soalan berkaitan dengan masbuk

View previous topic View next topic Go down

soalan berkaitan dengan masbuk

Post by hafiz on Mon Mar 31, 2014 1:06 pm

Kalau kita baru masbuk ketika imam sdng tahiyyat akhir, wajibkah kita membaca tahiyyat sekali? Klau duduk tahiyyat tu mmng wajiblh sbb mengikiut imam tapi membacanya?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: soalan berkaitan dengan masbuk

Post by thtl on Mon Mar 31, 2014 1:17 pm

wajib ikut apa yg Imam buat

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: soalan berkaitan dengan masbuk

Post by hafiz on Tue Apr 01, 2014 4:10 pm

Ustaz, sbelum ni saya masbuk ketika imam sudah hmpir menghabiskan bacaan dan ingin rukuk. lps angkat takbir, ada lgi skit masa sbelum imam rukuk, seingat saya mmng ada sikit je gap sbelum imam rukuk dan saya x bce apa2 lngsng krana fikir mmng x akan dpt pun habiskan Fatihah. betul x perbuatan saya?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: soalan berkaitan dengan masbuk

Post by thtl on Wed Apr 02, 2014 6:54 am

Kalau sempat ruku' bersama Imam, maka dapatlah rakaatnya.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: soalan berkaitan dengan masbuk

Post by hafiz on Mon Apr 07, 2014 6:21 pm

1) Ustaz, sorng yg masbuk sdng bca Al-Fatihah. kemudian, imam rukuk smasa orng yg sdng masbuk ini blum habis bca Al-Fatihah. kemudian, imam iktidal, masbuk yg tidak hbis baca Al-Fatihah ini prgi rukuk, dpt ke rakaat?

2) Mcm mana pula klau orng yg masbuk yg x hbs baca Al-Fatihah rukuk bersama imam, tpi dia x psti smasa dia rukuk, imam dh start naik untuk iktidal ke blum. yg ini mcm mana ustaz? dpt rakaat x?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: soalan berkaitan dengan masbuk

Post by thtl on Tue Apr 08, 2014 9:02 am

1) Tak dapat rakaat sbb tak dapat ruku' bersama Imam

2) tak dapat, dia kena tumakninah bersama Imam.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: soalan berkaitan dengan masbuk

Post by hafiz on Tue Apr 08, 2014 12:04 pm

Utk soalan 2, klau orng yg masbuk tu x tahu xpe ke ustaz? Sbb bila imam iktidal bknnya btul2 seiring dngn bersama bacaan iktidal.

Saya ada gak dngr pndpt yg katakan wktu imam rukuk klau kita dh sntuh lutut time imam bru bngn utk iktidal, kita dpt rakaat. Pndpt ustaz?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: soalan berkaitan dengan masbuk

Post by thtl on Tue Apr 08, 2014 1:29 pm

solat kena tenang, jangan terburu-buru. jalan selamat, kalau agak2 tak dapat rakaat, tambah je rakaat yg tak cukup, tak usah pening kepala pikir apakah aku sempat ruku' bersama Imam atau tidak. Solat kena dilakukan dgn tenang, jangan berlari utk dapat ruku' bersama Imam, nanti jatuh ke, boleh cedera.
solution: always on time. jangan jadikan masbuk budaya kita. sebab fiqhnya akan menjadi semakin sulit sbb nak layan kes masbuk ni...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: soalan berkaitan dengan masbuk

Post by Sponsored content Today at 3:43 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum