Buka tabir antara jemaah lelaki & perempuan

View previous topic View next topic Go down

Buka tabir antara jemaah lelaki & perempuan

Post by CikMa on Thu Jul 19, 2012 7:10 am

Assalamualaikum wbt..

Baru2 ni surau di company sy bekerja membuka tabir pemisah antara jemaah lelaki & perempuan atas alasan untuk mengelakkan jemaah solat '2+1' (gabungkan solat zuhur & asar). Adakah perbuatan membuka tabir ni dibolehkan atas alasan di atas?

CikMa
AHLI
AHLI

Posts : 31
Points : 35
Join date : 25/11/2011
Location : KL-SEREMBAN

Back to top Go down

Re: Buka tabir antara jemaah lelaki & perempuan

Post by thtl on Thu Jul 19, 2012 7:20 am

harus membuka tirai. sebab asalnya di msjid Nabawi dulupun tak ada tirai. begitu juga mesjidil Haram
sebab bila wanita menutup aurat dgn sempurna sudah menjadi tirai pun.

persoalan: camna boleh terjadi demikian, tirai menyebabkan berlakunya 2+1

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Buka tabir antara jemaah lelaki & perempuan

Post by CikMa on Thu Jul 19, 2012 8:04 am

thtl wrote:harus membuka tirai. sebab asalnya di msjid Nabawi dulupun tak ada tirai. begitu juga mesjidil Haram
sebab bila wanita menutup aurat dgn sempurna sudah menjadi tirai pun.

persoalan: camna boleh terjadi demikian, tirai menyebabkan berlakunya 2+1

Katanya, bila takde tirai, takdela org solat lewat dan gabung solat zuhur n asar..depa segan la nak solat lewat..
Tapi personally saya rs tak selesa bila tabir dah xde.nk solat sunat jadi segan..huhu.. Selalunya tabir tu dibuka time kuliah jer..ok la.. Tp kalau stp masa buka, jadi x selesa..

CikMa
AHLI
AHLI

Posts : 31
Points : 35
Join date : 25/11/2011
Location : KL-SEREMBAN

Back to top Go down

Re: Buka tabir antara jemaah lelaki & perempuan

Post by thtl on Thu Jul 19, 2012 8:43 am

solusi:
buka sikit semasa kuliah dan semasa solat 5 waktu


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Buka tabir antara jemaah lelaki & perempuan

Post by tokbatinasli on Thu Jul 19, 2012 11:09 am

Masjid kampung saya kat Perlis tak ada tirai pun.

tokbatinasli
AHLI
AHLI

Posts : 31
Points : 55
Join date : 13/12/2011

Back to top Go down

Re: Buka tabir antara jemaah lelaki & perempuan

Post by CikMa on Thu Jul 19, 2012 12:09 pm

Kebiasaannya, mmg tabir tu dibuka sedikit masa kuliah n solat jemaah.. Tapi kali ni, depa cabut terus tirai tu. Muslimat yg paling tak selesa..maklumla, pas solat nak kena salin telekung lagi..nak tepek2 bedak lagi.. Razz

CikMa
AHLI
AHLI

Posts : 31
Points : 35
Join date : 25/11/2011
Location : KL-SEREMBAN

Back to top Go down

Re: Buka tabir antara jemaah lelaki & perempuan

Post by abu_aisyah on Thu Jul 19, 2012 1:10 pm

rasanya,yg terbaik adalah memberi kesedaran mengenai melalui ilmu.boleh wat flyers/tampal di dinding ofis.ini akibat kita merasa solat tu berat kerana kesedaran yg kurang.bukan mninggalkan solat terus kan,cuma melengahkan.rugilah.makanya,kita rujuk balik surah albaqarah:45-46.
jika diberikan segunung emas (solat) dan perak (hal2 dunia),msti org berebut2 nak emas tu.masalah sekarang,kita tak nampak solat=emas.papahal pun,timbul kan kesedaran melalui ilmu.majlis2 ilmu klu boleh banykkan mentadabbur AQ.tu kesedaran yg terbaik.
lepas tu,org tu nak wat jugak pun,dialah yg rugi.
selain tu,bos pun kene main kan peranan jugak.
di ofis tu ada ke solat jemaah setiap waktu solat?

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Buka tabir antara jemaah lelaki & perempuan

Post by Dodo Don on Thu Jul 19, 2012 4:11 pm

CikMa wrote:Kebiasaannya, mmg tabir tu dibuka sedikit masa kuliah n solat jemaah.. Tapi kali ni, depa cabut terus tirai tu. Muslimat yg paling tak selesa..maklumla, pas solat nak kena salin telekung lagi..nak tepek2 bedak lagi.. Razz
Surau Maybank ke? Saya pun tak selesa juga.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Buka tabir antara jemaah lelaki & perempuan

Post by abubakar on Thu Jul 19, 2012 6:13 pm

Perempuan di Malaysia tidak peka lg mengenai masalah aurat, tidak tahu yg mana punca masalah mana, samada masalah aurat ini punca kerana tabir, ataupun kerana ada tabir jd masalah aurat ini dipandang remeh.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Buka tabir antara jemaah lelaki & perempuan

Post by CikMa on Fri Jul 20, 2012 7:08 am

Ye..surau di menara maybank..
AJK surau dah mtk feedback di FB. Hopefully depa ada solusi lain untuk masalah ni..

Waallahua'lam..

CikMa
AHLI
AHLI

Posts : 31
Points : 35
Join date : 25/11/2011
Location : KL-SEREMBAN

Back to top Go down

Re: Buka tabir antara jemaah lelaki & perempuan

Post by thtl on Fri Jul 20, 2012 11:44 am

rumusan:

1. tirai dalam msjid tak perlu

2. kalau nak pasang tirai pun boleh sebab ada kala wanita nak buka tudung dan salin pakaian atau nak baring-baring ke

3. kalau pasang tirai/divider dan ketika ceramah atau solat di buka, pun lagi OK

4. lagi bagus kalau mesjid dua tingkat, wanita letak tingkat atas, ini adalah inovasi


perbandingan:
1, mesjidil haram, banyak kawasan dalam mesjid sudah dipasang divider utk wanita
2. mesjidil Nabawi di Madinah, mmg dipasang divider kekal utk memisahkan wanita dari pandangan lelaki, pintu masuk pun berasingan.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Buka tabir antara jemaah lelaki & perempuan

Post by Sponsored content Today at 9:05 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum