Buat baik dibalas jahat

View previous topic View next topic Go down

Buat baik dibalas jahat

Post by kalepensel on Thu Jul 31, 2014 9:04 pm

Salam ahli group semua, lama tak jumpa Smile

Ustaz, saya skrg ni lemah semangat sangat dah, terlalu lemah rasa nak bunuh diri. Banyak kali dah saya buat baik kat orang, tp semua org mcm oportunis, hipokrit.

Saya pernah menjadi guru bahasa arab kpd seseorang. Saya ajar dia daripada kosong sampai dia pandai tanpa bayaran sesen pun. Tp baru2 ni, dia pernah hina saya depan-depan "Dia ni bodo tak reti bercakap". Mmg saya akui saya ni autism, kmahiran brckp saya kurang, tapi kata2 itu amat melampau. Ada yg lain pulak selalu mengumpat pd saya sdgkan saya gurunya

Ada pulak jenis yg pergunakan saya. Pinjam duit tp tak bayar2,sampai hari nak bayar dia buat tak ingat. Wallahua'lam saya serah dia pada tuhan.

Ada pulak yg saya selalu brcakap baik dengan dia, tak pernah berkasar. Tiba2 satu hari kerana kesilapan yg kecil saya buat, dia tumbuk muka saya depan org ramai. Sape tak marah, hanya kerana tidak tahu tp kena penumbuk

Saya tak tahulah ustaz, hidup saya ni selalu saja dibenci org. Buat baik pun dibalas jahat, dah putus asa rasanya nak buat baik, ditambah lagi dengan perangai saya yg pendiam menyebabkan ramai yg tidak suka diri saya, trmasuk saudara mara sendiri

kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 21
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: Buat baik dibalas jahat

Post by hafiz on Fri Aug 01, 2014 4:10 pm

Jgn putus asa buat baik. InsyaAllah akan dibalas oleh Allah di akhirat kelak. Itu semua dugaan Allah. Saya bknlh,ustaz nk kluarkan jawapan berserta dalil, tapi yg saya tahu, jgn sesekali putus asa dlm hidup. Pesanan utk diri saya sndiri gak

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: Buat baik dibalas jahat

Post by aimahmad on Fri Aug 01, 2014 6:23 pm

Semoga Allah SWT memberikan kekuatan kpd saudara Kalepensel utk menghadapi dugaan.

aimahmad
AHLI
AHLI

Posts : 125
Points : 125
Join date : 29/04/2014
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Buat baik dibalas jahat

Post by bukhori on Fri Aug 01, 2014 6:33 pm

Ada satu kata2 yang dikatak kalam Al-Imam As-Syafie Rahimahullah yang bagi sy suatu kata2 yang cukup indah & terkesan bagi sesiapa yang benar2 cuba memahaminya dengan hati.. "Apabila engkau dapati tiada lagi manusia yang mahu membelamu, membiarkanmu berseorangan, maka ketahuilah, sesungguhnya Allah sendirilah yang mahu mengurus dan membelamu"..
Saya harap, saudara kalepensel xputus asa dengan segala ujian yg ditakdirkan Allah A'zzawajal ke atas saudara, yakinlah setiap ujian itu adalah syarat untuk Allah mengangkat darjat saudara.. Baik pada pandangan Allah adalah segala2nya daripada baik pada pandangan manusia yg belum tentu baik pada pandangan Allah S.W.T.. Wallahua'lam.

bukhori
AHLI
AHLI

Posts : 88
Points : 124
Join date : 30/01/2014

Back to top Go down

Re: Buat baik dibalas jahat

Post by alDayyan on Mon Aug 11, 2014 8:09 am

Apa yg saudara alami ni hanya musibah didunia.. tetapi klu saudara bersabar..apala yg nak diherankan sgt? MAna tau kesabaran saudar tu punca saudara mendapat pujian dari makhluk2 Allah di langit atau dimana2..
Maybe kesabaran saudara tu juga tiket utk saudara xperlu bersusahpayah menghadapi azab di padang mahsyar kelak. Anggap je Allah nak perkenankan doa2 saudara..tp DIA test uji dulu tahap takwa dan iman saudara sebelum doa saudara dimakbulkan. Wallahualam.

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Buat baik dibalas jahat

Post by seijiseimura84 on Tue Aug 12, 2014 5:14 pm

kalapensel, cuba betulkan sedikit paradigma anda.

ada ke di dunia ni, bila kita buat benda baik, ia BEBAS dari segala benda buruk dan fitnah
cuba senaraikan satu perkara baik dan bebas dari segala benda buruk, saya yakin, hampir TIADA sama sekali

Menjadi guru, amalan baik, tp lihatlah cabaran yg dihadapi, melayan karenah pelajar, melayan karenah ibu bapa. Kadang2 kereta kita digores oleh budak2.

Begitu juga dgn pekerjaan doktor, di mana kerjaya sgt mulia. tp ada sahaja duri2 semasa menjalankan tugas. Kena maki hamun dari boss, kena marah dari pesakit, kena saman, famili terabai

Tp itulah lumrah pejuang2 kebaikan. Kita kena ada satu bentuk set mind, benda baik yg kita nak buat MESTI saje ada benda buruk yg menghalang kita dari meneruskan benda baik tersebut. Mungkin inilah cara Allah menguji sejauh mana keikhlasan kita

Sama halnya dgn org bukan islam yg ingin memasuki islam, sebuah agama kebenaran. Tapi sebelum memeluk islam, macam2 rintangan yg perlu dihadapi

KEsimpulannya, mengikut hukum alam, nak buat benda baik PASTI akan hadapi duri ini. Ini hukum alam, dan kita perlu menerima ia kerana hukum alam tidak boleh diubah. Kalau kena benda buruk, selalu amalkan prinsip ini, " APA YG AKU USAHA INI, ADALAH BENTUK JIHAD!!...AKU RELA MENEMPUH KESUKARAN INI" Insyaallah, dgn semangat jihad yg ada, kita mampu beristiqamah, yg penting kita perlu menerima bahawa dlm melakukan kebaikan, pasti ada benda buruk.

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Buat baik dibalas jahat

Post by abu_firdaus on Wed Aug 13, 2014 3:42 am

bukankah ada ayat quran mengatakan yg buruk itu mungkin baik utk kita dan yg baik mungkin buruk untuk kita

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Buat baik dibalas jahat

Post by aimahmad on Wed Aug 13, 2014 4:51 am

Harapkan kebaikan & kesejahteraan di akhirat.

aimahmad
AHLI
AHLI

Posts : 125
Points : 125
Join date : 29/04/2014
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Buat baik dibalas jahat

Post by kalepensel on Sat Aug 16, 2014 6:55 pm

Terima kasih semua kerana memberi respon positif pengubat hati Smile

Terlalu banyak duka nestapa selama 20tahun saya hidup, daripada sekecil bayi, sehingga besar remaja seperti sekarang. Kekadang membuatkan saya menitis airmata mengenang kisah silam.

Saya berharap Allah akan ubah hidup saya seperti Dia memasukkan siang ke dalam malam

kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 21
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: Buat baik dibalas jahat

Post by Sponsored content Today at 11:14 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum