Dakwah: apa beza sang bulan hijau dan sang keris merah

View previous topic View next topic Go down

Dakwah: apa beza sang bulan hijau dan sang keris merah

Post by Ahmad Shamil on Sun Dec 04, 2011 1:57 pm

saya tertarik dgn apa yg disebut ust emran di dalam fb beliau:

Jika anda bertanya saya tentang apakah perbezaan antara perjuangan dakwah PAS dan UMNO maka jawapan saya ialah Jamaah. PAS sejak dari awal cara kerjanya adalah berjamaah dan menyeru pengabungan jamaah. Manakala UMNO dakwahnya secara individu, sebab itu tokoh "one man show" selalunya senang memilih UMNO, contohnya Ustaz Nakhaie, Anwar Ibrahim dan terkini geng ulama' muda !

Tapi jujurnya saya berpendapat kebanyakan tokoh "one man show" memang suka memilih Umno apabila didapati ada peluang dan jalan mengembangkan dakwah atau memenuhi kesesuaiannya. Ramai anak-anak muda geng salafi pro-kerajaan dan Umno selalunya pada pemerhatian saya ialah jenis orang-orang yang ada masalah dengan gerak kerja jamaah dan organisasi

Beza PAS dan UMNO ialah pada jamaah. PAS berdakwah secara jamaah manakala dakwah UMNO pula banyak bergantung kepada ketokohan individu !

Usamah Muein : Ustaz dah baca antara isi ucapan perwakilan umno perlis semasa PAU..ustaz fathul bari? Smile
16 minutes ago ยท Like

Emran Ahmad : Tak akan jadi apa-apa sebab pola pemikiran dan cara berfikir manusia yang menyertai Umno tak mengarah kepada kesatuan fikrah dan jamaah....

Al-fadhil Ustaz Fathul Bari jika masuk PAS pun hanya akan menambah krisis dalam PAS sebab beliau bukanlah individu yang bergerak secara jamaah...Tokoh 'One man show' tetap adalah one man show walau seruannya ialah salaf dan sunnah, kita adalah diri kita walau apa yang kita serukan...Ini soal dalaman diri kita bukan soal apa pilihan kita !

http://www.facebook.com/ustazemran?sk=wall


_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah: apa beza sang bulan hijau dan sang keris merah

Post by Muhammad Faizal on Sun Dec 04, 2011 4:09 pm

selalu rasa sedih sebab agamawan2 di Malaysia sangat ramai tapi tak mampu bergerak bersama ( bersama tak semestinya di bawah satu organisasi ).
PAS dan UMNO...

Muhammad Faizal
AHLI
AHLI

Posts : 7
Points : 9
Join date : 29/11/2011
Age : 27
Location : Davangere, Karnataka, India

Back to top Go down

Re: Dakwah: apa beza sang bulan hijau dan sang keris merah

Post by Ahmad Shamil on Sun Dec 04, 2011 5:17 pm

benar...bergerak bersama x semestinya bwh satu organisasi...
tapi kelainan cara masing masing mungkin menyukarkan nak bergerak bersama..
mcm ust emran cakap..yg dah biasa "one man" style mmg payah nak bergerak bersama2 yg biasa amal jama'i..

memang ada benarnya sesetengah org memang kena bergerak sendiri...kerana bila dia diletakkan dlm organisasi dia bukan membaiki tapi mungkin bisa merosak kerja berkumpulan...seorang tokoh haraki yg saya lupa siapa pernah berkata: tidak semua org sesuai duduk dlm gerakan...maknanya dia boleh membantu gerakan tp dr luar...bukan dr dlm organisasi

apa yg perlu dibuat sebenarnya mengurang atau mentiadakan "serangan-serangan" antara satu sama lain..lebihkan kepada berbaik sangka dan mencari titik temu..

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah: apa beza sang bulan hijau dan sang keris merah

Post by Muhammad Faizal on Sun Dec 04, 2011 8:32 pm

Abu_Zubair wrote:benar...bergerak bersama x semestinya bwh satu organisasi...
tapi kelainan cara masing masing mungkin menyukarkan nak bergerak bersama..
mcm ust emran cakap..yg dah biasa "one man" style mmg payah nak bergerak bersama2 yg biasa amal jama'i..

memang ada benarnya sesetengah org memang kena bergerak sendiri...kerana bila dia diletakkan dlm organisasi dia bukan membaiki tapi mungkin bisa merosak kerja berkumpulan...seorang tokoh haraki yg saya lupa siapa pernah berkata: tidak semua org sesuai duduk dlm gerakan...maknanya dia boleh membantu gerakan tp dr luar...bukan dr dlm organisasi

apa yg perlu dibuat sebenarnya mengurang atau mentiadakan "serangan-serangan" antara satu sama lain..lebihkan kepada berbaik sangka dan mencari titik temu..

setuju sangat, yang berseorang, menghentam yang berjemaah, yang berjemaah, menghentam yang berseorangan. tak habis2. lagi hampeh yang tak berseorang dan tak berjemaah tapi asyik complain. hehe.

Muhammad Faizal
AHLI
AHLI

Posts : 7
Points : 9
Join date : 29/11/2011
Age : 27
Location : Davangere, Karnataka, India

Back to top Go down

Re: Dakwah: apa beza sang bulan hijau dan sang keris merah

Post by Ad-Dien on Sun Dec 04, 2011 9:11 pm

kenangan dahulu menjentik kalbu...
stanza cintaku menghimpit benakku..
langkahku atur menyeberang samudera berliku..
Oh Tuhan, kepadamu aku Menuju..

huhu...
bagi saya yang masih mentah ni...dan pengalaman yang ada tida..

dua-dua ada kelebihan dan kelemahannya sendiri..wallahua'lam

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Dakwah: apa beza sang bulan hijau dan sang keris merah

Post by yat on Thu Dec 08, 2011 1:49 am

heh....ada politkk gak, huhu......

setuju dgn abu zubair...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Dakwah: apa beza sang bulan hijau dan sang keris merah

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum