Tengok jin sebelum mati

View previous topic View next topic Go down

Tengok jin sebelum mati

Post by soni on Sun Jul 22, 2012 5:47 pm

Assalamualaikum,
Saya ada soalan tentang tengok jin semasa sebelum mati, apa benar tu?

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Tengok jin sebelum mati

Post by thtl on Sun Jul 22, 2012 6:26 pm

tak, sebab kenyataan tsb bercanggah dgn al-Qur'an.

AQS 7:27 [Sesungguhnya ia (jinn) dan pengikut-pengikutnya melihat kamu dan suatu tempat yang kamu tidak bisa melihat mereka]

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tengok jin sebelum mati

Post by seijiseimura84 on Sun Jul 22, 2012 7:06 pm

salam

saya mungkin ada pendapat berbeza

apa yg saya perhatikan di hospital.....
kadang2 ada doktor mendakwa nmpk makhluk atau bayangan...apabila bayangan ini berhenti di satu tempat.....pesakit mati

malah ada juga kejadian, di mana pesakit banyak kali sesak nafas, banyak kali sakit dada banyak kali kita intubate...kita lakukan kecemasan mendadak sudah 3 kali...tapi tak tahu sebab kenapa. sehinggalah dia sembuh dan menceritakan bagaimana wujud hantu jepun mencekik dia

teori saya....dlm keadaan manusia lemah, tidak bermaya, akal fikiran tidak kuat. Boleh jadi ketika itu jin / syaitan mengambil kesempatan dlm menganggu manusia. Sebab tu iman perlu kuat

Nota: gambar org putih dlm avatar tu bukan jin ya

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Tengok jin sebelum mati

Post by soni on Mon Jul 23, 2012 1:23 am

macam mana kes macam seiji ni?

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Tengok jin sebelum mati

Post by aniliaz on Mon Jul 23, 2012 7:00 am

Masa menjaga arwah abah semasa sakit,di hospital ada arwah abah bgtau ada lelaki berjubah putih dihujung katil. Padahal saya shj yg ada masa tu. Dirumah pada tgh malam pula ada seseorg berdiri disebelah kiri abah. Bila saya ckp tak ada apa2. Arwah abah memukul bantal disebelah kirinya lalu beristigfar. Mungkin bukan jin tapi syaitan yg mengganggu anak adam utk sesat sebelum pergi mengadap ilahi.Wallahualam.

aniliaz
AHLI
AHLI

Posts : 234
Points : 252
Join date : 27/03/2012
Location : Kuala Lumpur

Back to top Go down

Re: Tengok jin sebelum mati

Post by thtl on Mon Jul 23, 2012 8:05 am

nanti saya cek dulu dalam Tazkirah al-Qurthubi
masalah, sebab tak ada org mati yg hidup balik menceritakan detik2 dia berhempas pulas dgn sakratul maut dan kedatangan jin setan ketika itu.setakat ni tak ada..hhehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tengok jin sebelum mati

Post by thtl on Mon Jul 23, 2012 12:44 pm

mmg ada bab dalam at-Tazkirah al-Qurthubi

باب ما جاء أن الميت يحضر الشيطان عند موته و جلساؤه في الدنيا و ما يخاف من سوء الخاتمة

Bab perihah si mayyit akan didatangi syaithan ketika hampir mati dan menakutkan ia akan kematian yang buruk.

Tapi kisah2 di dalamnya adalah hikayat dan khabar2 sahaja. Tidak dapat dijadikan hujah.

Maka jgn risau pasal syaitan, risaukan persiapan anda utk mati je...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tengok jin sebelum mati

Post by soni on Mon Jul 23, 2012 1:29 pm

thtl wrote:mmg ada bab dalam at-Tazkirah al-Qurthubi

باب ما جاء أن الميت يحضر الشيطان عند موته و جلساؤه في الدنيا و ما يخاف من سوء الخاتمة

Bab perihah si mayyit akan didatangi syaithan ketika hampir mati dan menakutkan ia akan kematian yang buruk.

Tapi kisah2 di dalamnya adalah hikayat dan khabar2 sahaja. Tidak dapat dijadikan hujah.

Maka jgn risau pasal syaitan, risaukan persiapan anda utk mati je...
jika kita dlm keadaan normal boleh ke kita tengok setan atau jin ?

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Tengok jin sebelum mati

Post by thtl on Mon Jul 23, 2012 1:56 pm

soni,

saya dah kasi ayat kat atas nun...

repeat

tak, sebab kenyataan tsb bercanggah dgn al-Qur'an.

AQS 7:27 [Sesungguhnya ia (jinn) dan pengikut-pengikutnya melihat kamu dan suatu tempat yang kamu tidak bisa melihat mereka]

lain kali kena baca thread dari awal sampai akhir yea? hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Tengok jin sebelum mati

Post by alDayyan on Fri Jul 27, 2012 6:06 am

mungkin apa yg biasa kita ternampak semasa sakit/x sakit tu bukan dari kalangan jenis djinn/setan tetapi entiti lain yg x diketahui peranannya..

mcm kes kawan saya dulu, masa kami sama2 mandi kat lata, kami berlumba memanjat batu2 air terjun utk sapa yg sampai ke atas dulu, tgh2 memanjat tu tetiba kawan saya mcm terpelanting ke belakang..dia jatuh terhempas atas batu dan patah tangannya dan bengkak mukanya..

kami bergegas turun semula dan tanya apa yg berlaku.. dia kata dalam ketinggian lebih kurang 3 meter dia memanjat, apa yg dia pegang bukan lagi batu2 air terjun tu tapi dinding bangunan yg cantik..dia terkejut dan jatuh..

kitorg syak yg dia dah ke alam bunian je agaknya..

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Tengok jin sebelum mati

Post by Sponsored content Today at 3:02 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum