Persilatan Gerakan Suci Mangkubumi (PGSM)

View previous topic View next topic Go down

Persilatan Gerakan Suci Mangkubumi (PGSM)

Post by Ad-Dien on Mon Apr 21, 2014 12:55 pm


Assalamualaikum semua, ada kawan saya belajar di Ireland tanya tentang gerakan ini. Dia mengatakan kawannya berminat untuk join silat ini. Kawannya juga mengatakan antara aktiviti yang ditekankan ialah keyakinan yang mendalam kepada Allah sampai boleh ditinggalkan seorang diri di dalam hutan pada waktu malam.

Ana buat sedikit kajian tapi tak jumpa maklumat yang banyak berkaitan ini. Ada beberapa perbincangan yang mengatakan silat ini ada amalkan tarikat-tarikat tertentu. Mungkin ada sahabat-sahabat yang pernah ada pengalaman atau kenalan yang tahu tentang ini. Ana memang tak ngam dengan silat-silat yang dakwa batin dan ghaib ini.

Mohon perkongsian maklumat semua.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Persilatan Gerakan Suci Mangkubumi (PGSM)

Post by thtl on Mon Apr 21, 2014 1:07 pm

asal Kelantan..dekat kampung ana, di Bukit Marak Kelantan.

syaz..yakni diragui, asal ambilan dari Mataram Indonesia. yang datang dari seberang ni mmg sahih aliran kebatinan dan kesulukan tareqat.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Persilatan Gerakan Suci Mangkubumi (PGSM)

Post by Ad-Dien on Mon Apr 21, 2014 1:14 pm

thtl wrote:asal Kelantan..dekat kampung ana, di Bukit Marak Kelantan.

syaz..yakni diragui, asal ambilan dari Mataram Indonesia. yang datang dari seberang ni mmg sahih aliran kebatinan dan keselukan tareqat.

Wah serius kat tempat ustaz ada? Memang pernah tengok lah diorang ni? Apa yang dibuatnya? Ritual?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Persilatan Gerakan Suci Mangkubumi (PGSM)

Post by thtl on Mon Apr 21, 2014 1:27 pm

ana jarang balik kelate Dien, jadi sebab tu kata syaz..he3...ana tak yakin persilatan dari Indo ni...
cuma yg sahih mursyid persilatan ni adalah dari tareqat Qadiri-Rifa'iy.
asalnya root silat ni adalah tareqat

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Persilatan Gerakan Suci Mangkubumi (PGSM)

Post by Ad-Dien on Tue Apr 22, 2014 4:39 am

thtl wrote:ana jarang balik kelate Dien, jadi sebab tu kata syaz..he3...ana tak yakin persilatan dari Indo ni...
cuma yg sahih mursyid persilatan ni adalah dari tareqat Qadiri-Rifa'iy.
asalnya root silat ni adalah tareqat

Ustaz boleh buat kajian sikit tak? Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Persilatan Gerakan Suci Mangkubumi (PGSM)

Post by thtl on Tue Apr 22, 2014 12:55 pm

Nama silat: Persilatan Gerakan Suci Mangkubumi
tahun ditubuhkan: 1987
pengasas: Guru Pendekar Utama Haji Wan Kamarulzaman Wan Abdul Aziz
asal: Kg Dendang, Ketereh kemudian pindah ke Bukit Marak, Peringat, Kelantan
nama lama: Budi Suci
Kekuatan keahlian: 10,000
bengkung: 5 warna
asal usul/akar persilatan: Persilatan Mangkubumi
pengasas asal: Sayyidin Pangeran Mangkubumi Hamengku Buwono Senopati Khalifatullah
(Mataram, Indonesia)
Dibawa Masuk ke malaysia: 1970
pioneer: Ustaz Haji Salleh dan Ustaz Haji Asy’ari Kelantan di Pasir Tumboh.

Asas kebatinan: Tareqat
nama tareqat: Qadiriah, Rifa'iyah dan Ahmadiah
Tariqat ini dikembangkan dalam bentuk amalan-amalan Sufi dan kebatinan. Kebanyakannya memberikan penumpuan kepada Jurus Nafas (Pernafasan Tenaga Dalam) dan Jurus Gerak (Gerak Pencak Setrum). Amalan-amalan ini dikembangkan lagi oleh Syeikh Nuruddin Fathillah Syarif Hidayatullah serta wali-wali songo yang lain.

ref: website Budisuci dan Gerakan suci Mangkubumi

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Persilatan Gerakan Suci Mangkubumi (PGSM)

Post by thtl on Tue Apr 22, 2014 1:35 pm

Kalau kebatinan China ada silat Shaolin, maka kebatinan tareqat ada silat kebatinan..

kalau mereka betul sahih, kenapa tak pergi mengalahkan Israel di Palestine. kalau handal sangat dgn ilmu jurus...he3

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Persilatan Gerakan Suci Mangkubumi (PGSM)

Post by Ad-Dien on Tue Apr 22, 2014 8:03 pm

thtl wrote:Nama silat: Persilatan Gerakan Suci Mangkubumi
tahun ditubuhkan: 1987
pengasas: Guru Pendekar Utama Haji Wan Kamarulzaman Wan Abdul Aziz
asal: Kg Dendang, Ketereh kemudian pindah ke Bukit Marak, Peringat, Kelantan
nama lama: Budi Suci
Kekuatan keahlian: 10,000
bengkung: 5 warna
asal usul/akar persilatan:  Persilatan Mangkubumi
pengasas asal: Sayyidin Pangeran Mangkubumi Hamengku Buwono Senopati Khalifatullah
(Mataram, Indonesia)
Dibawa Masuk ke malaysia: 1970
pioneer: Ustaz Haji Salleh dan Ustaz Haji Asy’ari Kelantan di Pasir Tumboh.

Asas kebatinan: Tareqat
nama tareqat: Qadiriah, Rifa'iyah dan Ahmadiah
Tariqat ini dikembangkan dalam bentuk amalan-amalan Sufi dan kebatinan. Kebanyakannya memberikan penumpuan kepada Jurus Nafas (Pernafasan Tenaga Dalam) dan Jurus Gerak (Gerak Pencak Setrum). Amalan-amalan ini dikembangkan lagi oleh Syeikh Nuruddin Fathillah Syarif Hidayatullah serta wali-wali songo yang lain.

ref: website Budisuci dan Gerakan suci Mangkubumi

Jazakallahu khairan ustaz..  Like Smile 

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Persilatan Gerakan Suci Mangkubumi (PGSM)

Post by Ad-Dien on Tue Apr 22, 2014 8:04 pm

thtl wrote:Kalau kebatinan China ada silat Shaolin, maka kebatinan tareqat ada silat kebatinan..

kalau mereka betul sahih, kenapa tak pergi mengalahkan Israel di Palestine. kalau handal sangat dgn ilmu jurus...he3

Tulah, dakwa macam-macam tapi turun medan jihad tak mau.. apa daa.. Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Persilatan Gerakan Suci Mangkubumi (PGSM)

Post by alDayyan on Thu Apr 24, 2014 3:08 am

Ad-Dien wrote:
thtl wrote:Kalau kebatinan China ada silat Shaolin, maka kebatinan tareqat ada silat kebatinan..

kalau mereka betul sahih, kenapa tak pergi mengalahkan Israel di Palestine. kalau handal sangat dgn ilmu jurus...he3

Tulah, dakwa macam-macam tapi turun medan jihad tak mau.. apa daa.. Smile

depa kaitkan plak dgn keimanan muslimin la..takdir la..itula ini la hinggakan dorg simpulkan Allah belum beri keizinan lagi utk pamerkan ilmu2 mcm ni  Alamak 
dah banyak kali debat dgn pengamal2 ilmu mcm ni.. mcm2 alasan yg dorg berikan..

x ke pelik, ilmu yg hanya setakat jaguh kampung je, tp promosinya mengalahkan seseorang yg mempunyai ilmu sains konvensional ala nuklear, fusion dan sebagainya.

tu belum lagi masuk bab2 khurafat yg menyentuh akidah hingga sesat atau syirik. org kafir tu gunakan ilmu sains dan teknologi je nak takluk dunia, tapi org2 kita ni? masih lagi duk takuk tu je.. apalah salahnya (kalau terbukti benar2 hebat) gunakan ilmu ni utk bantu saudara2 kita yg tertindas kat palestin, syria atau lain2.  Entah laa 


_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Persilatan Gerakan Suci Mangkubumi (PGSM)

Post by Sponsored content Today at 3:13 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum