MAKMUM MASBUQ

View previous topic View next topic Go down

MAKMUM MASBUQ

Post by NAZ on Thu Jul 26, 2012 6:48 am

Salam,

Nak tanya.

Senario/Contoh.
Solat Maghrib.
Imam dah selesai baca Al-Fatihah, dan nak hampir habis baca surah sebelum ruku'.

Soalnya, adakah :
1) Dapat 1 raka'at bersama Imam, sebab terus ruku'.

2) Perlu tambah 1 raka'at disebabkan masuk terus ruku', tak baca Al-Fatihah. Maksudnya bila tuan Imam beri salam terus bangun untuk tambah 1 lagi raka'at yg tak sempurna tersebut(sebab tak baca Al-Fatihah)

3) Atau kena buat sujud Sahwi sebab tak baca Al-Fatihah

Jawapan dari anda amat dialu-alukan.
Terima kasih.

_________________
نورعينى احمد
:heart:

NAZ
Muslimah
Muslimah

Posts : 215
Points : 305
Join date : 26/11/2011
Location : De'Cini

Back to top Go down

Re: MAKMUM MASBUQ

Post by thtl on Thu Jul 26, 2012 7:08 am

Dapat rakaat maksudnya, sempat ruku' bersama Imam dgn sempurna (ada tama'ninah).

Tak baca fatihah tu dikecualikan dalam kes ni. Ini kes special. Yang dikehendaki hanyalah sempat ruku' bersama Imam sahaja. Fatihah ditanggung oleh Imam ke atas makmum yang masbuk yang hanya sempat mencapai ruku'.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: MAKMUM MASBUQ

Post by abu_firdaus on Thu Jul 26, 2012 7:12 am

minta dalilnya sekali ya sheikh. tq.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: MAKMUM MASBUQ

Post by thtl on Thu Jul 26, 2012 8:58 am

Dalilnya banyak, antaranya:

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ أَدْرَكَ رَكْعَةً مِنْ الصَّلَاةِ فَقَدْ أَدْرَكَ الصَّلَاةَ
(BUKHARI - 546) : Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik dari Ibnu Syihab dari Abu Salamah bin 'Abdurrahman dari Abu Hurairah, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa mendapatkan satu rakaat dari shalat berarti dia telah mendapatkan shalat."
Jumhur kata, mendapat satu rakaat tu minima, sempat ruku' bersama Imam walaupun x sempat baca al-Fatihah.
Manakala satu pendapat dalam madzhab syafi`iy dan al-Syaukani kata, sapa yang tak sempat baca Fatihah, maka rakaatnya tak dikira.

Maka pilihlah salah satu dari dua pendapat di atas.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: MAKMUM MASBUQ

Post by Adli_Khalim on Thu Jul 26, 2012 9:05 am

Pendapat tak perlu baca Al-Fatihah di belakang imam dalam soalt jahriyyah: TIDAK MENJADI MASALAH.


Pendapat tak perlu baca Al-Fatihah di belakang imam dalam soalt jahriyyah dan solat sirriyyah: TIDAK MENJADI MASALAH.


Pendapat wajib baca Al-Fatihah di belakang imam, ada 2 pendapat dalam kes yang dibawakan oleh Puan N.


Pendapat Asy-Syafi`i: Wajib baca Al-Fatihah, namun dikecualikan apabila masbuq. Kalau tak sempat baca Al-Fatihah, tapi sempat ruku` bersama imam, SUDAH DIKIRA mendapat rak`at menurut pendapat Asy-Syafi`i.


Pendapat Al-Bukhari: Wajib baca Al-Fatihah, tak kira dalam kondisi apa pun. Kalau tak sempat baca Al-Fatihah, tapi sempat ruku` bersama imam, TIDAK DIKIRA mendapat rak`at menurut pendapat Al-Bukhari.


Ini yang saya faham daripada Shahih Fiqh As-Sunnah.


Wallahu a`lam.

_________________
Sesi Ta`ruf: Adli Khalim

Adli_Khalim
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 121
Join date : 24/11/2011
Location : Jakarta Barat

http://blueincisivus.wordpress.com/

Back to top Go down

Re: MAKMUM MASBUQ

Post by thtl on Thu Jul 26, 2012 9:11 am

syukran atas tambahan

N nak yang ni sebenarnya:

Pendapat Asy-Syafi`i: Wajib baca Al-Fatihah, namun dikecualikan apabila masbuq. Kalau tak sempat baca Al-Fatihah, tapi sempat ruku` bersama imam, SUDAH DIKIRA mendapat rak`at menurut pendapat Asy-Syafi`i.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: MAKMUM MASBUQ

Post by abu_firdaus on Thu Jul 26, 2012 9:24 am

maaf, kena tambah soalan lagi : "dapat 1 rakaat sempat ruku'" itu pendapat ulama' sahaja, atau ada nas tambahan?

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: MAKMUM MASBUQ

Post by thtl on Thu Jul 26, 2012 10:02 am

nas dah tak ada, cuma pendapat sahabat dan ulamak sahaja.
sebab lewat solat ni adalah budaya baru. zaman salaf, depa semua punctual. lagipun waktu antara azan dan iqamah mmg panjang di saudi arabia sekarang, maka tak ada kes kaum salaf lewat. Kat Malaysia, waktu azan dan iqamah amat pendek.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: MAKMUM MASBUQ

Post by NAZ on Fri Jul 27, 2012 3:33 am

Terima kasih thtl & Adli_Khalim.

Alhamdulillah puas hati dengan jawapan.

_________________
نورعينى احمد
:heart:

NAZ
Muslimah
Muslimah

Posts : 215
Points : 305
Join date : 26/11/2011
Location : De'Cini

Back to top Go down

Re: MAKMUM MASBUQ

Post by NAZ on Tue Dec 11, 2012 3:50 am

Salam,

Nak tanya sikit.

Senario. Solat Magrib.Semasa nak masuk rakaat kedua dah tahiyat awal.

Soalan.
1) Andai masuk terus masa rakaat kedua.
Makmum tak dapat rakaat kedua tersebut,
- makna nya dia cuma duduk, dan terus naik bila imam naik untuk rakaat ke tiga. betul ka?

2) Atau seelok nya masuk untuk join in jamaah masa imam naik lakukan rakaat ketiga.

3) Semasa rakaat terakhir, makmum perlu juga baca tahiyat atau diam saja..bila imam salam baru selesaikan 2 rakaat yang tertinggal dan baca tahiyat awal serta akhir.

Terima kasih.

_________________
نورعينى احمد
:heart:

NAZ
Muslimah
Muslimah

Posts : 215
Points : 305
Join date : 26/11/2011
Location : De'Cini

Back to top Go down

Re: MAKMUM MASBUQ

Post by thtl on Tue Dec 11, 2012 8:54 am

wsm,

1. mengikut amalan salaf, takbir dan terus duduk dan bangun bersama Imam utk rakaat ke3, anda baru dapat 1.

2. Kita kena tenang dan relax, tak payah rushing...kalau rasa Imam dah agak2 nak naik ke rakaat ke 3, maka tunggu je..

3. Makmum membaca juga sbb mengikut Imam.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: MAKMUM MASBUQ

Post by yat on Wed Dec 12, 2012 2:51 am

katalah jumaat masbuq rakaat kedua, kena sembhyng zohor ke?

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: MAKMUM MASBUQ

Post by thtl on Wed Dec 12, 2012 1:57 pm

yat,

kalau dia miss ruku' Imam pada rakaat kedua, misalnya dia sampai, Imam dah ruku' pada rakaat kdua dan dia tak sempat ruku' bersama Imam, maka dia kena niat solat Zuhur. Kalau sempat ruku' bersama Imam pada rakaat kedua, maka dia sempat solat Jumaat. WA

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: MAKMUM MASBUQ

Post by Sponsored content Today at 5:24 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum