zakat fitrah dengan duit (selain makanan ruji adalah bidaah/tak sunnah)

View previous topic View next topic Go down

zakat fitrah dengan duit (selain makanan ruji adalah bidaah/tak sunnah)

Post by abu_aisyah on Fri Aug 03, 2012 7:17 pm

assalmualaikum,

minta dibincangkan mengenai zakat fitrah (pendapat2)dan juga tajuk topik diatas.ada sahabat asing tanyakn saya kat mana dia nak bagi beras,sbb dia taknak bayar duit sbgi zakat fitrah.katanya tak sunnah.

jazakallahu khairan

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: zakat fitrah dengan duit (selain makanan ruji adalah bidaah/tak sunnah)

Post by abubakar on Sat Aug 04, 2012 12:22 am

abu_aisyah wrote:assalmualaikum,

minta dibincangkan mengenai zakat fitrah (pendapat2)dan juga tajuk topik diatas.ada sahabat asing tanyakn saya kat mana dia nak bagi beras,sbb dia taknak bayar duit sbgi zakat fitrah.katanya tak sunnah.

jazakallahu khairan

Yg saya pernah dgr, boleh saja bg beras tp uruf kita ini sumber makanan ada byk, bukan mcm di somalia sana di mana kalau bg duit, bukan boleh beli apa.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: zakat fitrah dengan duit (selain makanan ruji adalah bidaah/tak sunnah)

Post by thtl on Sat Aug 04, 2012 1:50 am

a_a,

kena kasi direct kpd asnaf. Jumpa penerima zakat dan kasi beras.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: zakat fitrah dengan duit (selain makanan ruji adalah bidaah/tak sunnah)

Post by Abu_Imran on Sat Aug 04, 2012 2:05 am

Bagaimana kita nak nilai bahawa seseorang itu tarafnya fakir miskin yg layak diberi zakat?

Jika di putrajaya.... isteri suri rumah dan suami bergaji rm1500 dan ada 7 org anak... adakah ini melepasi taraf kemiskinana?

Abu_Imran
AHLI
AHLI

Posts : 94
Points : 125
Join date : 26/11/2011
Age : 34
Location : Putrajaya

Back to top Go down

Re: zakat fitrah dengan duit (selain makanan ruji adalah bidaah/tak sunnah)

Post by thtl on Sat Aug 04, 2012 2:12 am

garis kemiskinan ni nak kena rujuk dgn PPZ:

Bagi Imam Abu Hanifah dan Imam Malik, mereka mentakrifkan orang fakir ialah orang yang memiliki harta tetapi tidak mencukupi keperluannya. Orang miskin pula ialah orang yang tidak memiliki apa-apa.

Manakala bagi takrifan Imam Syafie dan juga Hambali, fakir ialah orang yang tidak mempunyai apa-apa harta dan miskin pula ialah orang yang mempunyai harta namun tidak mampu memenuhi kecukupan keperluannya.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: zakat fitrah dengan duit (selain makanan ruji adalah bidaah/tak sunnah)

Post by abu_aisyah on Tue Aug 07, 2012 7:30 pm

abu_aisyah wrote:assalmualaikum,

minta dibincangkan mengenai zakat fitrah (pendapat2)dan juga tajuk topik diatas.ada sahabat asing tanyakn saya kat mana dia nak bagi beras,sbb dia taknak bayar duit sbgi zakat fitrah.katanya tak sunnah.

jazakallahu khairan

jawapan ahmad shamil wrote:

asalnya pendapat mazhab hanafi. ulamak2 kotemporari mengatakan cara ni sesuai dgn zaman skrg.
dlm sahih fiqh sunnah pun ada sebut. dr sudut dalil mmg la bayar makanan asasi tu kuat.
kata abu malik kamal asalnya zakat dikeluarkan ikut cara yg disebutkan dlm nas
x boleh ganti dgn nilai kecuali dlm keadaan darurat,dan ada keperluan yg betul2 perlu
dlm keadaan itu barulah diharuskan ditukar kpd nilai.bayar nilai ni merupakan pendapat abu hanifah, at-thauri dan zahir mazhab imam bukhari.

1.muaz bin jabal ketika mengutip zakat dr org yaman
pernah meminta ditukar kan gandum dan jagung kpd pakaian, kata beliau ia lebih bermanfaat utk org2 muhajirin di madinah
diriwayatkan oleh bukhari secara ta'liiq
disambung oleh ibnu hajar dlm at-taghliq
sanadnya dhaif kerana terputus
2. dlm zakat ternakan, terdapat penerimaan tambahan zakat secara nilai sekiranya tidak dapat mengeluarkan zakat berbentuk ternakan yg ditetapkan usianya
cth: penambahan 20 dirham pada kambing yg x cukup usia utk dizakatkan
3. maksud zakat nak membantu org fakir. nilai kdg kala lebih membantu drp barang2
cth kalau pakai beras, org miskin dpt beras saja. padahal beraya nak pakai juga benda lain sprt baju, daging dsbg
bila kasi nilai-duit- mereka dpt beli mcm2
abu malik kamal merajihkan pendapat ibn taimiyah dlm hal ni
beliau x melarang secara mutlak
beliau benarkan zakat diganti dgn nilai, sekiranya ada keperluan, maslahah, atau keluar zakat dgn nilai dikira lebih adil
wallahu'a'lam

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: zakat fitrah dengan duit (selain makanan ruji adalah bidaah/tak sunnah)

Post by abu_aisyah on Tue Aug 07, 2012 7:32 pm

ada tak terdapat golongan salaf mahupun khalaf yg menyatakan membayar zakat dengan nilai tidak sunnah/bidaah?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: zakat fitrah dengan duit (selain makanan ruji adalah bidaah/tak sunnah)

Post by thtl on Wed Aug 08, 2012 7:36 am

bila madzhab hanafi kata boleh dgn nilai, maksudnya 3 lagi madzhab salaf kata bid`ahlah secara otomatik

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: zakat fitrah dengan duit (selain makanan ruji adalah bidaah/tak sunnah)

Post by yat on Wed Aug 08, 2012 11:38 am

saudi camana?

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: zakat fitrah dengan duit (selain makanan ruji adalah bidaah/tak sunnah)

Post by abu_aisyah on Wed Aug 08, 2012 12:56 pm

thtl wrote:bila madzhab hanafi kata boleh dgn nilai, maksudnya 3 lagi madzhab salaf kata bid`ahlah secara otomatik

oh ye ke,sbb slalu dengar jangan di bidaah kan bende khilaf.khilaf vs bidaah.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: zakat fitrah dengan duit (selain makanan ruji adalah bidaah/tak sunnah)

Post by thtl on Wed Aug 08, 2012 2:02 pm

tak juga, cam syaikh al-Albani bid`ahkan syaikh ben Baz pasal sedekap selepas bangkit dari ruku`.

tunaikan zakat fitrah dgn makanan ruji ni merupakan ijmak di zaman Nabi dan sahabat. bila tiba zaman abu Hanifah, barulah ada idea zakat fitrah dalam bentuk matawang. sebab tu ia jatuh dalam bab bid`ah atau baru. madzhab syafi`iy namakan ia bid`ah hasanah, madzhab hanafi namakan ia fiqh al-maqosyid atau istihsan

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: zakat fitrah dengan duit (selain makanan ruji adalah bidaah/tak sunnah)

Post by ummuyaser on Thu Aug 09, 2012 11:50 am

thtl wrote:tak juga, cam syaikh al-Albani bid`ahkan syaikh ben Baz pasal sedekap selepas bangkit dari ruku`.

tunaikan zakat fitrah dgn makanan ruji ni merupakan ijmak di zaman Nabi dan sahabat. bila tiba zaman abu Hanifah, barulah ada idea zakat fitrah dalam bentuk matawang. sebab tu ia jatuh dalam bab bid`ah atau baru. madzhab syafi`iy namakan ia bid`ah hasanah, madzhab hanafi namakan ia fiqh al-maqosyid atau istihsan

Salam, Sheikh, perbezaan istilah perbuatan ini lah yg menyebabkan pengikut antara mazhab-mazhab bergaduh samada ia bid'ah ke tidak dalam apa saja ibadah.Kenapa Madzhab Hanafi tak menamakan perbuatan ni bid'ah sebaliknya menamakannya istihsan atau Fiqh Maqasid? Apa beza antara keduanya dengan perbuatan bid'ah? Apa pula kata Madzhab Ahmad?

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: zakat fitrah dengan duit (selain makanan ruji adalah bidaah/tak sunnah)

Post by thtl on Thu Aug 09, 2012 1:11 pm

UY,
itulah pasal, pergaduhan antara mazhab ni mmg tak dapat dielakkan. sebab tu DYQ tulis satu buku, Fiqh Ikhtilaf utk memahami dan mengambil yang positif dari perselisihan mazhab-mazhab.

Mazhab Hanafi dia melihat ke masa depan, di mana manusia lebih berhajatkan matawang dari bijirin ruji dan ijtihad madzhab hanafi ini dinamakan istihsan kerana memberi kemudahan dan memenuhi kehendak manusia di zaman yg maju dan penggunaan matawang bercetak (printed money). asalnya ia bid`ah, tapi bila ia jelas membawa kebaikan kpd manusia dan pengurusan amil zakat, maka bid`ah itu batal dgn sendirinya.
adapun madzhab Hanbali, mereka tetap tidak setuju, zakat fitrah mesti dgn korma atau semisalnya.

saya tak tahu praktikal di arab saudi sekarang kerana tak berkesempatan ramadhan di Jazan, KSA

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: zakat fitrah dengan duit (selain makanan ruji adalah bidaah/tak sunnah)

Post by ummuyaser on Thu Aug 09, 2012 3:56 pm

Ok ana dah faham yang itu Sheikh, Madzhab Hanafi menggantikan bid'ah dengan Istihsan atas alasan manfaat di masa hadapan, akan tetapi,pengikut Madzhab Syafei Nusantara pula dalam pencernaan ibadah-ibadah seperti tahlil, bacaan Yasin berkumpulan atau yang lain tu apakah kewajarannya mereka menamakan perbuatan itu sebagai Bid'ah Hasanah...berasas ke feqh mereka ini ye?

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: zakat fitrah dengan duit (selain makanan ruji adalah bidaah/tak sunnah)

Post by thtl on Thu Aug 09, 2012 6:44 pm

pencernaan ibadah spt tahlilan, yasinan dan selamatan di nusantara tidak mampu dinaiktaraf kpd bid`ah hasanah kerana tak ada kebaikan padanya, melainkan ada unsur manipulasi golongan lebai (agamawan) ke atas rakyat marhain. kebodohan dan kejahilan akibat taklid buta diambil kesempatan oleh golo tareqat utk mengontrol amalan beragama rakyat termasuk sultan

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: zakat fitrah dengan duit (selain makanan ruji adalah bidaah/tak sunnah)

Post by abu_aisyah on Fri Aug 10, 2012 7:58 am

abu malik kamal merajihkan pendapat ibn taimiyah dlm hal ni
beliau x melarang secara mutlak
beliau benarkan zakat diganti dgn nilai, sekiranya ada keperluan, maslahah, atau keluar zakat dgn nilai dikira lebih adil
wallahu'a'lam

apakah contoh situasi tersebut?situasi di malaysia boleh di apply?masalah ana,ana tak tahu siapa yg layak terima.

adakah saudara rapat kita diluar kawasan kita yg layak (contoh duduk kl,saudara di terengganu)boleh kita serahkan zakat pada mereka?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: zakat fitrah dengan duit (selain makanan ruji adalah bidaah/tak sunnah)

Post by abu_aisyah on Fri Aug 10, 2012 8:00 am

thtl wrote:pencernaan ibadah spt tahlilan, yasinan dan selamatan di nusantara tidak mampu dinaiktaraf kpd bid`ah hasanah kerana tak ada kebaikan padanya, melainkan ada unsur manipulasi golongan lebai (agamawan) ke atas rakyat marhain. kebodohan dan kejahilan akibat taklid buta diambil kesempatan oleh golo tareqat utk mengontrol amalan beragama rakyat termasuk sultan

sedikit2 dah boleh paham apa itu istihsan vs bidaah.tp masih tak reti nak bagi pencerahan kpd mereka yg nak kata bidaah jugak zakat fitrah nilai ni.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: zakat fitrah dengan duit (selain makanan ruji adalah bidaah/tak sunnah)

Post by abu_aisyah on Fri Aug 10, 2012 7:30 pm

adakah saudara rapat kita diluar kawasan kita yg layak (contoh duduk kl,saudara di terengganu)boleh kita serahkan zakat pada mereka?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: zakat fitrah dengan duit (selain makanan ruji adalah bidaah/tak sunnah)

Post by thtl on Sat Aug 11, 2012 8:17 am

abu,

istihsan=amalan utk memberi kemudahan dan kebaikan kpd umat Islam
bid'ah=cara2 baru yg diada-adakan utk mendekatkan diri kpd Allah atau merasakan ajaran kaum salaf masih kurang sempurna.


2. beri zakat fitrah kpd sedara mara, boleh asalkan mereka bukan yg layak menerima nafkah dari anda.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: zakat fitrah dengan duit (selain makanan ruji adalah bidaah/tak sunnah)

Post by Sponsored content Today at 3:12 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum