Solat fardhu dua tiga kali...

View previous topic View next topic Go down

Solat fardhu dua tiga kali...

Post by Nadim on Sat Mar 30, 2013 12:25 am

Salam

Mintak maaf kalau dah ada soalan ni...Mohon pencerahan dari Syaikh...apa hukumnya kita solat fardhu 2-3 kali...

Contoh solat zohor...situasi pertama solat kat Masjid,kedua di surau bersama rakan,ketiga sendiri, kada yang tertinggal dulu...

Terima kasih Syaikh... Smile

Nadim
AHLI
AHLI

Posts : 4
Points : 8
Join date : 11/07/2012
Location : KL

Back to top Go down

Re: Solat fardhu dua tiga kali...

Post by Nizam on Sat Mar 30, 2013 6:32 am

waalaikumsalam

Nadim ni, kawan kita dari AFN ka?

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Solat fardhu dua tiga kali...

Post by thtl on Sat Mar 30, 2013 7:01 am

Nadim n Nizam ni cam sedara je.

Jawab soklan fiqh:
1.solat fardhu kat mesjid tu Like

2. solat fardhu kali kdua kat surau, jatuh hukum solat sunat
ia diamalkan oleh salaf. Mereka solat bersama Nabi saw di mesjid Nabawi dan solat sekali skali lagi di surau tamannya

3. solat qadha tu khilaf. Jumhur ulama mazhab kata wajib qadha. Muhaqqiqin spt Imam Ibn Taymiyah larang kerana hukum solat spt itu tidak ujud. mmadai dgn taubat nasuha dan banyakkan solat sunat dan bersedekah. WA

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Solat fardhu dua tiga kali...

Post by Nadim on Sat Mar 30, 2013 11:07 am

Salam Syaikh Nizam dan Syaikh THTL...lama tak communicate dgn Tuan...

Betul...saya dari AFN...Terima kasih Syaikh THTL...sebab kemusykilan saya terjawab...

Saya kagum Syaikh dah jadi lecturer kat Saudi Arabia...tempat idaman semua para Dai'e tuh...

Syabash dan Tahniah Syaikh bukan senang nak jadi macam Tuan...terbaek Syaikh... Like

Nadim
AHLI
AHLI

Posts : 4
Points : 8
Join date : 11/07/2012
Location : KL

Back to top Go down

Re: Solat fardhu dua tiga kali...

Post by thtl on Sat Mar 30, 2013 11:52 am

syukran dan salam akhi Nadim,

Ya betul, kalau kita betul2 nak faham fiqh atau agama atau arabic, mmg kena duduk di tanah arab buat seketika. tujuannya kita nak faham bagaimana Islam turun kpd bangsa arab dan bagaimana cara org arab ni beragama...
Ya, saya rasa amat bertuah, macam Allah ambik dgn tiba-tiba dan bawa ke sini

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Solat fardhu dua tiga kali...

Post by Sponsored content Today at 9:05 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum