jenis solat-solat sunat

View previous topic View next topic Go down

jenis solat-solat sunat

Post by abu_aisyah on Wed Jul 18, 2012 6:39 pm

bismillah

semenjak ana memperkenalkan buku zikir pagi petang oleh dr basit dan menegah membaca majmuk syarif,nenek ana sering/pasti akan mengajukan buku2/amalan2 yg boleh atau tidak (ni lah soalan die 'boleh/tidak').alhamdulillah,ada perkara yg mampu di jawab.

malam ni,nenek serahkan sebuah buku 75 solat2 sunat serta doa'dan wirid (darul nu'man).hm,,,banyak sangat.ada sesiapa yg boleh bantu sikit.

setengah yg pertama,sepengethuan ana mmg adalah solat2 nya seperti rawatib,tahiyatul masjid,dll.cuma masuk jer hajat,tasbih,taubat...ada kaifiyat2 seperti rakaat pertama surah nya sekian2,dan doa2 utk solat2 tersebut.tp ana berpendapat,sesetengah hal tidak menjadi masalah krn tidak disandarkan dalil kepada nabi mengkhususkn bacaan2 tersebut,tp cuma membantu mereka2 yg susah/tidak banyak menghafal surah2 panjang.

tp dlm setengah hal yg lain,ada bebrepa kaifiyat seperti klu nak bilangan2 zikir sebelum solat/sujud selepas salam/dll.

dlm buku ni,setengah yg ke 2 pulak ada solat2 yg ana tak tahu seperti tolak bala,solat sunat memudahkan ruh keluar,tetap iman,hari sabtu,hari ahad samapi isnin, dan banyak lagi.

aduh,banyak snngat lah.guane nok citer nth.hehe.

so,ana membuat keputusan supaya tidak membenarkan nenek utk beramal dengan buku ni.ada tak buku2 solat sunat yg ditulis dalam jawi yg boleh ana belikan kepada nenek?mmg ana akan bagi tahu dia,tp ada nenek ada sedikit masalah pendengaran.jadi agak sukar sikit utk sampaikan.so,klu ada rujukan...lebih membantu.

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: jenis solat-solat sunat

Post by thtl on Thu Jul 19, 2012 6:46 am

buku solat sunat Jawi mmg tak ada edisi salafiyah...hehehe

kalau edisi rumi, buku akob al-mandeeli, jahabersa

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: jenis solat-solat sunat

Post by alDayyan on Thu Jul 19, 2012 7:46 am

Pak syeikh..malam ni komuniti te,pat saya ni nak anjurkan solat tasbih..boleh ke saya sertainya? ada apa2 larangan x? x pernah dgr perihal solat tasbih ni..takut2 datang dari kitab kuning je..huhu..

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: jenis solat-solat sunat

Post by thtl on Thu Jul 19, 2012 8:55 am

lebih baik ditinggalkan, kata Ulama besar KSA:

----------------------quote:
Imam Ibnu Uthaimin melalui risalah fatawanya menyatakan bahawa , Ibnu Taimiyah menyebut hadis-hadis yang menceritakan tentang solat tasbih adalah batil dan dusta semata.Ini kerana asal ibadah itu adalah tidak boleh dilaksanakan melainkan adanya dalil yang menyuruh untuk kita membuatnya.( Majmu’ Fatawa wa Rasail Ibnu Uthaimin , juz 14 , m/s 22 , no: 895 )

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: jenis solat-solat sunat

Post by abu_aisyah on Thu Jul 19, 2012 1:27 pm

thtl wrote:buku solat sunat Jawi mmg tak ada edisi salafiyah...hehehe

kalau edisi rumi, buku akob al-mandeeli, jahabersa

ada baik juga dibuat dlm jawi.tp mungkin market kecik kot..nenek ana jer.hehe.alhamdulillah,zikir pagi petang tu ada dlm jawi.

mungkin thtl,ustaz shamil boleh usulkan/buat lepas2 ni buku dlm jawi pulak..

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: jenis solat-solat sunat

Post by thtl on Thu Jul 19, 2012 5:54 pm

Ini bergantung kpd Penerbit/publisher (karangkraf, telagabiru, jahabersa, PTS, dll) dan penerbit depa lihat kpd untung & rugi

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: jenis solat-solat sunat

Post by Sponsored content Today at 2:59 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum