rokok

View previous topic View next topic Go down

rokok

Post by qurratu' ain on Mon Aug 06, 2012 11:55 pm

salam syeikh..

saya nak tanya hukum rokok?
adakah benar haram mcm yg telah d fatwakan oleh ulama2 malaysia..?

kata syeikh Huna:

solat lima waktu sehari semalam tak dapat menghapus dosa rokok sebatang..

tgh hebat diperdebatkan di fb sekang..
mohon pendapat syeikh..

qurratu' ain
AHLI
AHLI

Posts : 15
Points : 21
Join date : 12/06/2012
Location : tawau,sabah

Back to top Go down

Re: rokok

Post by Adli_Khalim on Tue Aug 07, 2012 2:17 am

qurratu' ain wrote:salam syeikh..

saya nak tanya hukum rokok?
adakah benar haram mcm yg telah d fatwakan oleh ulama2 malaysia..?

kata syeikh Huna:

solat lima waktu sehari semalam tak dapat menghapus dosa rokok sebatang..

tgh hebat diperdebatkan di fb sekang..
mohon pendapat syeikh..


Besar sangat dosa rokok sampai solat 5 waktu seharian tak mampu nak hapuskan dosa merokok.


Bukan niat nak perlekehkan masalah dosa, tapi bagi saya, untuk keluarkan pernyataan seperti di atas, kita kena ada dasar yang kuat daripada hadits shahih.


Persoalan dosa mana besar, dosa mana boleh dihapuskan dengan amalan shalih, dosa mana yang tak boleh dihapuskan, semua ni bersifat ghaib dan semua hendaklah dikembalikan kepada Allah Ta`ala.


Bagi saya, pernyataan yang anda bawakan tu sungguh tak tepat. Mungkin anda boleh tanyakan kepada ustaz tersebut, apakah dalil yang dia gunakan untuk keluarkan fatwa tersebut.


Wallahu a`lam.

_________________
Sesi Ta`ruf: Adli Khalim

Adli_Khalim
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 121
Join date : 24/11/2011
Location : Jakarta Barat

http://blueincisivus.wordpress.com/

Back to top Go down

Re: rokok

Post by thtl on Tue Aug 07, 2012 5:20 am

syaikh HUNA tu sapa?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: rokok

Post by qurratu' ain on Tue Aug 07, 2012 6:16 am

thtl wrote:syaikh HUNA tu sapa?


sy pun tak tahu syeikh..
bleh tgok kt (PanduanIslam.com) facebook mereka post kt ctu..

qurratu' ain
AHLI
AHLI

Posts : 15
Points : 21
Join date : 12/06/2012
Location : tawau,sabah

Back to top Go down

Re: rokok

Post by abu_firdaus on Tue Aug 07, 2012 10:15 am

kalau dah merosakkan kesihatan & juga mengganggu org lain, maka kita boleh faham sendiri apa hukumnya. tapi kalau nak kata dosa merokok tak boleh hapus dgn solat, itu dah terlebih kot

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: rokok

Post by abubakar on Tue Aug 07, 2012 4:09 pm

abu_firdaus wrote:kalau dah merosakkan kesihatan & juga mengganggu org lain, maka kita boleh faham sendiri apa hukumnya. tapi kalau nak kata dosa merokok tak boleh hapus dgn solat, itu dah terlebih kot

Cuba bawa dalil tgk mana dia dpt nisbah kpd dosa merokok itu.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: rokok

Post by Sponsored content Today at 5:25 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum