Hadis: Adakah hadis digandanya amalan di bulan Ramadan?

View previous topic View next topic Go down

Hadis: Adakah hadis digandanya amalan di bulan Ramadan?

Post by kalepensel on Mon Jul 30, 2012 1:35 pm

Assalamualaikum, lama tak ziarah ke sini

adake hadis digandakan amalan di bulan ramadan? terdengar orang cakap di bulan ramadan amalan wajib diganda 70 kali, amalan sunat menjadi amalan wajib. betul ke ni?

kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 21
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: Hadis: Adakah hadis digandanya amalan di bulan Ramadan?

Post by thtl on Mon Jul 30, 2012 1:40 pm

kale,

cek thread tahqiq kitab Fadhilat Ramadhan Maulana Zakaria kat forum ni,...lihat hadis pertama.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis: Adakah hadis digandanya amalan di bulan Ramadan?

Post by kalepensel on Wed Aug 01, 2012 7:03 pm

thtl wrote:kale,

cek thread tahqiq kitab Fadhilat Ramadhan Maulana Zakaria kat forum ni,...lihat hadis pertama.

beres, terima kasih

ustaz tok balik kelate ko?

kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 21
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: Hadis: Adakah hadis digandanya amalan di bulan Ramadan?

Post by thtl on Wed Aug 01, 2012 7:06 pm

balik. hari wat ttupat...sehari sebelum raya

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis: Adakah hadis digandanya amalan di bulan Ramadan?

Post by Abu_Imran on Thu Aug 02, 2012 3:23 am

thtl wrote:kale,

cek thread tahqiq kitab Fadhilat Ramadhan Maulana Zakaria kat forum ni,...lihat hadis pertama.

syaikh sory tanya... nak tgk kat maner ni? ana carik x jumper dlm forum ni..........

Abu_Imran
AHLI
AHLI

Posts : 94
Points : 125
Join date : 26/11/2011
Age : 34
Location : Putrajaya

Back to top Go down

Re: Hadis: Adakah hadis digandanya amalan di bulan Ramadan?

Post by Abu_Imran on Thu Aug 02, 2012 3:26 am

dah jumper.....

Abu_Imran
AHLI
AHLI

Posts : 94
Points : 125
Join date : 26/11/2011
Age : 34
Location : Putrajaya

Back to top Go down

Re: Hadis: Adakah hadis digandanya amalan di bulan Ramadan?

Post by abuzaid65 on Thu Aug 02, 2012 7:10 am

Pak syeikh,
saya lihat dalam senarai Tahqiq tu ada nama Syaikh Abdul Rahman al-Banna. Beliau ni ada kena mengena dengan Imam Hassan al Banna ker? sebab kalau tak silap saya, ayah Imam Hassan al Banna juga ada mengarang kitab berkenaan hadis..

abuzaid65
AHLI
AHLI

Posts : 134
Points : 162
Join date : 03/12/2011
Age : 50
Location : Shah Alam, Selangor

Back to top Go down

Re: Hadis: Adakah hadis digandanya amalan di bulan Ramadan?

Post by thtl on Thu Aug 02, 2012 8:00 am

az,

mmg ayah syaikh Hasan al-Banna, namanya, syaikh Ahmad bin Abdul Rahman al-banna, pengarang kitab Fathur Rabbani fi Tartib Musnad Ahmad.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis: Adakah hadis digandanya amalan di bulan Ramadan?

Post by abuzaid65 on Thu Aug 02, 2012 8:05 am

Masya Allah.. memang patutla anak beliau ada genetik Salafi.. hehe

kiranya kitab karangan beliau tu mcm tahqiq musnad Imam Ahmad ker?

abuzaid65
AHLI
AHLI

Posts : 134
Points : 162
Join date : 03/12/2011
Age : 50
Location : Shah Alam, Selangor

Back to top Go down

Re: Hadis: Adakah hadis digandanya amalan di bulan Ramadan?

Post by thtl on Thu Aug 02, 2012 8:07 am

tak tahqiq, dia cuma susun balik, sebab dia salin dari manuskrip, kemudian dia kasilah notakaki.
Tahqiq yg betul2 ialah syaikh ahmad syakir dan syaikh arnaut dan rakan2nya.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis: Adakah hadis digandanya amalan di bulan Ramadan?

Post by abu_aisyah on Thu Aug 02, 2012 8:26 pm

abuzaid65 wrote:Masya Allah.. memang patutla anak beliau ada genetik Salafi.. hehe

kiranya kitab karangan beliau tu mcm tahqiq musnad Imam Ahmad ker?

maaf thtl dan rakan2..mungkin off topik dan isu panas.
pernah terdengar org kata hasan al banna sufi kuburiun.ni bagaimana?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Hadis: Adakah hadis digandanya amalan di bulan Ramadan?

Post by thtl on Sat Aug 04, 2012 2:49 am

zaman remaja beliau mmglah dia ikut tareqat Hasyafiyah. itu ada catatan dalam Muzakirat beliau.

tapi bila dia dah menubuhkan jamaah IM tahun 1928, tak ada lagi tareqat. Tareqat baru dia adalah IM laa..setahu saya dalam IM, tak ada sufi kuburiun ni. Mana ada ahli IM yg datang tawaf di kubur Hasan al-Banna di Cairo??
maka dakwaan tsb adalah tidak berasas sama sekali.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis: Adakah hadis digandanya amalan di bulan Ramadan?

Post by Sponsored content Today at 3:12 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum