Makan daging Haiwan Korban.

View previous topic View next topic Go down

Makan daging Haiwan Korban.

Post by farhani_azizan on Fri Nov 25, 2011 6:53 pm

Salam thtl..

saya ditanya satu soalan daripada kawan saya, lebih kurang begini:

"berdosa tak kalau kita bersedih atau tak sampai hati (kesian) tengok haiwan kena korban. Boleh ke makan daging haiwan korban bila kita kesian tengok ia disembelih?"

Setahu saya tidak berdosa dan tidak mengapa memakan daging haiwan yang disembelih tersebut..cuma saya kurang pasti.

Mohon klarifikasinya.






_________________
:flower: :flower: :flower: :cat:

farhani_azizan
AHLI
AHLI

Posts : 20
Points : 28
Join date : 25/11/2011
Age : 29
Location : Jakarta Selatan

http://dentistsupermuslim.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Makan daging Haiwan Korban.

Post by Ad-Dien on Fri Nov 25, 2011 7:39 pm

farhani_azizan wrote:Salam thtl..

saya ditanya satu soalan daripada kawan saya, lebih kurang begini:

"berdosa tak kalau kita bersedih atau tak sampai hati (kesian) tengok haiwan kena korban. Boleh ke makan daging haiwan korban bila kita kesian tengok ia disembelih?"

Setahu saya tidak berdosa dan tidak mengapa memakan daging haiwan yang disembelih tersebut..cuma saya kurang pasti.

Mohon klarifikasinya.

jawapan super ringkas:

Berkorban perasaan sedih pun termasuk berkorban juga.. Smile



Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Makan daging Haiwan Korban.

Post by Ahmad Shamil on Fri Nov 25, 2011 7:59 pm

farhani_azizan wrote:Salam thtl..

saya ditanya satu soalan daripada kawan saya, lebih kurang begini:

"berdosa tak kalau kita bersedih atau tak sampai hati (kesian) tengok haiwan kena korban. Boleh ke makan daging haiwan korban bila kita kesian tengok ia disembelih?"

Setahu saya tidak berdosa dan tidak mengapa memakan daging haiwan yang disembelih tersebut..cuma saya kurang pasti.

Mohon klarifikasinya.

saya biasa dengar juga..
menurut pendapat sebegini, kalau kita kasihan kepada sesuatu yg disembelih
kita tak boleh memakan dagaingnya...

dlm menyembelih, kita memang disuruh mengasihani haiwan- dgn cara bersifat ihsan kepada haiwan yg disembelih,sembelih dengan baik, cara paling cepat hilang nyawanya,supaya tidak tersiksa.

asal bagi sesuatu makanan itu adalah halal,kecuali ada dalil yg mengharamkannya
jadi sesiapa yg nak kata x boleh makan tu kena bawak dalil/hujah nya..
kalau x ada kembalilah kpd hukum asal-harus

apa apapun kita tunggu jwpn sheikh thtl

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Makan daging Haiwan Korban.

Post by Azamtekad on Sat Nov 26, 2011 5:15 am

Abu_Zubair wrote:
farhani_azizan wrote:Salam thtl..

saya ditanya satu soalan daripada kawan saya, lebih kurang begini:

"berdosa tak kalau kita bersedih atau tak sampai hati (kesian) tengok haiwan kena korban. Boleh ke makan daging haiwan korban bila kita kesian tengok ia disembelih?"

Setahu saya tidak berdosa dan tidak mengapa memakan daging haiwan yang disembelih tersebut..cuma saya kurang pasti.

Mohon klarifikasinya.

saya biasa dengar juga..
menurut pendapat sebegini, kalau kita kasihan kepada sesuatu yg disembelih
kita tak boleh memakan dagaingnya...

dlm menyembelih, kita memang disuruh mengasihani haiwan- dgn cara bersifat ihsan kepada haiwan yg disembelih,sembelih dengan baik, cara paling cepat hilang nyawanya,supaya tidak tersiksa.

asal bagi sesuatu makanan itu adalah halal,kecuali ada dalil yg mengharamkannya
jadi sesiapa yg nak kata x boleh makan tu kena bawak dalil/hujah nya..
kalau x ada kembalilah kpd hukum asal-harus

apa apapun kita tunggu jwpn sheikh thtl
Bahaya betul kalau menghalalkan yang haram dan sebaliknya. Memang sangat berat nak keluarkan hukum ni.

_________________
Husnul Khotimah

Azamtekad
AHLI
AHLI

Posts : 159
Points : 188
Join date : 25/11/2011
Location : Klang

http://kambinghalal.blogspot.com

Back to top Go down

utusan

Post by AqilHaq on Sat Nov 26, 2011 6:17 am

بسم الله الرحمن الرحيم
اكبر الله
اللهم صلى على محمد اللهم صلى عليه وسلم
اللهم أنصر المجاهدين في كل مكان امين
اللهم صلى على محمد اللهم صلى عليه وسلم
السلام عليكم

saya baca dalam utusan...ada sebut hal makruh sembelih korban unta ada dua bonggol...unta ini banyak di china...maka pengimport unta ambil unta di australia...
maklumat utusan ...ada banyakunta di Australia

AqilHaq
Tetamu Khas
Tetamu Khas

Posts : 14
Points : 20
Join date : 26/11/2011

http://azimfatihiin.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Makan daging Haiwan Korban.

Post by Ahmad Shamil on Sat Nov 26, 2011 6:24 am

AqilHaq wrote:بسم الله الرحمن الرحيم
اكبر الله
اللهم صلى على محمد اللهم صلى عليه وسلم
اللهم أنصر المجاهدين في كل مكان امين
اللهم صلى على محمد اللهم صلى عليه وسلم
السلام عليكم

saya baca dalam utusan...ada sebut hal makruh sembelih korban unta ada dua bonggol...unta ini banyak di china...maka pengimport unta ambil unta di australia...
maklumat utusan ...ada banyakunta di Australia

saya juga ada baca artikel tersebut
unta ada 2 jenis- bonggol 1 atau arabian camel, bonggol 2- bactrian camel
dan dlm artikel tu juga first time saya baca unta bonggol 2 makruh dibuat qurban

kalau mengikut mausuah fiqhiyyah kuwaytiyyah, kedua dua jenis unta harus dikorbankan, sama ada unta arab atau unta bonggol dua yg disebut sbg unta al-bakhati, unta khurasan..(5/81)

mungkin maksud unta yg berbonggol satu yg makruh itu unta arab yg asalnya berbonggol satu, tapi ada 2 bonggol, jadi mcm cacat la sbb terlebih sifat..wallahu'a'lam



ini gambar unta berbonggol dua- bactrian camel

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Makan daging Haiwan Korban.

Post by thtl on Sat Nov 26, 2011 6:49 am

farhani_azizan wrote:Salam thtl..

saya ditanya satu soalan daripada kawan saya, lebih kurang begini:

"berdosa tak kalau kita bersedih atau tak sampai hati (kesian) tengok haiwan kena korban. Boleh ke makan daging haiwan korban bila kita kesian tengok ia disembelih?"

Setahu saya tidak berdosa dan tidak mengapa memakan daging haiwan yang disembelih tersebut..cuma saya kurang pasti.

Mohon klarifikasinya.

Jawab:
Rasanya dah jawab dalam AFN.

Rasa kesian belas kpd haiwan tu mmglah tak mengapa, sebab tu Nabi saw pun suruh ditajamkan pisau dan kalau boleh jangan tunjuk pisau kpd haiwan.

Dalam kita kesian, siapa yg berkorban hendaklah berniat ketika darah memancar keluar ketika di sembelih. WA

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Makan daging Haiwan Korban.

Post by thtl on Sat Nov 26, 2011 6:53 am

Unta bonggol dua ni saya pun tak jumpa dalam kitab, tapi kalau dah ada Fatwa Mausu`ah Fiqhiyah Kuwaitiah kata harus, maka ikutlah fatwa tsv

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Makan daging Haiwan Korban.

Post by Ahmad Shamil on Sat Nov 26, 2011 7:17 am


النَّوْعُ الأَْوَّل : شُرُوطُ الأُْضْحِيَّةِ فِي ذَاتِهَا :
( الشَّرْطُ الأَْوَّل ) وَهُوَ مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ بَيْنَ الْمَذَاهِبِ : أَنْ تَكُونَ مِنَ الأَْنْعَامِ ، وَهِيَ الإِْبِل عِرَابًا كَانَتْ أَوْ بَخَاتِيَّ ، (2) وَالْبَقَرَةُ الأَْهْلِيَّةُ وَمِنْهَا الْجَوَامِيسُ
وَالْغَنَمُ ضَأْنًا كَانَتْ أَوْ مَعْزًا ، وَيُجْزِئُ مِنْ كُل ذَلِكَ الذُّكُورُ وَالإِْنَاثُ .

العراب جمع عربي والبخاتي بفتح الباء وتشديد الياء مع كسر التاء ، وقد تفتح التا2) وتقلب ألفا ، وهي الإبل الخراسانية ( ر : القاموس والمعجم الوسيط ) والمراد هنا الإبل غير العربية وواحدها بختي بضم الباء وسكون الخاء وتشديد الياء .



ini matan kitab

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Makan daging Haiwan Korban.

Post by farhani_azizan on Sat Nov 26, 2011 7:19 am

memang ada soalan tu kat thread Seputar Ibadah Korban lama dulu tapi tak terjawab lagi.. Smile

okay thank you.



_________________
:flower: :flower: :flower: :cat:

farhani_azizan
AHLI
AHLI

Posts : 20
Points : 28
Join date : 25/11/2011
Age : 29
Location : Jakarta Selatan

http://dentistsupermuslim.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Makan daging Haiwan Korban.

Post by Azamtekad on Sat Nov 26, 2011 7:32 am

Terima kasih atas jawapan Wink

_________________
Husnul Khotimah

Azamtekad
AHLI
AHLI

Posts : 159
Points : 188
Join date : 25/11/2011
Location : Klang

http://kambinghalal.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Makan daging Haiwan Korban.

Post by Sponsored content Today at 4:57 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum