Bergerak sebelum imam selesai = Mendahului imam?

View previous topic View next topic Go down

Bergerak sebelum imam selesai = Mendahului imam?

Post by zikrulmaut_sm on Mon Aug 06, 2012 4:58 pm

Bismillahirrahmanirrahim,
Assalamualaikum,

Satu situasi yang sering berlaku dalam solat berjamaah adalah, makmum bergerak ketika imam belum selesai / belum sempurna gerakannya.

Contoh: sebelum sempat imam sujud dengan sempurna, makmum sudah mulai turun sujud.

Adakah ini dikira sama saja halnya dengan mendahului imam?

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Bergerak sebelum imam selesai = Mendahului imam?

Post by abubakar on Mon Aug 06, 2012 6:23 pm

zikrulmaut_sm wrote:Bismillahirrahmanirrahim,
Assalamualaikum,

Satu situasi yang sering berlaku dalam solat berjamaah adalah, makmum bergerak ketika imam belum selesai / belum sempurna gerakannya.

Contoh: sebelum sempat imam sujud dengan sempurna, makmum sudah mulai turun sujud.

Adakah ini dikira sama saja halnya dengan mendahului imam?

Saya pun kerapkali fikir perkara sama, sepatutnya makmum tunggu imam sempurna pergerakannya barulah menuruti imam. Kebanyakan yg saya lihat makmum bergerak selari dgn imam, bimbang juga kalau makmum termendahului imam. Tp ini hanyalah pendapat, soal hukum saya tidaklah pasti.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Bergerak sebelum imam selesai = Mendahului imam?

Post by thtl on Mon Aug 06, 2012 7:56 pm

ideal:
bila Imam membaca takbir intiqal (takbir utk berpindah gerakan), contoh : dari qiam kepada ruku`, pastikan Imam selesai membaca takbir tu barulah makmum bergerak.

Imam nak pindah rukun dari Qiam kpd Ruku`, dia pun baca Takbir Intiqal:

Allaaaaaaaaaahu Akbaaaaaaaaar.

bila dia habis baca Akbaaaaar, baru makmum ruku`.

Jangan, Imam baca Alllaaaaaah, makmum dah ruku`.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bergerak sebelum imam selesai = Mendahului imam?

Post by abubakar on Mon Aug 06, 2012 8:35 pm

thtl wrote:ideal:
bila Imam membaca takbir intiqal (takbir utk berpindah gerakan), contoh : dari qiam kepada ruku`, pastikan Imam selesai membaca takbir tu barulah makmum bergerak.

Imam nak pindah rukun dari Qiam kpd Ruku`, dia pun baca Takbir Intiqal:

Allaaaaaaaaaahu Akbaaaaaaaaar.

bila dia habis baca Akbaaaaar, baru makmum ruku`.

Jangan, Imam baca Alllaaaaaah, makmum dah ruku`.

Saya kira ini perkara asas Tuan, sama mcm meluruskan dan merapatkan saf, tp malangnya perkara-perkara asas ini org kita tak tekankan. Drpd solat berjemaah saya rasa kita boleh nilai sendiri mcm mana tahap sesebuah tamadun umat itu. Cth dlm bab luruskan dan rapatkan saf, saf-saf yg renggang menggambarkan yg umat Islam kita ini tidak ada kesatuan dlm hati-hati mereka, manakala dlm soal mengikut imam, kegagalan mematuhi imam dlm solat menggambarkan bagaimana sikap umat Islam ini dlm mematuhi arahan pemimpin mereka di luar solat dan pemimpin kpd segala pemimpin yakni Allah s.w.t .

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Bergerak sebelum imam selesai = Mendahului imam?

Post by thtl on Tue Aug 07, 2012 5:19 am

ini masalah sikap dan asal usyul kejadian manusia...

dalil:

إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا

AQ70:19 [Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kikir].

keluhkesah itulah yg membuatnya tidak penyabar dan ingin cepat-cepat menghabiskan solatnya..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bergerak sebelum imam selesai = Mendahului imam?

Post by abubakar on Tue Aug 07, 2012 9:37 am

thtl wrote:ini masalah sikap dan asal usyul kejadian manusia...

dalil:

إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا

AQ70:19 [Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kikir].

keluhkesah itulah yg membuatnya tidak penyabar dan ingin cepat-cepat menghabiskan solatnya..

Rasanya Tuan kena tulis buku fiqh solat berjemaah pula lah. Saya kira masyarakat ini dia tidak buat kerana masih tidak tahu, bukannya kerana ingkar.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Bergerak sebelum imam selesai = Mendahului imam?

Post by thtl on Tue Aug 07, 2012 1:28 pm

nak terbit buku buat masa ni amat mencabar kerana publisher ambik masa sampai 6 bulan utk edit, typsetting dan printing...

buku saya yg dua biji pun tak keluar keluar lagi..dah masuk 5-6 bulan...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bergerak sebelum imam selesai = Mendahului imam?

Post by Adli_Khalim on Wed Aug 08, 2012 6:38 am

thtl wrote:nak terbit buku buat masa ni amat mencabar kerana publisher ambik masa sampai 6 bulan utk edit, typsetting dan printing...

buku saya yg dua biji pun tak keluar keluar lagi..dah masuk 5-6 bulan...


Tuan, boleh tahu apa tajuk kedua-dua buku tersebut?

_________________
Sesi Ta`ruf: Adli Khalim

Adli_Khalim
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 121
Join date : 24/11/2011
Location : Jakarta Barat

http://blueincisivus.wordpress.com/

Back to top Go down

Re: Bergerak sebelum imam selesai = Mendahului imam?

Post by thtl on Wed Aug 08, 2012 7:21 am

1. Mukhtasar (ringkasan) atau power point La Tahzan utk satu tahun.
pustaka al-azhar sdn bhd

2. 25 hadis-hadis Maqlubah (hadis yg difahami secara songsang)
Daarul Hadis, Bestseller sdn bhd

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bergerak sebelum imam selesai = Mendahului imam?

Post by Sponsored content Today at 4:54 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum