hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by Nizam on Fri Dec 23, 2011 1:09 pm

mohon thtl menjelaskan takhrij dan status atsar dan hadis ni

- عن عبد الله بن بريدة أن رجلا باع نفسه فقضى عمر بن الخطاب رضي الله تعالى عنه بأنه عبد كما أقر وجعل ثمنه في سبيل الله تعالى
(حَدَّثَنَا شَرِيكٌ ، عَنْ جَابِرٍ ، عَنْ عَامِرٍ ، عَنْ عَلِيٍّ ، قَالَ : إذَا أَقَرَّ عَلَى نَفْسِهِ بِالْعُبُودِيَّةِ ، فَهُوَ عَبْدٌ.)- ابن ابي شيبة-7/198

Bahawa seorang lelaki telah menjual dirinya, maka Umar r.a memutuskan bahawa dia adalah hamba sebagaimana yang diakuinya, dan harganya telah dibelanjakan di jalan Allah.
drp abdullah b Buraida

-Ibn Abi syaibah telah meriwayatkan daripada syuraik, drp as-Sya'bi drp Ali r.a, beliau telah berkata: apabila seseorang membuat pengakuan bahawa dia adalah hamba maka dia adalah hamba. (Musannaf Ibn Abi Syaibah 7/198).

-وعن زرارة بن أوفى قاضي البصرة التابعي أنه باع حرا في دين عليه
Daripada Zurarah bin awfa Qadhi Basrah dari kalangan Tabi'in, bahawa beliau telah menjual seorang lelaki merdeka yang berhutang dengannya

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by thtl on Fri Dec 23, 2011 1:47 pm

satu dunia dah haramkan hamba abdi.
kenapa nak buka balik file hamba ni...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by thtl on Fri Dec 23, 2011 1:51 pm

biar doc abulwafaa selongkar dulu, ana dok nampak dia dah jadi anchorman kat jiran sebelah..kohkoh..tunggu, kalau dia give-up baru ana take over.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by Nizam on Fri Dec 23, 2011 7:48 pm

Syeikh ana nak tahu, apakah benar umar wat fatwa tu sedang ada hadis qudsi kata menjual orang merdeka = musuh Allah

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by Ahmad Shamil on Fri Dec 23, 2011 8:13 pm

riwayat riwayat ini disebut secara lengkap dlm kitab al-muhalla karya ibn hazm az-zohiri, dlm bab ولا يحل بيع الحر..sapa yg mahir ilmu rijal boleh tau soheh ke dhaif sebab ibn hazm menyebut sanad secara lengkap..

ia disebutkan sebagai penafian terhadap dakwaan ijma' dlm perkara ini.dan menegaskan memang telah berlaku khilaf dlm perkara ini.

beliau sendiri di akhir bab menyebut yg terdapat riwayat yg menunjukkan org merdeka dijual kerana hutang pd zaman awal islam, hinggalah turunnya ayat al-baqarah 280.

ibn hazm, al-muhalla,9/17-18

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by thtl on Sat Dec 24, 2011 12:29 pm

a_z,

tlg lah bantu albaghani tu..

ana kesuntukan masa nak cek dalam musanaf ibn abi syaibah

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by Ahmad Shamil on Sat Dec 24, 2011 6:41 pm

atsar ali mmg ada dlm musannaf ibn abi syaibah:
(حَدَّثَنَا شَرِيكٌ ، عَنْ جَابِرٍ ، عَنْ عَامِرٍ ، عَنْ عَلِيٍّ ، قَالَ : إذَا أَقَرَّ عَلَى نَفْسِهِ بِالْعُبُودِيَّةِ ، فَهُوَ عَبْدٌ.)- ابن ابي شيبة-7/198


atsar umar pula diriwatkan oleh ibn hazm dlm al-muhalla

رُوِّينَا مِنْ طَرِيقِ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُثَنَّى، حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِيٍّ وَمُعَاذُ بْنُ هِشَامٍ الدَّسْتُوَائِيُّ، قَالَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ: ، حَدَّثَنَا هَمَّامُ بْنُ يَحْيَى وَقَالَ مُعَاذٌ: نَا أَبِي ثُمَّ اتَّفَقَ هِشَامٌ، وَهَمَّامٌ، كِلاَهُمَا: عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُرَيْدَةَ: أَنَّ رَجُلاً بَاعَ نَفْسَهُ، فَقَضَى عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ بِأَنَّهُ عَبْدٌ كَمَا أَقَرَّ نَفْسَهُ، وَجَعَلَ ثَمَنَهُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ

al-muhalla 9/17

adapun status atsar ana x jumpe..kedua2 pengarang x sebut..ana cuba cari status guna maktabah syamilah pun x dpt..
jadi sbb tu ana kata kena tanya org yg kenal rijal hadis..kena check sorang2 baru tau atsar soheh ke doif wallahu'a'lam

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by thtl on Sat Dec 24, 2011 7:13 pm

sahih, ana mmg dah scan dalam maktabah syamila ana, yg jumpa cuma atsar Ali, no hadith dalam musanaf syamila ialah #23289. Tapi edisi syamila tak ada tahqiq.

atsar Umar, mmg tak ada dalam edisi syamila, rupanya ada dalam al-Muhalla.


kita tunggu dulu kalau ada apa-apa respond dari AFN, sebab al-Baghani juga ada tanya kat sana, kalau doc fathi dan doc abul wafaa tak respond, baru ana usahakan.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by Ahmad Shamil on Sat Dec 24, 2011 7:14 pm

riwayat riwayat daripada sahabat dan tabi'in tentang penjualan org merdeka kerana tanggungan hutangada disebut di dalam kitab kitab syarah hadis seperti "umdat al-qari" karya al-aini, dan "fathul bari" karya ibn hajar.

jika dilihat, sumber asal riwayat2 ini drp ibn hazm di dalam al-muhalla [9/17], di mana ibn hazm menyebut dengan sanad yg lengkap, tp x disebut status atsar sahih atau daif. tujuan beliau menyebutnya ialah sebagai hujah menafikan ada ijmak dlm hal ini, sebaliknya ia merupakan khilaf.


berikut adalah riwayat2 tersebut:

رُوِّينَا مِنْ طَرِيقِ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُثَنَّى، حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِيٍّ وَمُعَاذُ بْنُ هِشَامٍ الدَّسْتُوَائِيُّ، قَالَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ: ، حَدَّثَنَا هَمَّامُ بْنُ يَحْيَى وَقَالَ مُعَاذٌ: نَا أَبِي ثُمَّ اتَّفَقَ هِشَامٌ، وَهَمَّامٌ، كِلاَهُمَا: عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُرَيْدَةَ: أَنَّ رَجُلاً بَاعَ نَفْسَهُ، فَقَضَى عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ بِأَنَّهُ عَبْدٌ كَمَا أَقَرَّ نَفْسَهُ، وَجَعَلَ ثَمَنَهُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ هَذَا لَفْظُ هَمَّامٍ

وَأَمَّا لَفْظُ هِشَامٍ فَإِنَّهُ أَقَرَّ لِرَجُلٍ حَتَّى بَاعَهُ، وَاتَّفَقَا فِيمَا عَدَا ذَلِكَ، وَالْمَعْنَى وَاحِدٌ فِي كِلاَ اللَّفْظَيْنِ، وَلاَ بُدَّ.

Bahawa seorang lelaki telah menjual dirinya, maka Umar r.a memutuskan bahawa dia adalah hamba sebagaimana yang diakuinya, dan harganya telah dibelanjakan di jalan Allah.

Kata ibn hajar dlm al-fath, riwayat ini diriwayatkan oleh ibn abi syaibah drp jalan qatadah, (fathul bari 4/418).

وَمِنْ طَرِيقِ ابْنِ أَبِي شَيْبَةَ، حَدَّثَنَا شَرِيكٌ، عَنْ جَابِرٍ، عَنْ عَامِرٍ الشَّعْبِيِّ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ قَالَ: إذَا أَقَرَّ عَلَى نَفْسِهِ بِالْعُبُودِيَّةِ فَهُوَ عَبْدٌ.


Ibn Abi syaibah telah meriwayatkan daripada syuraik, drp as-Sya'bi drp Ali r.a, beliau telah berkata: apabila seseorang membuat pengakuan bahawa dia adalah hamba maka dia adalah hamba. (Musannaf Ibn Abi Syaibah 7/198).

Kata ibn hajar di dalam fathul bari :maksudnya diihtimalkan pada seseorang yg tidak diketahui status sebenar kemerdekaannnya. (4/418)


وَمِنْ طَرِيقِ سَعِيدِ بْنِ مَنْصُورٍ، حَدَّثَنَا هُشَيْمٌ حَدَّثَنَا الْمُغِيرَةُ بْنُ مِقْسَمٍ، عَنْ إبْرَاهِيمَ النَّخَعِيِّ فِيمَنْ سَاقَ إلَى امْرَأَتِهِ رَجُلاً حُرًّا فَقَالَ إبْرَاهِيمُ: هُوَ رَهْنٌ بِمَا جَعَلَ فِيهِ حَتَّى يَفْتَكَّ نَفْسَهُ.



وَعَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَوْفَى قَاضِي الْبَصْرَةِ مِنْ التَّابِعِينَ أَنَّهُ بَاعَ حُرًّا فِي دَيْنٍ.

Daripada Zurarah bin awfa Qadhi Basrah dari kalangan Tabi'in, bahawa beliau telah menjual seorang lelaki merdeka yang berhutang dengannya

قال علي: "هذا قَضَاءُ عُمَرَ وَعَلِيٍّ، بِحَضْرَةِ الصَّحَابَةِ، رضي الله عنهم،، وَلاَ يَعْتَرِضُهُمْ فِي ذَلِكَ مِنْهُمْ مُعْتَرِضٌ

kata Ali: yakni ibn hazm: ia merupakan keputusan/penghakiman yang telah dibuat oleh Umar dan Ali di hadapan para sahabat r.a, dan tidak ada seorang pun yang membantah!!

al-aini dan ibn hajar ketika menaqalkan atsar ini di dlm kitab2 mereka turut tidak memberi komen tentang status hadis

wallahu'a'lam.

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by thtl on Sat Dec 24, 2011 8:15 pm

Oleh kerana ada hadith qudsi yg sahih, yg melarang penjualan org merdeka sbg hamba, maka tertolaklah atsar tsb,

takhrij:
حَدَّثَنِي بِشْرُ بْنُ مَرْحُومٍ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سُلَيْمٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ أُمَيَّةَ عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي سَعِيدٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ قَالَ اللَّهُ ثَلَاثَةٌ أَنَا خَصْمُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ رَجُلٌ أَعْطَى بِي ثُمَّ غَدَرَ وَرَجُلٌ بَاعَ حُرًّا فَأَكَلَ ثَمَنَهُ وَرَجُلٌ اسْتَأْجَرَ أَجِيرًا فَاسْتَوْفَى مِنْهُ وَلَمْ يُعْطِ أَجْرَهُ

terj:
(HR Bukhari,hadith Qudsi, no.2075, lidwa) : Telah menceritakan kepada saya Bisyir bin Marhum telah menceritakan kepada kami Yahya bin Sulaim dari Isma'il bin Umayyah dari Sa'id bin Abi Sa'id dari Abu Hurairah radliallahu 'anhu dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Allah Ta'ala berfirman: Ada tiga jenis orang yang Aku menjadi musuh mereka pada hari qiyamat, seseorang yang bersumpah atas namaku lalu mengingkarinya, seseorang yang menjual orang yang telah merdeka lalu memakan (uang dari) harganya dan seseorang yang memperkerjakan pekerja kemudian pekerja itu menyelesaikan pekerjaannya namun tidak dibayar upahnya".

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by Ahmad Shamil on Sat Dec 24, 2011 8:28 pm

ustaz,
riwayat2 ini memang dibawa oleh al-aini dan ibn hajar ketika mensyarahkan hadis bukhari yg ustaz datangkan...

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by thtl on Sat Dec 24, 2011 8:31 pm

biasa terjadi, khulafa ar-rasyidin akan over rule beberapa ketetapan rasuluLlah saw khususnya Umar al-Khattab.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by Ahmad Shamil on Sat Dec 24, 2011 8:57 pm

ya, mmg biasa dengar..tp mengikut apa yg ana belajar dgn sheikh2 di UIA dlm usul fiqh, perbuatan Umar r.a yg zahirnya terkadang dilihat bercanggah dgn nas bukanlah niat beliau mengubah hukum yg telah ada...tetapi lebih kepada "ta'zir" yg beliau gubal demi maslahah umum rakyatnya...termasuklah beliau menjatuhkan talaq tiga dengan bainunah kubro,melarang pernikahan dgn ahli kitab, dan menghukum peminum arak dgn 80 sebatan...

mungkin kalau sahih atsar ini, ia juga termasuk bawah kategori ini

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by Nizam on Thu Dec 29, 2011 2:10 am

Ibn Abi syaibah telah meriwayatkan daripada syuraik, drp as-Sya'bi drp Ali r.a, beliau telah berkata: apabila seseorang membuat pengakuan bahawa dia adalah hamba maka dia adalah hamba. (Musannaf Ibn Abi Syaibah 7/198).

Ana tak faham maksud riwayat ni

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by thtl on Thu Dec 29, 2011 3:30 am

Maksud:

Hamba menurut hukum Islam ialah manusia yg menjadi tawanan perang yang tidak ditebus oleh musuh.

tapi menurut Ali, org merdeka yg mengisytiharkan dirinya hamba, juga menjadi hamba. Cth: seorang yg bengkrap atau muflis, maka dia mengisytiharkan dirinya hamba. maka jadilah dia hamba abdi.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by tokbatinasli on Thu Dec 29, 2011 8:48 am

Nampaknya kalau kena tangkap zina/khalwat dan si perempuan mengisytiharkan diri sebagai hamba, maka terlepaslah kedua-dua mereka.

tokbatinasli
AHLI
AHLI

Posts : 31
Points : 55
Join date : 13/12/2011

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by Nizam on Thu Dec 29, 2011 8:53 am

tokbatinasli wrote:Nampaknya kalau kena tangkap zina/khalwat dan si perempuan mengisytiharkan diri sebagai hamba, maka terlepaslah kedua-dua mereka.

Haah tidakkah macam tu kesnya.

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by Ahmad Shamil on Thu Dec 29, 2011 1:22 pm

perlu difahami, org merdeka ishtihar diri sbg hamba, kemudian dikira hamba ni dipraktikkan dlm hal org yg berhutang dan x mampu lagi utk membayar hutangnya...sila baca riwayat2 lain yg ana dah sebut...ia menerangkan hal yg tidak disebut di dlm riwayat drp Ali ini...sebab tu ulama sebut riwayat2 yg menceritakan org yg berhutang jd hamba slps sebut riwayat ali..

yg berkhalwat dan berzina x boleh guna benda ini utk lepaskan diri..kalau ada org guna maknanya sudah salah guna..atau dia guna benda ini tanpa rujuk kpd kaedah sebenarnya..guna ikut faham sendiri..hendaklah kembali kepada kaedah asal perhambaan...

memahamai nas, atsar dan lain2 berkaitan agama tidak boleh guna akal sendiri semata2...melainkan kita mujtahid..
memahami hadis dan atsar sepertimana yg selalu disebut x boleh difahami dgn akal kita sendiri..atau sekadar kita terjemah ia ke dlm bhsa kita..kena rujuk kitab kitab yg ulama ada naqal riwayat2 utk mengetahui penerangan sebenar..

ayat Quran dan sunnah bisa saja menjadi hujah kepada ajaran2 salah jika difahami dengan kefahaman sendiri yg berorentiasikan akal semata..namun jika difahami dgn sebetulnya, pemahaman salafus soleh dan para ulama yg mengikut jalan mereka..insya Allah Quran dan sunnah hanya jd hujjah bg kebenaran tidak kebatilan

wallahu'a'lam

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by thtl on Thu Dec 29, 2011 5:51 pm

ana x nak perah otak dalam bab ni sebab perhambaan sudah diharamkan seluruh dunia.
Kalau hamba kembali legal, baru ana nak buka kitab balik... Laughing

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by tokbatinasli on Thu Dec 29, 2011 5:57 pm

Sheikh Zubir,

Bagaimana pulak kalau perempuan yang berhutang dan tak mampu bayar dan merelakan menjadi hamba sipemiutang (orang yang memberi hutang)? Bolehkah sipemiutang tu tidur dengan perempuan tu sebagai hamba?

Ini bukan keadaan yang hipotetikal atau direka-reka kerana pada zaman masyarakat Melayu dulu dah wujud satu kategori hamba yang dikenali sebagai "hamba berhutang". Boleh dibaca di http://sukosenseimalaysia.blogspot.com/2010_01_01_archive.html

Malah ada laporan yang Majlis Agama Islam Pahang diminta mengkaji istilah riqab (hamba) dan gharimin (orang berhutang) http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Maipkajiistilahhamba_orangberhutang/Article

Malah asnaf riqab masih diiktiraf oleh Lembaga Zakat Selangor http://www.youtube.com/watch?v=JRTE0z2ywFs&feature=player_embedded#!

Adakah istilah riqab sebagai asnaf penerima zakat sama dengan hamba yang dihalalkan kemaluannya kepada pemilik hamba tersebut?

Mungkin dalam keadaan perempun tu berhutang dia diiktiraf sebagai asnaf gharimin atau adakah dia mempunyai pilihan mengistiharkan dirinya sebagai hamba (riqab) dan halal untuk ditiduri oleh tuannya yang memberi hutang? Mungkin juga setelah menjadi asnaf riqab, dia boleh pohon zakat untuk melangsaikan baki hutangnya?

Mohon pencerahan dari sheikeh zubir dan sheikh thtl.


tokbatinasli
AHLI
AHLI

Posts : 31
Points : 55
Join date : 13/12/2011

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by Nizam on Thu Dec 29, 2011 6:20 pm

thtl wrote:ana x nak perah otak dalam bab ni sebab perhambaan sudah diharamkan seluruh dunia.
Kalau hamba kembali legal, baru ana nak buka kitab balik... Laughing

thtl, memang perhambaan telah diharamkan diseluruh dunia, dan di malizi, tapi ni kes hamba underground yang pemerintah tak tahu macam hamba bdsm ker, adakah sah.

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by Ahmad Shamil on Thu Dec 29, 2011 6:44 pm

tok batin asli,
yg ana faham tujuan hamba berhutang ini adalah utk melangsaikan hutangnya. dan ada riwayat yg menyebut, setelah dijual, diambil dr harganya untuk membayar hutang, kemudian dimerdekakan hamba tersebut.

2. syukran atas link2 yg anta beri...ana akan cuba kaji dan buat rujukan insya Allah. ana pernah terbaca pusat zakat pahang punya kenyataan pembahagian zakat..dan mmg ada asnaf fi ar-riqaab...cuma ana lupa plak siapa di zaman moden yg termasuk di bawahnya

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by Ahmad Shamil on Thu Dec 29, 2011 7:05 pm

dalam konteks negeri selangor- asnaf ar-riqaab diberikan kpd mereka yg terbelenggu dan diperhambakan oleh nafsu mereka...jd mereka ni diberi wang zakat utk membantu mereka keluar dr belenggu perhambaan nafsu..
antaranya mereka yg terpesong, jauh dr agama, juga pusat2 perlindungan wanita yg bertujuan utk memberi perlindungan dan memulihkan mereka2 yg menjadi hamba nafsu ini...ini yg ana faham dr video dr link yg diberikan..

menurut pusat zakat pahang pula, mereka memasukkan golongan di bawah ini sebagai asnaf ar-riqaab:
-pekerja2 Islam yg ditindas oleh majikan
-pembiayaan membebaskan umat islam dr kegiatan maksiat [maksudnya org yg jadikan maksiat sumber pendapatan
- pembiayaan membebaskan umat islam dr kejahilan

rujuk:http://www.zakatpahang.my/PenyataAgihanZakatMUIP.pdf

yg berkaitan dgn kemaluan di sini ialah golongan kedua, antara mereka mungkin pelacur..tp pelacur bukan hamba, mereka menawarkan seks berbayar..

jadi kewujudan asnaf ar-riqab ini bukan bermakna ia bukti masih ada perhambaan...

wallahu'a'lam bissowaab

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by Ad-Dien on Fri Dec 30, 2011 4:57 pm

Masih ada kah amalan penghambaan ini? Di mana ya? Boleh kongsikan?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by helper on Fri Dec 30, 2011 6:25 pm

Kat mana ada org jual hamba murah2

helper
Helper
Helper

Posts : 240
Points : 353
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hadis dan atsar penjualan orang merdeke sebagai hamba

Post by Sponsored content Today at 3:16 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum