mencari ketenangan........

View previous topic View next topic Go down

mencari ketenangan........

Post by noriana on Wed Sep 24, 2014 6:17 am

Assalamualaikum....

Ustaz,

Nama saya Noriana Binti Awang Othman. Berumur 32Tahun. Anak seorang (lelaki). Saya baru lepas bercerai dengan suami saya. saya yg mtk untuk dilepaskan. Berat hati yang memandang berat lagi bahu yg memikul...Rumahtangga yg kami bina hanya mampu bertahan setahun lebih saja. 6tahun saya kenal dia, selama nie die hanya pergunakan saya untuk kesenangan diri dia saja. masa saya susah dia lgsg xmenolong saya, malah mencari keseronokan dengan perempuan lain. selama setahun lebih hidup dengan dia sebagai suami isteri, saya menanggung semua perbelanjaan keluarga, dia hny tau minta duit saja. tp saya dah xmampu untuk bertahan lagi dengan suami yg kaki perempuan, kaki minum dan kaki kikis....saya cukup merana selama ini.
Setelah saya bercerai dengan dia, saya rasakan beban di hati yang saya pikul selama ni seperti dah hilang dan saya rasakan saya lebih baik dengan keadaan skrg. tapi saya juga rindukan suami saya...saya seperti dalam trauma...ntah bila mampu saya lupakan..bagi saya sekarang, lelaki semuanya sama....bila saya terigat yg selama ni suami saya hanya pergunakan saya, saya rasa cukup sedih...sampai hati dia....
masih kah ada sinar kebahagiaan untuk diri saya dan anak saya...saya ingin menjadi seraong yg kuat dalam menghadapi ujian dari Allah...dan saya ingin mencari keredhaan Allah.....

noriana
AHLI
AHLI

Posts : 29
Points : 46
Join date : 26/03/2013
Age : 34

Back to top Go down

Re: mencari ketenangan........

Post by thtl on Wed Sep 24, 2014 8:55 am

Hayakillah, fi sabran Jamil
Keputusan anda tu mmg tepat dan pandang terus ke depan, jika ada rezki, Allah akan gantikan suami yg lebih baik Insya_Allah. Apa yg berlaku di masa lalu kemungkinan pengalaman pertama anda dalam mengenali org lelaki yg akan menjadikan anda lebih berhati-hati utk masa depan. Masih ada lelaki yg baik di Malaysia, salah satu cara nak kenal, yang selalu ulang alik ke mesjid 5X sehari.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: mencari ketenangan........

Post by noriana on Wed Sep 24, 2014 10:56 am

Saya yakin setiap apa yang berlaku ada hikmah disebaliknya....walaupun diuji sebegini, saya harus kuat untuk anak....

noriana
AHLI
AHLI

Posts : 29
Points : 46
Join date : 26/03/2013
Age : 34

Back to top Go down

Re: mencari ketenangan........

Post by thtl on Wed Sep 24, 2014 10:58 am

pada usia muda 32 tahun, anda akan dapat lalui cabaran ini. Pastikan anda mendapat sokongan dari famili anda, khususnya wali anda, adik beradik..dan sahabat2 anda

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: mencari ketenangan........

Post by noriana on Wed Sep 24, 2014 11:54 am

semua yg berada disekeliling saya memang menyokong keputusan saya. lebih2 lagi mak dan ayah saya. sedih diroang mengenangkan nasib saya. bila teringatkan balik yang duit saya berpuluh-puluh ribu abis untuk dia, alangkah bodohny saya...sanggup berhutang ceti bagai untuk die...hutang bank memang dah byk. Ya Allah Ustaz, hny Allah saja yg tau keperitan yang saya alami. nak jer bunuh lelaki tu....Biar Allah saja yg balas perbuatan dia...sampai skrg hidup die, pekerjaan die xpernah tetap...tipu adalah mainan di mulut dia...nak jer saya campak semua barang die keluar dari umah saya...

noriana
AHLI
AHLI

Posts : 29
Points : 46
Join date : 26/03/2013
Age : 34

Back to top Go down

Re: mencari ketenangan........

Post by thtl on Wed Sep 24, 2014 12:26 pm

hate atau kebencian itu akan menyukarkan anda utk kedepan. sebaliknya kita kena kuatkan hati kita dgn forgiveness, mercy and luv (kemaafan, kerahmatan dan cinta).
Hate atau kebencian akan memenjara hati anda di masa lampau, tapi kemaafan dan keampunan akan memudahkan anda maju ke depan
(dr La Tahzan Dr Aidh al-Qarni)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: mencari ketenangan........

Post by noriana on Thu Sep 25, 2014 8:03 am

tp ustaz, sy ckp kt die yg saya haramkan duit yg sy gunakan utk bayar kete dia sb die janji nk byr....duit mkn minum mmg saya halalkan. sy cuba utk halalkan semua tp sy hati saya xikhlas utk halalkn semua.......

noriana
AHLI
AHLI

Posts : 29
Points : 46
Join date : 26/03/2013
Age : 34

Back to top Go down

Re: mencari ketenangan........

Post by thtl on Thu Sep 25, 2014 9:08 am

Patutnya keta tu kena fight dalam court masa proses perceraian. kalau dah dapat kat tangan dia, maka anda hak utk tidak halalkan dan ingin menuntut di Akhirat kelak. itu mmg boleh.
tapi untuk meringankan jiwa anda, anggaplah ia bukan rezki anda, sebab banyak orang terutama businessman yg rugi juta-juta dan mereka hanya sedih sekejap dan Allah bagi yang lain pulak dgn tambahan kerana kesabaran mereka. Sebab duit itu milik Allah dan dengan kesilapan kita dalam memilih suami, maka duit tsb Allah ambik balik sebagai kaffarat.
Namun, jika anda nak tuntut di Akhirat mmg tak ada masalah, tapi anda akan lambat utk recover atau pulih dari memori yg pahit. Jika anda lepaskan dan redha dgn semua kerugian yg anda alami, maka itu mencepatkan anda fokus kpd masa depan.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: mencari ketenangan........

Post by noriana on Thu Sep 25, 2014 9:49 am

saya cuba untuk redha ustaz...tp mgkn perlukan masa...gn kete tu dia duk unsung betina2 lain...tp hidup dia sejak saya kenal sampai skrg, kj xpernah tetap. ada jer masalah padahal company ok...kete die mmg dari dlu asyik tertunggak jer, kna tarik..saya yg tolong bantu. tp skrg cukup2 la.......ustaz, cmna nk jadi seorang yg ingin berubah jadi baik...saya nk berubah jadi baik...cukup2 la dosa yg saya buat gn die dulu sblm kawin..Iman saya masih xkuat, asyik digoda gn nafsu..dia pun xbolh nk bimbing saya....Bla agaknya dia dapat balasan? bukan sy sorang yg dipergunakannya...ramai lagi Ustaz...

noriana
AHLI
AHLI

Posts : 29
Points : 46
Join date : 26/03/2013
Age : 34

Back to top Go down

Re: mencari ketenangan........

Post by abu_firdaus on Fri Sep 26, 2014 10:14 am

harap puan banyakkan bersabar, dekatkan diri dengan Allah dan semoga beroleh ketenangan yang di cari

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: mencari ketenangan........

Post by Mohamad hafiz on Fri Sep 26, 2014 10:18 am

Puan, there will be no rainbow without any little rain. Smile
La Tahzan, untuk jadi baik ni memang banyak cabaran. Dan apa yang puan alami itu mungkin salah satu daripada ujian daripada Allah Smile

Bergembiralah kerna Allah mengujimu, semoga puan antara salah seorang
yang menjadi ahli syurga kelak, InsyaAllah Smile

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: mencari ketenangan........

Post by noriana on Mon Sep 29, 2014 5:00 am

there will be no rainbow without any little rain.....nice phrase.......
baru lah sy faham....tkasih..rupa2nya setiap kejadian Allah semuanya ada maksud yg tersendiri....tp camna utk sy hilangkan kesunyian sb anak saya duk kat kg...sy pula bersendirian kt sini....Ya Allah, sy betul2 lemah n xkuat.....


Last edited by noriana on Mon Sep 29, 2014 5:40 am; edited 1 time in total

noriana
AHLI
AHLI

Posts : 29
Points : 46
Join date : 26/03/2013
Age : 34

Back to top Go down

Re: mencari ketenangan........

Post by yat on Mon Sep 29, 2014 5:11 am

Kepada Puan. Noroana,

Antara ubat penenang dari al-quran..jgn bersedih..la tahzan!!

KENAPA AKU DIUJI?

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja)

mengatakan:”Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan

sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka

sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan

sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta ~ Surah Al-Ankabut

ayat 2-3


KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan

boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu;

Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui ~ Surah Al-Baqarah

ayat 216


KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan

kesanggupannya ~ Surah Al-Baqarah ayat 286


MERASA KECEWA YANG AMAT SANGAT?

Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih

hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya),

jika kamu orang-orang yang beriman ~ Surah Al-Imran ayat 139


BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?

Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah

kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan

bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung. ~ Surah Al-Imran

ayat 200


Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang

demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’, ~

Surah Al-Baqarah ayat 45


APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan

harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. ~ Surah At-Taubah

ayat 111


KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya

aku bertawakal ~ Surah At-Taubah ayat 129


AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!

..dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada

berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. ~ Surah

Yusuf ayat 87
Like

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: mencari ketenangan........

Post by noriana on Mon Sep 29, 2014 5:50 am

Terima kasih atas nasihat yg diberikan. Ya Allah...hrp segala yg menimpa saya adalah penebus dosa2 saya yg lalu...yg lalai pd Nya........ Sad Sad Sad Sad Sad...Moga Allah dapat menerima taubat saya........

noriana
AHLI
AHLI

Posts : 29
Points : 46
Join date : 26/03/2013
Age : 34

Back to top Go down

Re: mencari ketenangan........

Post by abubakar on Fri Oct 03, 2014 7:27 pm

Saya tak berpeluang utk mengikuti perbahasan di dlm ini. Yg saya sempat tgk, TS ini baru lepas bercerai. Saya nak cdgkan bahan bacaan yg sesuai utk dibaca buat masa ini.

1. Bangkitlah selepas bercerai.



Ustaz Emran boleh didapati di laman Facebook iaitu https://www.facebook.com/ustazemran . Saya sarankan kamu supaya menghubungi Ustaz Emran. Mungkin dia boleh bantu kamu sekadar yg patut pasal apa yg kamu lalui ini mmg di antara bidang dia.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: mencari ketenangan........

Post by Sponsored content Today at 3:41 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum