bolehkah kita menikahkan orang?

View previous topic View next topic Go down

bolehkah kita menikahkan orang?

Post by abu_aisyah on Sat Dec 01, 2012 11:23 am

Bismillah..
Bolehkah kita menikahkan pasangan dimana wali bagi perempuan tersebut tiada?contoh kondisi: seorg perempuan warga asing yg duduk dimalaysia tanpa wali,untuk pulang ke kampungnya pasti merumitkan.lalu dia meminta izin walinya dan walinya membenarkan dia berkahwin di malaysia.untu dia mengikut prosedur yg betuljuga merumitkan.jadi wanita itu menyurh kita untuk menikahkan di sebagai wali hakim.adkah boleh?apakah syarat2 untuk mnikahkan orang?apakah yg terbaik kita cadangkan kepadaa wanita tersebut?
Barakallahu fikum

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: bolehkah kita menikahkan orang?

Post by ummuyaser on Sat Dec 01, 2012 5:11 pm

Wali Hakim ialah pemerintah atau wakil nya.Kena gak ikut prosedur tu sebab melibatkan soal kesahihan nikah wanita tersebut. Tujuan ikut prosidur untuk mengelakkan penipuan yang bermacam ragam. Sebagai contoh; Ada satu pasangan ni pergi ke Thailand untuk bernikah. Si wanita tunjuk surat mati suaminya pada Kadi Siam tu supaya Kadi tu menikahkan dia dan pasangannya. Malangnya bila disiasat didapati suaminya masih hidup dan mereka baru saja bercerai dan masih dalam eddah. Surat Mati tu adalah milik bapa saudara wanita tersebut.

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: bolehkah kita menikahkan orang?

Post by abu_aisyah on Sat Dec 08, 2012 4:11 pm

dari segi sah macamna?katelah perkara seperti yg ana ceritakan tu terjadi.kita bukan wali hakim yg dilantik kerajaan..tp menikahkan org?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: bolehkah kita menikahkan orang?

Post by thtl on Sun Dec 09, 2012 9:07 am

sah, tapi jurunikah dan saksi tsb akan masuk jel atau denda atau kedua-duanya sekali. sebab menikahkan org tanpa tauliah adalah satu kesalahan di Malaysia.

dia kena ikut prosedur yg telah oleh kedutaan mereka masing-masing samada Indo, bangladesh atau pakistan.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bolehkah kita menikahkan orang?

Post by abu_aisyah on Wed Dec 12, 2012 5:18 am

owh,so..maknanya sesiapa pun boleh menikahkan org (dari segi sah)selepas wali menyerahkan kuasa lah ye.syarat jurunikah hanyalah islam shj?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: bolehkah kita menikahkan orang?

Post by thtl on Wed Dec 12, 2012 2:09 pm

syarat Jurunikah:

ikut hukum:
1. Islam
2. adil


ikut legal (akta kekeluargaan Islam negeri2 persekutuan)

3. dilantik oleh majlis agama dan disahkan oleh pejabat sultan

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bolehkah kita menikahkan orang?

Post by ummuyaser on Wed Dec 12, 2012 7:54 pm

Maaf Sheikh , Jika Wali dari kalangan orang awam yang tidak dilantik oleh pemerintah menikahkan dah dikira sah, apa pula maksud hadith Rasulullah saw "Sultanlah menjadi wali bagi perempuan yang tidak mempunyai wali". (Riwayat Al-Khamsah)

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: bolehkah kita menikahkan orang?

Post by thtl on Wed Dec 12, 2012 9:02 pm

UY,

wali org awam mmg sah menikahkan anak daranya, tetapi di sisinya ada Jurunikah bertauliah di qaryah tsb. Selepas jurunikah sampai ke tempat akad (selalunya mesjid), Jurunikah akan tanya si-Wali, apakah dia nak menikahkan sendiri atau nak wakilkan kpd Jurunikah. Kalau wali kata dia nak nikahkan sendiri, mmg sah dan boleh. Lepas akad nikah, jurunikah akan bacakan khutbah, doa selamat, lafaz ta'lik dan sain borang nikah oleh semua, wali, dua saksi dan dua pengantin.
jelas?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bolehkah kita menikahkan orang?

Post by abu_aisyah on Thu Dec 13, 2012 8:28 am

ya sheikh,itu mmg jelas.

maksud ana (dan mungkin soalan UY tu sama kot), ana sendiri yg tidak dilantik oleh pemerintah menikahkan kawan ana iaitu warga asing dimana walinya tiada di malaysia.kita faham,urusan seperti ini salah disisi undang2 sebab tak buat pendaftaran dengan negara/kedutaan/etc.cuma sahkah jika berlaku pernikahan begitu?ana yang nikahkan nih.hehehe

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: bolehkah kita menikahkan orang?

Post by thtl on Thu Dec 13, 2012 12:14 pm

Jawab:

sah di sisi syarak. tidak sah di sisi Ulil Amri minkum. Sah tapi tak legal
sebab sah di sisi syarak:
1. penganti lelaki
2. pengantin perempuan
3. wali/jurunikah
4. dua saksi yg adil
5. mahar
6. ijab dan qabul

sahlah.

tapi jika ada org repot kat JAIS (atau mana pejabat agama negeri), maka semua akan didakwa dan akan dibicarakan, denda RM1000 atau penjara 6 bulan atau kedua-duaya sekali sebab nikah tanpa jurunikah bertauliah.
nikah tanpa tauliah akan menyulitkan pasangan tsb, bila isterinya hamil, nak daftar anak di pejabat pendaftaran negara tak boleh..

kalau x jelas lagi tak taulaa...he3


Last edited by thtl on Sun Dec 16, 2012 9:24 am; edited 1 time in total

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bolehkah kita menikahkan orang?

Post by abu_aisyah on Sun Dec 16, 2012 5:50 am

tapi sheikh...

hehehe.ok2 jelas.

jazakallahu khairan.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: bolehkah kita menikahkan orang?

Post by Sponsored content Today at 12:37 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum