Solat

View previous topic View next topic Go down

Solat

Post by rul85 on Thu Aug 09, 2012 9:17 am

Apakah sahnya solat org itu jika bacaan tahiyatnya tak betul bacaan dan makhrajnya, apa yg saya tahu adalah Alfatihah memng kena betul bacaan dan makhrajnya

rul85
AHLI
AHLI

Posts : 28
Points : 46
Join date : 04/08/2012

Back to top Go down

Re: Solat

Post by thtl on Thu Aug 09, 2012 1:31 pm

sah, jikalau itulah saja kemampuannya. dia hendaklah segera belajar.

ini kerana fatihah dan tasyahud ni termasuk rukun solat yg 13 dalam mazhab syafi`iy. Jika dia jahil atau mualaf, maka kesalahan bacaan dan makhraj dimaafkan. cuma dia kena belajar dgn kadar segera

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Solat

Post by abu_aisyah on Fri Aug 10, 2012 7:43 pm

kadang2,biler kita solat jemaah...boleh dengar yg pakcik sebelah kita ni bacaan nya tak betul.wallahu 'alam,tak taulah pelat atau pun efek dari gigi takde.tp bile cakap,ok jer ngn die.nak tegur segan pulak rasa,hari2 kite borak2,gurau2 sama2.biler ade kelas tahsin,tak nak join.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Solat

Post by thtl on Sat Aug 11, 2012 2:19 pm

solat jamaah ni kebanyakan bacaan dah ditanggung dek Imam. Kalau org tua, mmg kita tak boleh nak tegur direct...mungkin kena risik2 melalui anak dia ke? kena kenali latarbelakang pakcik tu terlebih dahulu

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Solat

Post by Sponsored content Today at 11:23 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum