Berhujah dengan Hadits Mauquf

View previous topic View next topic Go down

Berhujah dengan Hadits Mauquf

Post by Adli_Khalim on Mon Jul 16, 2012 6:27 am

Dulu dah pernah tanya soalan ni kat AFN V2, tapi belum dapat jawapan yang memuaskan hati saya.


Adakah hadits mauquf boleh dijadikan hujah untuk hukum WAJIB & HARAM?


Contoh 1: Hadits mauquf daripada Salman tentang boleh membaca Al-Qur'an dalam keadaan berhadats, tetapi tidak boleh menyentuhnya. Memandangkan hadits marfu` dalam masalah ini semuanya tidak terlepas daripada kritikan, adakah hadits Salman [mauquf] boleh menetapkan hukum HARAM menyentuh Al-Qur'an tanpa wudhu'?


Contoh 2: Hadits mauquf daripada Hafshah tentang niat puasa pada malam hari. Ibnu Hajar merajihkan pendapat hadits ini mauquf sebagaimana yang disebutkan oleh At-Tirmidzi dan An-Nasa'i. Adakah hadits Hafshah [mauquf] boleh menetapkan hukum WAJIB menetapkan niat pada malam hari Ramadhan?

_________________
Sesi Ta`ruf: Adli Khalim

Adli_Khalim
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 121
Join date : 24/11/2011
Location : Jakarta Barat

http://blueincisivus.wordpress.com/

Back to top Go down

Re: Berhujah dengan Hadits Mauquf

Post by thtl on Mon Jul 16, 2012 9:14 am

Jawab:

Mauquf dijadikan hujah jika ada lafaz berikut:

موقوف لفظا ، مرفوع حكما

Mauquf lafaz tapi marfu` hukumnya.

maksudnya, sanadnya sahih, dan hukumnya mmg sudah marfu`.

1. menyentuh musyhaf tidak marfu`haramnya dari Nabi saw, maka mauquf lafaz kpd Salman tidak dapat menetapkan hukum haram menyentuh musyhaf

2. Niat puasa di malam hari tidak marfu` dari Nabi saw, maka mauquf Hafshah tidak dapat menetapkan hukum Wajib berniat di malam hari.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Berhujah dengan Hadits Mauquf

Post by Ad-Dien on Tue Jul 17, 2012 8:59 am



Akhi Adli, dulu ada bincang kan tentang ni kan?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Berhujah dengan Hadits Mauquf

Post by thtl on Tue Jul 17, 2012 9:04 am

ulang balik tak apa dien...sebab dulu kat afn...dah susah nak cari dalam d_basenya.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Berhujah dengan Hadits Mauquf

Post by Ad-Dien on Tue Jul 17, 2012 9:06 am

thtl wrote:ulang balik tak apa dien...sebab dulu kat afn...dah susah nak cari dalam d_basenya.

Oh ya di AFN.. tu lah kena ulang-ulang berkali-kali , biar mudah ingat dan hafaz insyaAllah..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Berhujah dengan Hadits Mauquf

Post by Adli_Khalim on Fri Jul 20, 2012 4:25 am

thtl wrote:Jawab:

Mauquf dijadikan hujah jika ada lafaz berikut:

موقوف لفظا ، مرفوع حكما

Mauquf lafaz tapi marfu` hukumnya.

maksudnya, sanadnya sahih, dan hukumnya mmg sudah marfu`.

1. menyentuh musyhaf tidak marfu`haramnya dari Nabi saw, maka mauquf lafaz kpd Salman tidak dapat menetapkan hukum haram menyentuh musyhaf

2. Niat puasa di malam hari tidak marfu` dari Nabi saw, maka mauquf Hafshah tidak dapat menetapkan hukum Wajib berniat di malam hari.


Bagaimana pula dengan Imam Malik dan Imam Ahmad yang berhujah dengan atsar Salman dan berpendapat haram menyentuh Al-Qur'an tanpa wudhu'?


Adakah mereka berhujah dengan hadits mauquf untuk menetapkan hukum HARAM?


Mohon penjelasannya.

_________________
Sesi Ta`ruf: Adli Khalim

Adli_Khalim
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 121
Join date : 24/11/2011
Location : Jakarta Barat

http://blueincisivus.wordpress.com/

Back to top Go down

Re: Berhujah dengan Hadits Mauquf

Post by Adli_Khalim on Fri Jul 20, 2012 4:27 am

Ad-Dien wrote:

Akhi Adli, dulu ada bincang kan tentang ni kan?


Dah pernah bahas di AFN, tapi rasanya kita tak dapat buat satu kesimpulan waktu tu.

_________________
Sesi Ta`ruf: Adli Khalim

Adli_Khalim
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 121
Join date : 24/11/2011
Location : Jakarta Barat

http://blueincisivus.wordpress.com/

Back to top Go down

Re: Berhujah dengan Hadits Mauquf

Post by thtl on Fri Jul 20, 2012 11:05 am

itulah perbedzaan madzhab Maliki dan Hanbali berbanding mazhab lain, mereka brhujah dgn atsar atau amal sahabi

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Berhujah dengan Hadits Mauquf

Post by Sponsored content Today at 9:05 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum