SUJUD SEJADAH/TILAWAH

View previous topic View next topic Go down

SUJUD SEJADAH/TILAWAH

Post by NAZ on Fri Jul 27, 2012 3:48 am

Salam,

Nak tanya.

Berkenaan dengan Sujud Sejadah/Tilawah, selain daripada bila jumpa ayat ayat sajadah dalam bacaan al-Qur'an ketika solat, maka :

1) [a] seseorang itu mesti sujud walaupun solat sendirian (betulkah?) ;atau

[b] atau hanya ketika solat secara berjemaah barulah ada perlaksanaan Sujud Sejadah/Tilawah tersebut

2) adakah ianya hanya boleh dilakukan ketika solat subuh sahaja

Jawapan anda amat amat saya hargai.

TQ. WSLM

_________________
نورعينى احمد
:heart:

NAZ
Muslimah
Muslimah

Posts : 215
Points : 305
Join date : 26/11/2011
Location : De'Cini

Back to top Go down

Re: SUJUD SEJADAH/TILAWAH

Post by NAZ on Fri Jul 27, 2012 3:49 am

...soalan tambahan.

3) kenapa bila solat tarawikh, ketika Imam baca ayat Sajadah, Sujud Sajadah/Tilawah tidak dilaksanakan.

Maaf tercicir.

TQ. WSLM

_________________
نورعينى احمد
:heart:

NAZ
Muslimah
Muslimah

Posts : 215
Points : 305
Join date : 26/11/2011
Location : De'Cini

Back to top Go down

Re: SUJUD SEJADAH/TILAWAH

Post by Abu_Imran on Fri Jul 27, 2012 4:01 am

DARI KITAB SAHIH FIKIH SUNNAH JILID SATU BAB SUJUD TILAWAH

**Hukum sujud tilawah**

Ulama' sepakat disyariatkan sujud tilawah berdasarkan dalil - Ibnu umar RA "Nabi SAW pernah membaca di hadapan kami salah satu surah yg di dalamnya terdapat ayat sajdah, lalu baginda sujud dan kami pun sujud bersamanya sampai salah seorang diantara kami ada yg tidak mendapat tempat untuk menaruh dahinya" sahih HR Al-Bukhari no. 1057 dan Muslim no. 575

**WAJIB**

-ini adalah pendapat Ats-Tsauri , Abu Hanifah dan sebuah riwayat dari imam Ahmad dan inilah pendapat yang dipilih oleh Syeikh Islam Ibnu Taimiyah -Fath Al qadr (1/382), ibnu 'Abidin (2/103) , majmu' al fatawa (23/139-155) dan Al Inshaf (2/193)

**SUNAT**

-ini adalah pendapat jumhur seperti malik,syafi'i, al auza'i , al-laits , ahmad , ishaq , abu tsaur , Daud dan ibnu Hazm. dan inilah pendapat Umar bin khaththab , salman , ibnu abbas dan imran bin hussain dari kalangan sahabat Nabi -Al majmu' (4/61) , kasysyaf al qana' (1/445) , al muwahib (2/60) , at-tamhid (19/133) dan al muhalla(5/105)

ULAMA' YG MEWAJIBKAN SUJUD TILAWAH BERDALILKAN:-

1.Firman Allah surah Al-Insyiqaaq ayat 20-21

فَمَا لَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ
Mengapa mereka tidak mau beriman?

وَإِذَا قُرِئَ عَلَيْهِمُ الْقُرْءَانُ لَا يَسْجُدُونَ
dan apabila Al Quraan dibacakan kepada mereka, mereka tidak bersujud,

mereka berkata " suatu celaan berkaitan dengan sesuatu yang wajib"

2.Firman Allah surah An-Najm 62


فَاسْجُدُوا لِلَّهِ وَاعْبُدُوا
Maka bersujudlah kepada Allah dan sembahlah (Dia).

3.Firman Allah surah al- 'alaq ayat 16

كَلَّا لَا تُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَاقْتَرِبْ
sekali-kali jangan, janganlah kamu patuh kepadanya; dan sujudlah dan dekatkanlah (dirimu kepada Tuhan).


mereka berkata " perintah yang terdapat di dalam kedua ayat di atas menunjukkkan sesuatu yang wajib"

4.Hadith abu hurairah, " dia (manusia) diperintahkan untuk bersujud lalu dia sujud maka syurgalah baginya"

5.Perkataan utsman "sesungguhnya sujud diwajibkan atas org yg mendengarnya" sanadnya sahih HR Ibnu Abu Syaibah (4220), Abdurrazzaq (5906) dan al baihaqi (2/324)

DALIL INI DI SANGKAL OLEH JUMHUR SEBAGAI BERIKUT:-

1. celaas yg tertdapat dalam surah al insyiqaaq berkenaan dgn meninggalkan sujud kerana sikap sombong dan menentang, maka termasuk didalamnyer org yg meninggalkannyer kerana berkeyakinan tidak adanya keutamaan sujud dan pensyariatannya.

2.adapun dalil dgn dua ayat selanjutnyer (atas wajibnyer sujud tilawah) adalah sah.jika (yg pertama) maksud dari perintah dalam kedua ayat tersebut adalah untuk hukum wajib, (kedua) yg dimaksudkan dalam ayat tersebut adalah mmg sujud tilawah. dan keduanya tertolak. -tuhfah al ahwadzi (3/172)

ABU MALIK KAMAL BIN AS SAYYID SALIM KATA:-

Dari Zaid bin tsabit , dia berkata " aku membaca surah an najm di hadapan rasulullah namun beliau tidak sujud pada ayat sajdah" dalam riwayat lain disebutkan "dan tidak diantara kami seorang pon sujud" - shahih HR, Al Bukhari no.1073 dan muslim no 577

-perintah diatas menunjukkan sujud tilawah adalah sunnah dan sujud yg wajib ialah sujud biasa didalam solat , berdasarkan kaedah imam Syafi'i dalam mengertikan satu lafadz yg menyertakan dua erti. - fath al bari (2/648)

Riwayat Umar membaca surah an nahl di atas mimbar kemudia sampai pada ayat sajdah beliau turun sujud dan org lain pon sujud...kemudia pada jumaat berikutnya apabila membaca smpi pada ayat sajdah beliau berkata "wahai manusia , kita x diwajibkan sujud dan sesuapa yg sujud dia telah melakukan sesuatu yg benar dan siapa yg tidak sujud maka dier tidak berdosa" umar sendiri tidak sujud - shahih HR al-bukhari no. 1077

Abu_Imran
AHLI
AHLI

Posts : 94
Points : 125
Join date : 26/11/2011
Age : 34
Location : Putrajaya

Back to top Go down

Re: SUJUD SEJADAH/TILAWAH

Post by NAZ on Fri Jul 27, 2012 7:44 am

Nak tanya lagi, adakah dengan dalil yang dinyatakan oleh Norfauzi seperti diatas/bawah, maka untuk orang awam macam saya ni kena "pick & choose to suit the need"?

Kalau macam tu, nak ikut yang macam mana?

Saya tak faham.

_________________
نورعينى احمد
:heart:

NAZ
Muslimah
Muslimah

Posts : 215
Points : 305
Join date : 26/11/2011
Location : De'Cini

Back to top Go down

Re: SUJUD SEJADAH/TILAWAH

Post by thtl on Fri Jul 27, 2012 7:48 am

Jika kita sorang diri, sunnat dilakukan kecuali kita dalam flight atau atas bas atau kereta, maka tak usahlah sujud.

jika kita jadi Imam, boleh pilih. biasanya dalam tarawih atau solat Jumaaat yg ramai, tak payah buat, sebab akan menjadi kekeliruan kpd makmum yg ramai dan pelbagai umur, ada kanak-kanak dan org tua

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: SUJUD SEJADAH/TILAWAH

Post by abu_firdaus on Fri Jul 27, 2012 7:55 am

kalau ikut dalil yg diberikan, sy lebih yakin ianya sunnat. kerana quran itu dibaca dimana2. kalau ruang sempit mcm dlm kereta tak boleh nak sujud juga. jadi kita buat bila keadaan membolehkan kita sujud. kalau dalam solat, sudah pasti kena ikut imam. kalau imam tak sujud, kita tak boleh sujud.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: SUJUD SEJADAH/TILAWAH

Post by NAZ on Fri Jul 27, 2012 10:47 am

Terima kasih semua atas jawapan yang diberi.


_________________
نورعينى احمد
:heart:

NAZ
Muslimah
Muslimah

Posts : 215
Points : 305
Join date : 26/11/2011
Location : De'Cini

Back to top Go down

Re: SUJUD SEJADAH/TILAWAH

Post by NAZ on Fri Jul 27, 2012 10:56 am

Adakah perlaksanaan Sujud Sejadah itu terpulang kepada Imam yang menjalankan tugas pada hari tersebut (i.e hari Jumaat).

Atau ada tujuan yang tertentu ianya dilaksanakan?

- tetiba teringat, semasa buat Umrah tahun 2001 di Masjd Nabawi buat dan masa kat Mekah lepas selang seminggu pun buat juga.

- tapi tahun lepas tak perasan pula ada dilaksanakan semasa berada dikedua dua Masjd tersebut.

Terima kasih

_________________
نورعينى احمد
:heart:

NAZ
Muslimah
Muslimah

Posts : 215
Points : 305
Join date : 26/11/2011
Location : De'Cini

Back to top Go down

Re: SUJUD SEJADAH/TILAWAH

Post by thtl on Fri Jul 27, 2012 11:45 am

Ya, ianya terpulang kepada Imam sebagaimana yang difatwakan olh Umar al-Khattab yang dipostkan oleh Abu_Imran (Umar berkata, jika Imam mahu sujud, boleh aje dan jika dia tak mahu pun boleh)

2. sujud sajadah atau sujud tilawah tidak ada tujuan lain melainkan kerana qari/Imam
bertemu dgn ayat sajadah. itu je.

3. Mesjid Nabawi dan mesjidil Haram tak baca surah Sajdah dan surah al-Insan pada pagi Jumaat.


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: SUJUD SEJADAH/TILAWAH

Post by abu_aisyah on Fri Jul 27, 2012 6:58 pm

yg abu_imran quote tu versi online kah?ka ada pdf?

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: SUJUD SEJADAH/TILAWAH

Post by Sponsored content Today at 7:37 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum