akad nikah dan persalinan putih..

View previous topic View next topic Go down

akad nikah dan persalinan putih..

Post by elhamra' on Tue Dec 27, 2011 3:37 pm

assalamu'alaikum...

ada sedikit kemusykilan di hati saya..

seringkali kita menyaksikan semasa majlis akad nikah pasangan pengantin akan memakai persalinan putih..

adakah ini syariat@sunnah atau sekadar adat?


elhamra'
AHLI
AHLI

Posts : 36
Points : 44
Join date : 25/12/2011

Back to top Go down

Re: akad nikah dan persalinan putih..

Post by thtl on Tue Dec 27, 2011 4:49 pm

itu adat dan citarasa masing-masing. anda kena lihat perkahwinan org yang taat beragama, bukannya golongan artis kawin..kalau artis, bukan aje set pakaian warna putih, macam2 lagi warna pun ada sebab banyak sangat upacara. Upacara berinai besar, satu set kaler, akad nikah, satu tema, upacara bersanding, lain pulak, upacara potong kek, pakai warna lain pulak, sessi outdoor photoshoot, set pakaian yg lain pulak..itu semua adalah adat2 kebaratan.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: akad nikah dan persalinan putih..

Post by elhamra' on Tue Dec 27, 2011 5:31 pm

bukan golongan artis saya maksudkan tapi orang awam..
dah semacam satu kemestian kalau akad nikah mesti persalinan putih kalau nak nampak islamik lagi sang groom akan pakai jubah putih..kalau camtu, baik sang bridenya pun pakai telekung Laughing

kalau dah namaya golongan artis bukan setakat persalinan putih tapi berset-set persalinan macam ustaz thtl mention tadi..
itulah masyarakat sekarang dah terikut-ikut dengan budaya begini..

tapi saya hightlightkan kat sini upacara akad nikah yang syariah nya ialah ijab qabul bilamana sudah semacam phenomena berpakain serba putih menyebabkan saya berfikir adakah sandaran hadith,qias etc dalam hal ni..

kalau jawapannya adalah sekadar adat dan kebiasaan,tak jadi masalah saya nk persalinan merah semasa akad nikah saya nanti hehe..

o

elhamra'
AHLI
AHLI

Posts : 36
Points : 44
Join date : 25/12/2011

Back to top Go down

Re: akad nikah dan persalinan putih..

Post by thtl on Tue Dec 27, 2011 5:46 pm

Ohh, masa akad nikah yg dimaksudkan.
itu sudah menjadi suatu trend atau uruf, bahawa semasa akad, pasangan itu dalam keadaan yg suci, mulus dan telus...maka warna puteh melambangkan kesucian cita2 dan harapan mereka. mereka ingin memulakan kehidupan dengan rekod bersih dan akan mencorakkan mengikut acuan mereka sendiri..al-maklumlah, upacara akad nikah tu selalunya dilaksanakan di mesjid, bayangkan mesjid Wilayah Jln Duta.


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: akad nikah dan persalinan putih..

Post by faisall on Wed Dec 28, 2011 5:12 am

apa kata panel listkan tatacara walimatul urus mengikut acuan al-Quran & al-Sunnah....

faisall
AHLI
AHLI

Posts : 76
Points : 82
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: akad nikah dan persalinan putih..

Post by thtl on Wed Dec 28, 2011 10:36 am

sall,

buku dah banyak, antaranya:

1. Adab az-Zifaf oleh al-Albani
2. Panduan Lengkap Nikah (A>Z) syaikh Usamah bin Kamal

Kalau di FIB, Wisma Yakin, ada satu rak khusus utk Nikah dan Malam Pertama.

secara ringkas, menurut syara' tak adalah banyak mana ritualnya, yg banyak faisall saksikan tu semuanya adalah adat resam Melayu. Oleh kerana amalan sunnah belum diamalkan oleh org melayu dalam persoalan nikah kawin, maka kebanyakan ibubapa memilih utk mengikut adat resam melayu dalam upacara nikah kawin.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: akad nikah dan persalinan putih..

Post by Sponsored content Today at 12:34 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum