Imam sujud sajadah, tapi makmum rukuk.. mohon penjelasan.

View previous topic View next topic Go down

Imam sujud sajadah, tapi makmum rukuk.. mohon penjelasan.

Post by acidoe15 on Tue Aug 07, 2012 8:20 pm

Assalamu'alaikum

Mohon bertanya lagi. dalam solat berjamaah, imam membacakan surah kemudian dia terus sujud sajadah dan bangun untuk menyambung bacaannya.tapi saya rukuk sebab tak nampak imam kat depan dan tak tahu ayat bacaanya tu adlah ayat sujud sajadah.

soalan saya:

1. adakah rakaat itu batal?
2. apa yang perlu saya lakukan? jika rakaat itu batal, bolehkah saya bangun setelah imam memberi salam untuk menggantikan rakaat yang terbatal? atau ada cara lain yang lebih betul.
3. apakah hukum sujud sajadah? adakah wajib kita sujud jika kita baca ayat sajadah semasa solat sendirian?

jazakallahu khair.. Razz

acidoe15
AHLI
AHLI

Posts : 12
Points : 18
Join date : 10/07/2012

Back to top Go down

Re: Imam sujud sajadah, tapi makmum rukuk.. mohon penjelasan.

Post by thtl on Wed Aug 08, 2012 7:34 am

soalan:

bila jiran di kanan dan kiri anda sujud, u buat apa?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Imam sujud sajadah, tapi makmum rukuk.. mohon penjelasan.

Post by acidoe15 on Wed Aug 08, 2012 11:53 am

kiri kanan pun rukuk syaikh.. huhu

acidoe15
AHLI
AHLI

Posts : 12
Points : 18
Join date : 10/07/2012

Back to top Go down

Re: Imam sujud sajadah, tapi makmum rukuk.. mohon penjelasan.

Post by thtl on Wed Aug 08, 2012 1:58 pm

Jawab:

1. rakaat tak batal sebab anda jatuh dalam tiga keadaan:
a. tak tahu pergerakan Imam
b. tak dengar bacaan Imam
c. jiran2 dalam saf juga tersalah
(mesjid kat mana ni? kalau tak tahu pergerakan dan tak dengar bacaan Imam, kurang benorlah pahala solat jamaahnya)

2. apa yg anda perlu lakukan, kembali tegak, qiam dan ruku` bersama Imam pada rakaat pertama. Ruku` tadi tidak menjejaskan solat anda atau membatalkan kerana ia bukan sengaja

3. Hukum sujud sejadah sunat mu'akkad (sunat yang diberatkan) di sisi mazhab syafi'iy.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Imam sujud sajadah, tapi makmum rukuk.. mohon penjelasan.

Post by abubakar on Wed Aug 08, 2012 8:24 pm

Lainkali TS cuba teliti bacaan imam, kalau dia ada baca wasjudu,wayusajjidu,yasjudu,sujjada, ataupun apa-apa perkataan yg dkt bunyi dia dengan perkataan sujud, kemudian dia takbir, maknanya imam baca ayat yg ada ayat sujud tilawah lah itu.


_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Imam sujud sajadah, tapi makmum rukuk.. mohon penjelasan.

Post by acidoe15 on Fri Aug 10, 2012 8:01 am

thtl wrote:Jawab:

1. rakaat tak batal sebab anda jatuh dalam tiga keadaan:
a. tak tahu pergerakan Imam
b. tak dengar bacaan Imam
c. jiran2 dalam saf juga tersalah
(mesjid kat mana ni? kalau tak tahu pergerakan dan tak dengar bacaan Imam, kurang benorlah pahala solat jamaahnya)

2. apa yg anda perlu lakukan, kembali tegak, qiam dan ruku` bersama Imam pada rakaat pertama. Ruku` tadi tidak menjejaskan solat anda atau membatalkan kerana ia bukan sengaja

3. Hukum sujud sejadah sunat mu'akkad (sunat yang diberatkan) di sisi mazhab syafi'iy.

syaikh, yang saya bold tu, maksudnya perlu start balik solat dan kembali ikut imam ke macam mana?

macam mana pula kalau dah rukuk, tiba-tiba orang kat depan sujud, saya pun terus sujud juga.. still tak batal kan?

acidoe15
AHLI
AHLI

Posts : 12
Points : 18
Join date : 10/07/2012

Back to top Go down

Re: Imam sujud sajadah, tapi makmum rukuk.. mohon penjelasan.

Post by acidoe15 on Fri Aug 10, 2012 8:51 am

abubakar wrote:Lainkali TS cuba teliti bacaan imam, kalau dia ada baca wasjudu,wayusajjidu,yasjudu,sujjada, ataupun apa-apa perkataan yg dkt bunyi dia dengan perkataan sujud, kemudian dia takbir, maknanya imam baca ayat yg ada ayat sujud tilawah lah itu.


jazakallah khair..

acidoe15
AHLI
AHLI

Posts : 12
Points : 18
Join date : 10/07/2012

Back to top Go down

Re: Imam sujud sajadah, tapi makmum rukuk.. mohon penjelasan.

Post by Sponsored content Today at 3:38 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum