Air mazi najis ringan?

Page 2 of 2 Previous  1, 2

Go down

Air mazi najis ringan?

Post by Nizam on Sun Jun 17, 2012 11:08 am

First topic message reminder :

Salam

Apakah benar air mazi ni boleh disucikan dengan merenjis air suci ke atasnya? Contoh pada cadar kita hanya spray dengan air ja.

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani
avatar
Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 33
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down


Re: Air mazi najis ringan?

Post by thtl on Fri Jan 31, 2014 8:49 pm

cadar yg kena mazi dan mani, mmg terus masuk mesen basuh. no problem, sbb mazi najis paling ringan dan mani adalah suci.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by alDayyan on Sat Feb 01, 2014 6:12 am

maaf OFF TOPIK jap..

bagaimana dgn seluar2 budak2 sekolah dan para pekerja pejabat yg memakai seluar labuh hingga ke tumit sampai berjalan pun terpijak sedikit di bahagian tumit. ketika mereka nak solat zohor atau jumaat, mereka cuma lipat dan sembunyikan bahagian kotoran tersebut dan dirikan solat. ada yg kata itu cuma debu kering saja, walhal mungkin ada kotoran najis2 tertentu sebab mereka ke tandas ke longkang dan sebagainya. sah ke solat mereka yg berpakaian sebegitu?

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 563
Join date : 25/05/2012

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by thtl on Sat Feb 01, 2014 11:19 am

sah, sebab geseran dgn tanah akan menyucikan kotoran kpd hujung seluar tsb. dalil:
Dari seorang ibu putra Ibrahim bin Abdurrahman bin ‘Auf bahwa ia pernah bertanya kepada Ummu Salamah istri Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, ‘Sesungguhnya aku adalah seorang perempuan yang biasa memanjangkan (ukuran) pakaianku dan (kadang-kadang) aku berjalan di tempat kotor?’ maka Jawab Ummu Salamah, bahwa Nabi pernah bersabda, “Tanah selanjutnya menjadi pembersihnya.” (HR. Trmidzi, Ibnu Majah, Imam Malik dan Tirmidzi. Hadits shahih) HR Termidzi lidwa no 133

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by irfanhashim on Mon Apr 02, 2018 7:39 am

thtl wrote:senang je..

pakaian yg digunakan semasa aktiviti bilik tidur jangan guna utk solat. Orang dahulukala, zaman pakaian mahal dan susah dapat, itulah satu-satunya pakaian depa, jubah itulah utk solat dan utk tidur. org arab basuh jubah sekali sebulan pun ada...

saya ada penyakit bahawa ada mostly air mazi saya akan keluar dengan sendiri. dia akan keluar sikit saja. buat masa ni saya akan lapikkan tisu pada bahagian kemaluan dan seterusnya letak dalam selua dalam saya.

1. nak tanya berkenaan renjis2 tu, kalau dia keluar dan kena dekat selua dalam saya, adakah cuma perlu renjis juga seluar dalam saya jika saya tak lapikkan dengan tisu? bolehkah saya solat dengan memakai seluar dalam saya yg saya hanya renjis tu ? sebab benda ni terjadi waktu saya berada diluar rumah mahupun kehabisan tisu untuk buat lapik..

2. kalau mazi terkena atas karpet pula macam mana ya ? haritu seluar saya kotor kena mazi lepastu saya baling je dekat atas karpet. mazi ni dia kalau adakah cuma perlu renjis2 juga ? lepas tu boleh ke solat atas karpet tu semula ?

saya ragu2 kerana air mazi yg sikit2 mahupun banyak ni dia tak nampak lagi2 dekat karpet. waktu dah angkat pakaian kotor dan letak ke mesin basuh baru saya ingat pakaian tu kotor dan terkena mazi.

apa pendapat ustaz/admin ya?

terima kasih.

irfanhashim
AHLI
AHLI

Posts : 2
Points : 2
Join date : 02/04/2018

Back to top Go down

Re: Air mazi najis ringan?

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum