, jadi saya telah terbiasa wudhu di kolah.

Kelebihan wudhu di kolah memudahkan saya praktik berwudhu di laut (semasa memancing) dan sungai.

alias
AHLI
AHLI

Posts : 8
Points : 10
Join date : 12/07/2012

Back to top Go down

Re: WUDHU'

Post by alias on Wed Jul 25, 2012 7:27 pm

syeikh thtl, kalau mencelup air dalam gayung pulak akan lebih bermasalah lagi di tempat saya. Ramai orang menganggap tidak sah sehingga pernah ditampal peringatan berhampiran kolah yg menyatakan demikian. Huhu.


alias
AHLI
AHLI

Posts : 8
Points : 10
Join date : 12/07/2012

Back to top Go down

Re: WUDHU'

Post by thtl on Thu Jul 26, 2012 5:26 am

alias,
1. Tatacara wudhuk di kolah.
cara yg betul ialah anda kena anggap air kolah sebagai simpanan air dan berwudhuk yang beretika ialah menggunakan gayung yg disediakan. anda berwudhuk tanpa mencelup tangan dalam kolah.
Jika anda mencelup tangan dalam kolah, ianya sah tapi tak hygenik

2. mencelup tangan dalam gayung. Ianya sah menurut jumhur madzhab kecuali syafi`iyah. Dalam madzhab syafi`iy, air kurang dua kolah tak boleh dicelup kerana ia bertukar menjadi air mustakmal. Maka di Malaysia, anda jangan amalkan di khalayak ramai.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: WUDHU'

Post by rul85 on Sat Aug 04, 2012 7:48 am

Salam saya ingin bertanya tentang wuduk didalam tandas di mana saya mengalami kencing dedas, sebelum solat saya ke tandas utk membersihkan kemaluan di tandas, lalu air yg digunakan seperti bertakung didalam tandas spt tersumbat,apakah air percikan di tempat bertakung itu terkena kaki atau kain saya dianggap najis..ia berlaku di masjid tempat saya..

rul85
AHLI
AHLI

Posts : 28
Points : 46
Join date : 04/08/2012

Back to top Go down

Re: WUDHU'

Post by thtl on Sat Aug 04, 2012 1:26 pm

air bertakung kat mana? lantai?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: WUDHU'

Post by rul85 on Sat Aug 04, 2012 3:41 pm

ye..mcm tersumbat..lambat nak masuk lubang Smile

rul85
AHLI
AHLI

Posts : 28
Points : 46
Join date : 04/08/2012

Back to top Go down

Re: WUDHU'

Post by thtl on Sun Aug 05, 2012 5:58 am

air bertakung dlm tandas tu najis ler...

kena be careful, kalau kena kain, maka najislah ia.
terpaksalah pakai kain free kat mesjid tu...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: WUDHU'

Post by aniliaz on Mon Aug 06, 2012 2:35 pm

thtl wrote:betul ler tu, kalau disediakan gayung, maka lebih baik guna gayung tu..celup dalam dayung anda.
bukan apa zaman sekarang ni, banyak penyakit berjangkit dan air adalah medium yg mudah berjangkitnya pelbagai penyakit.

sepatutnya, semua msjid menggunakan paip air dan dihapuskan kolah tsb

Jgnla hapuskan air kolah dimasjid.. besar maknanya kalau utk digunakan dlm perubatan islam.. mmg membantu air2 kolah ni.. berkat org2 alim yg datang dan org ramai yg berhajat nak solat.. ada dlm air kolah tu... airkan medium yg mudah menyerap persekitarannya..

aniliaz
AHLI
AHLI

Posts : 234
Points : 252
Join date : 27/03/2012
Location : Kuala Lumpur

Back to top Go down

Re: WUDHU'

Post by ummuyaser on Mon Aug 06, 2012 4:20 pm

aniliaz wrote:
thtl wrote:betul ler tu, kalau disediakan gayung, maka lebih baik guna gayung tu..celup dalam dayung anda.
bukan apa zaman sekarang ni, banyak penyakit berjangkit dan air adalah medium yg mudah berjangkitnya pelbagai penyakit.

sepatutnya, semua msjid menggunakan paip air dan dihapuskan kolah tsb

Jgnla hapuskan air kolah dimasjid.. besar maknanya kalau utk digunakan dlm perubatan islam.. mmg membantu air2 kolah ni.. berkat org2 alim yg datang dan org ramai yg berhajat nak solat.. ada dlm air kolah tu... airkan medium yg mudah menyerap persekitarannya..

Ani, kalau dah penuh dengan kuman, mcmana pulak jadi berkat? :shock:

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: WUDHU'

Post by thtl on Mon Aug 06, 2012 7:58 pm

perubatan Islam guna air kolah utk berubat?

khurafat tu..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: WUDHU'

Post by abu_firdaus on Tue Aug 07, 2012 10:31 am

aniliaz wrote:
thtl wrote:betul ler tu, kalau disediakan gayung, maka lebih baik guna gayung tu..celup dalam dayung anda.
bukan apa zaman sekarang ni, banyak penyakit berjangkit dan air adalah medium yg mudah berjangkitnya pelbagai penyakit.

sepatutnya, semua msjid menggunakan paip air dan dihapuskan kolah tsb

Jgnla hapuskan air kolah dimasjid.. besar maknanya kalau utk digunakan dlm perubatan islam.. mmg membantu air2 kolah ni.. berkat org2 alim yg datang dan org ramai yg berhajat nak solat.. ada dlm air kolah tu... airkan medium yg mudah menyerap persekitarannya..
sebab air mudah menyerap la senang bawak penyakit

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: WUDHU'

Post by aniliaz on Wed Aug 08, 2012 4:16 am

ermm... x pandaila nak ckp tapi duk belajo ghupa gitu..hehe xpelaa... wallahualam.. Smile

aniliaz
AHLI
AHLI

Posts : 234
Points : 252
Join date : 27/03/2012
Location : Kuala Lumpur

Back to top Go down

Re: WUDHU'

Post by Abu_Imran on Wed Aug 08, 2012 5:59 am

berkat org2 alim yg datang dan org ramai yg berhajat nak solat.. ada dlm air kolah tu

maner ader barokah seperti ini?

Abu_Imran
AHLI
AHLI

Posts : 94
Points : 125
Join date : 26/11/2011
Age : 34
Location : Putrajaya

Back to top Go down

Re: WUDHU'

Post by thtl on Wed Aug 08, 2012 7:22 am

Khasiat air 7 kolah adalah rahsia dalam perdukunan alam melayu je, tak ada kaitan dgn perubatan Islam yg didakwa.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: WUDHU'

Post by Sponsored content Today at 7:36 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum