Hukum menipu dalam borang permohonan biasiawa? Halal dan berkat tak duit biasiswa?

View previous topic View next topic Go down

Hukum menipu dalam borang permohonan biasiawa? Halal dan berkat tak duit biasiswa?

Post by nazihah_9119@yahoo.com on Thu Aug 09, 2012 7:38 am

Assalamualaikum

saya nk tanya..saya sekarang tgh memohon biasiswa jpa..

halal tak duit biasiswa kalau siapa2 menipu dari segi pendapatan isi rumah?

sebab pendapatan isi rumah salah satu faktor untuk melayakan diri mendapat biasiswa selain cemerlang dalam akademik...

saya nak tanya..kawan saya menipu untuk mendapatkan biasiswa
contohnya:ibunya bekerja...tp isi status ibu suri rumah
total pendapatan keluarganya dia pernah cakap kat saya masa kami buat kajian purata pendapatan kat kawasan perumahannya dlm RM9000+++...dia ckp keluarganya pon berpendapatan dlm RM9000+++..

tapi dia hanya isi pendapatan ayahnya yg pesara kerajaan iaitu kurang RM1500..

apakah hukum menipu seperti ini??
sebab bagi pendapat saya keluarganya mampu dan ini akan memintas hak org lain atas penipuannya..


saya kuatkan diri supaya tidak mahu menipu dan berlaku jujur
saya yakinkan kedua ibu bapa saya supaya tidak perlu menipu untuk memohon biasiswa..
sbb saya takut duit tu tak berkat jika saya dapat biasiswa tersebut..
lagipon pendapatan kasar keluarga saya cuma RM3085...adik beradik 4 org..tp semua dah 18 thn ke atas..sbb syarat tanggungan keluarga 18 thun ke bawah..

tapi keluarga saya memang tak mampu..tu pon cukup2 makan..jarang sangat makan dekat luar..boleh dikira dgn jari je berapa kali setahun..

dulu masa sekolah menengah saya ada juga menipu untuk mendapatkan biasiswa kecil petronas seperti kwn saya..saya tulis status ibu suri rmh..bukan sengaja..tp ayah x bagi isi...lgpon saya x pandai nak pertahankan hak saya masa tu..

jadi halal n berkat x duit tu???

saya rasa macam tak berkat..saya sendiri dah nampak dalam hidup saya
sbb rasa guna duit tu untuk beli laptop..laptop rasa rosak mcm2..baru beli..skrin rosak..lepas setahun lebih kena format..
sekarang ni dah uzur dah laptop ni..

sebab tu saya dah tak nak menipu pasal biasiswa ni..
harap boleh jawab pertanyaan saya..
maaf kalau tulis panjang2..

nazihah_9119@yahoo.com
AHLI
AHLI

Posts : 2
Points : 4
Join date : 09/08/2012
Age : 25

Back to top Go down

Re: Hukum menipu dalam borang permohonan biasiawa? Halal dan berkat tak duit biasiswa?

Post by thtl on Thu Aug 09, 2012 1:34 pm

sahih, penipuan mmg diharamkan dalam Islam. itu mmg jelas. Maka permohonan biasiswa tu mmg kena ikut syarat2 kelayakan yg telah ditetapkan Pemerintah/Kerajaan supaya duit biasiswa betul2 sampai kpd sasarannya dan yang mampu kena ambil loan atau PTPTN.
penipuan dalam apa bentuk sekalipun mmg dilarang.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukum menipu dalam borang permohonan biasiawa? Halal dan berkat tak duit biasiswa?

Post by Ahmad Shamil on Thu Aug 09, 2012 1:59 pm

soalan bercabang dr masalah ini:
dekat kampung ana ni jkk anjurkan program lesen berkelompok. ana daftar nama. last2 minit ana dpt tahu melalui borang yg diorang edarkan, program ni utk org buta huruf. dlm borang tu ada ruang pengakuan kita buta huruf!!

apakah implikasi nya jika ana mneruskan niat mengambil lesen melalui program ni

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hukum menipu dalam borang permohonan biasiawa? Halal dan berkat tak duit biasiswa?

Post by thtl on Thu Aug 09, 2012 2:02 pm

lesen utk apa tu?

kira tak bolehlah sebab ia menggunakan peruntukan wang kerajaan. kalau kasi kat org ada MA (UIAM), dah kira menyalahi program tsb
Laughing

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukum menipu dalam borang permohonan biasiawa? Halal dan berkat tak duit biasiswa?

Post by Ahmad Shamil on Thu Aug 09, 2012 2:23 pm

lesen motor ustaz..
tp kena bayar 3 ratus lebh gak ust..cuma prosedur dipermudahkan je..maklumla buta huruf kan heheh
hehehe
tu la ana terpikir gak... Laughing

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hukum menipu dalam borang permohonan biasiawa? Halal dan berkat tak duit biasiswa?

Post by thtl on Thu Aug 09, 2012 6:46 pm

macam program PRU13: BN je...

Laughing

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukum menipu dalam borang permohonan biasiawa? Halal dan berkat tak duit biasiswa?

Post by nazihah_9119@yahoo.com on Fri Aug 10, 2012 9:34 am

terima kasih reply post ni..

itulah yang saya rasa

masa saya mohon biasiswa ni..mmg saya niat tak nak menipu lagi..
walaupon orang tak tau..
tapi saya takut sbb Allah Maha Mengetahui..
dan saya tak nak disoal psl ni kat akhirat nanti..

dulu saya tak matang..asyik ikut telujuk parent
parent takut saya tak dapat biasiswa..
saya harap Allah ampunkan dosa saya..

saya slow talk dgn parent saya..
saya cakap
saya tak nak guna duit biasiswa Insya-Allah yang saya akan dapat hasil daripada penipuan saya..
sbb ayah saya pesara kerajaan dapa RM1500++
kalau saya isi status ibu saya bekerja pon tetap berpendapatan rendah dan Alhamdulliah result diploma saya agak cemerlang

doakan saya dapat biasiswa JPA ni
hasil berkat kejujuran saya..

tapi saya tak tau nak tegur kawan saya tu..
takut akan bergaduh psl ni
keluarganya berpendapatan agak tinggi
tapi hasil penipuannya nampak keluarganya berpendapatan rendah..
sangat jauh bezanya..



nazihah_9119@yahoo.com
AHLI
AHLI

Posts : 2
Points : 4
Join date : 09/08/2012
Age : 25

Back to top Go down

Pi Tipu-Tipu

Post by EdanKasmaran on Sun Jan 06, 2013 7:18 pm

Tumpang lalu....

Masa zaman study lu, kami sebut PTPTN mcm ni: P T Pu T Pu... Ooppssss!! Zaman nakal...

EdanKasmaran
AHLI
AHLI

Posts : 10
Points : 12
Join date : 05/01/2013
Age : 31
Location : Pantai Dalam, KL

Back to top Go down

Re: Hukum menipu dalam borang permohonan biasiawa? Halal dan berkat tak duit biasiswa?

Post by Mohd. Ikram on Mon Jan 07, 2013 1:57 pm

Kadang2 orang gaji banyak, tapi hutang pun banyak...

Tapi biasiswa ni isi je, takyah tipu2... Rezeki kan daripada Allah.. Bnyak lagi penilaian biasiswa tu selain gaji, program yang kita ambil, bilangan tanggungan...

Kalau tak dapat, amik PTPTN.. pastu skor anugerah naib cancelor atau pointer tinggi.. dapat pelepasan bayaran...

dalam bab minta duit ni, ada satu benda lagi yang saya tak suka... menipu masa buat proposal nak minta bajet... sebeb kononnya takut kena potong sana-sini... So, tipu2 la sikit masa buat bajet..

Mohd. Ikram
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 164
Points : 216
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukum menipu dalam borang permohonan biasiawa? Halal dan berkat tak duit biasiswa?

Post by yat on Tue Jan 08, 2013 11:41 am

Mohd. Ikram wrote:Kadang2 orang gaji banyak, tapi hutang pun banyak...

Tapi biasiswa ni isi je, takyah tipu2... Rezeki kan daripada Allah.. Bnyak lagi penilaian biasiswa tu selain gaji, program yang kita ambil, bilangan tanggungan...

Kalau tak dapat, amik PTPTN.. pastu skor anugerah naib cancelor atau pointer tinggi.. dapat pelepasan bayaran...

dalam bab minta duit ni, ada satu benda lagi yang saya tak suka... menipu masa buat proposal nak minta bajet... sebeb kononnya takut kena potong sana-sini... So, tipu2 la sikit masa buat bajet..

buat budget masalahnya tak akan dapat full yg kita mintak, sebab tu kena buat tinggi...wallahualam

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Hukum menipu dalam borang permohonan biasiawa? Halal dan berkat tak duit biasiswa?

Post by Sponsored content Today at 6:40 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum