wakaf quran dan mana2 tahfiz yg dapat quran tu mendoakan anda

View previous topic View next topic Go down

wakaf quran dan mana2 tahfiz yg dapat quran tu mendoakan anda

Post by yat on Thu Jul 04, 2013 6:33 am

Assalamualaikum,

ana pegi kursus kahwin baru2 ni, di akhir program satu topik tu penceramah dia ada iklan utk wakafkan al-quran (RM 50), dan ada sticker untuk tulis nama pada sapa2 yg berminat, satu quran tu boleh dishare beberapa orang pun, dengan tujuan dapat kat peghuffaz quran tu, dia akan mendoakan kebaikan yg tlng bagi wakaf tu, bagi sapa2 yg tulis atas sticker tu la

contohnya katakan 5 orang, seorang rm10 wakaf satu quran, dan tulis nama 5 orang tu atas stciker, supaya tahfiz yg dpat quran anda tu akan mendoakan anda

adakah ini dibolehkan? bolehkah dikategorikan sebagai menjual agama?

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: wakaf quran dan mana2 tahfiz yg dapat quran tu mendoakan anda

Post by Nizam on Thu Jul 04, 2013 8:42 pm

Wassalam 

ana nak tunggu jawapan ustaz ad dien hehehe

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: wakaf quran dan mana2 tahfiz yg dapat quran tu mendoakan anda

Post by Ahmad Shamil on Fri Jul 05, 2013 7:06 am

apabila kita mewakafkan sesuatu, ianya menjadi sedekah jariah yg pahalanya mengalir kepada kita walaupun kita dah meninggal dunia. ini kerana ia termasuk dlm salah satu drp 3 perkara yg tidak putus walaupun sudah mati, seperti yang disebut dlm hadis.

tanpa tulis nama pada sticker, atau pada Quran, dan tanpa menyuruh org yg baca quran wakaf itu doakan kita, perbuatan mewakafkan quran itu sendiri insya Allah akan memberikan pahala kepada kita.

bila disediakan sticker utk tulis nama org yg wakaf bagai..wakaf Quran yg dilakukan mungkin kelihatan bersyarat ..seolah2 ada akad: aku waqafkan quran ini dgn syarat tahfiz yg membacanya mendoakan aku masuk syurga..lepas tu bila kita dapat tau tahfiz tu terlupa atau sengaja malas doakan kita, adakah kita akan marah agaknya heheheh..dekat masjid dan surau pun selalu org sedekah buku yasin..pas tu ada tulis utk si folan2 yg meninggal pada sekian2 tarikh..

bagi saya, beberapa orang membayar wang ringgit utk satu Al-Quran itu bolehlah dikatakan berkongsi wang utk membeli sesuatu benda utk diwakafkan...sama seperti org membeli lot2 tertentu bagi sebidang tanah atau sebuah bangunan utk diwakafkan..

cuma yang penting di sini kefahaman. dalam kes ini, kita membeli Al-Quran itu utk diwakafkan kepada para pelajar tahfiz untuk kemudahan mereka membaca dan menghafal Al-Quran. selagi Al-Quran itu digunakan, insya Allah ada pahala yang mengalir kepada kita atas nama sedekah jariah. jika para pelajar tersebut mendoakan kebaikan buat org yg mewakafkan, ia menjadi satu kurniaan dari Tuhan buat mereka yg mewakafkan.

Wallahu'a'lam

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: wakaf quran dan mana2 tahfiz yg dapat quran tu mendoakan anda

Post by yat on Sat Jul 06, 2013 3:05 am

terbaik la jawapan ustaz AZ...tapi kerana marah hari tu cancel nak wakaf...

dan kursus kahwin sekarang menajdi medan gelak ketawa dan lawak dalam kain...yg manfaat kurusu khwin lebih banyk dari ceramah yg bukan berbentuk keagamaan (menjaga kesiahatan contohnya)......Allaahu musta’aan

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: wakaf quran dan mana2 tahfiz yg dapat quran tu mendoakan anda

Post by abu_firdaus on Sat Jul 06, 2013 8:34 am

apa pun, tahniah kerana dah nak kawin hehe

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: wakaf quran dan mana2 tahfiz yg dapat quran tu mendoakan anda

Post by Ad-Dien on Mon Jul 08, 2013 8:12 am

sekarang banyak dah program wakaf macam ni, di selangor nak bagi satu murid satu al-Quran. Wakaf Al-Quran satu Al-Quran ada 6 ruang wakaf. Boleh wakaf minumum RM5, 6 orang darab RM5 dah RM30 , sudah boleh dapat sebuah Al-Quran.

Alhamdulillah lepas ni insyaAllah kat pahang boleh buat macam ni jugak Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: wakaf quran dan mana2 tahfiz yg dapat quran tu mendoakan anda

Post by yat on Mon Jul 08, 2013 8:42 am

Ad-Dien wrote:sekarang banyak dah program wakaf macam ni, di selangor nak bagi satu murid satu al-Quran. Wakaf Al-Quran satu Al-Quran ada 6 ruang wakaf. Boleh wakaf minumum RM5, 6 orang darab RM5 dah RM30 , sudah boleh dapat sebuah Al-Quran.

Alhamdulillah lepas ni insyaAllah kat pahang boleh buat macam ni jugak Smile

wakaf alquran tu mulia sheikh..yg dipersoalkan borang kasik nama untuk didoakan sebab wakaf...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: wakaf quran dan mana2 tahfiz yg dapat quran tu mendoakan anda

Post by Sponsored content Today at 9:54 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum