Bagaimana kalau kita diajak untuk ikut berkempen untuk parti politik - atas nama jihad fi sabilillah?

View previous topic View next topic Go down

Bagaimana kalau kita diajak untuk ikut berkempen untuk parti politik - atas nama jihad fi sabilillah?

Post by zikrulmaut_sm on Sun Aug 12, 2012 2:14 pm

Bismillahirrahmanirrahim,
Assalamualaikum,

Saya dulu pernah diajak oleh rakan saya untuk ikut berkempen untuk sebuah parti politk. katanya, ini suatu jihad fi sabilillah. pasang bendera, promote calon parti, katanya itu semua jihad.

Bila dia dah sebut macam tu, saya rasa agak keliru, sama ada nak ikut atau tidak.

Bagaimana pendapat antum sekalian?

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Bagaimana kalau kita diajak untuk ikut berkempen untuk parti politik - atas nama jihad fi sabilillah?

Post by abubakar on Sun Aug 12, 2012 8:20 pm

Saya bertaklid dgn pendapat ini.


_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Bagaimana kalau kita diajak untuk ikut berkempen untuk parti politik - atas nama jihad fi sabilillah?

Post by ZulQ on Sun Aug 12, 2012 9:26 pm

Secara umum kena kaji dulu ideologi mereka datang dari mana, insan jenis apa yang mereka hendak angkat menjadi pemimpin dan dengan siapa mereka bersekutu. Dalam kes tertentu ucapan lisan senang sahaja mengatakan di pihak Allah, tetapi perilaku menyatakan hal lain. Perkara sebegini yang perlu kita berhati-hati dan ambil tahu, takut diheret sekali.

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Bagaimana kalau kita diajak untuk ikut berkempen untuk parti politik - atas nama jihad fi sabilillah?

Post by thtl on Mon Aug 13, 2012 4:34 am

burn,

mana boleh taqlid lagi di zaman ICT ni...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bagaimana kalau kita diajak untuk ikut berkempen untuk parti politik - atas nama jihad fi sabilillah?

Post by abuzaid65 on Tue Aug 14, 2012 9:41 am

abubakar wrote:Saya bertaklid dgn pendapat ini.


Valid dan terpakai lagi ke Amanat ni? ni Amanat tahun 70-an dolu2 nih..

abuzaid65
AHLI
AHLI

Posts : 134
Points : 162
Join date : 03/12/2011
Age : 50
Location : Shah Alam, Selangor

Back to top Go down

Re: Bagaimana kalau kita diajak untuk ikut berkempen untuk parti politik - atas nama jihad fi sabilillah?

Post by zikrulmaut_sm on Tue Aug 14, 2012 1:08 pm

adakah politik kepartian zaman sekarang ni sama macam kempen bani Umaiyyah/Abbasiyah/Uthmaniyah dulu?

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Bagaimana kalau kita diajak untuk ikut berkempen untuk parti politik - atas nama jihad fi sabilillah?

Post by thtl on Tue Aug 14, 2012 1:23 pm

tak, sebab, dalam sistem demokrasi, tak ada parti yg dominan dan parti-parti kena kongsi kuasa. manakala dinasti Ummayah/Abbasiah dan Ottoman turk, mmg tak ada kongsi kuasa, semuanya diktator, kuasa militeri digunakan sepenuhnya utk kekalkan kuasa politik kesukuan mereka. Kita kena lihat politik mengikut zaman, zaman mereka, mungkin itulah yg terbaik.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bagaimana kalau kita diajak untuk ikut berkempen untuk parti politik - atas nama jihad fi sabilillah?

Post by zikrulmaut_sm on Thu Aug 16, 2012 5:41 am

dari segi sistem pemerintahan, tak sama.

tapi yang saya nampak, ada sedikit persamaan bila ada persaingan antara kuasa politik.

Contohnya, masa konflik antara Umayyah-Abbasiyah masa revolusi Bani Abbasiyah untuk jatuhkan Bani Umaiyyah. Antara yang dijadikan propaganda dalam kempen Bani Abbasiyah adalah keburukan-keburukan kepimpinan Bani Umaiyyah dan dihighlight kebaikan Bani Abbasiyah. (walaubagaimanapun, cara mendapatkan kuasa adalah dengan mengangkat senjata, bukannya pilihanraya.)

Nampak macam ada similarity dengan kempen parti politik zaman sekarang.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Bagaimana kalau kita diajak untuk ikut berkempen untuk parti politik - atas nama jihad fi sabilillah?

Post by Sponsored content Today at 7:58 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum