Bidadari dalam syurga

View previous topic View next topic Go down

Bidadari dalam syurga

Post by abuzaid65 on Tue Jun 05, 2012 9:17 am

Seorang kwn x-schoolmate sek men dulu hantar email kat saya bertanya soalan. Kebanyakan buku2 yg dia baca pasal syurga ceritakan lelaki akan dapat ramai isteri (bidadari) tetapi bagaimana pulak isteri yg masuk syurga? apakah isteri pun dapat bnyk suami di sana nanti?

terkedu saya dapat soalan camni.. mohon bantuan rakan2 di sini..
jazakallahu khair..

abuzaid65
AHLI
AHLI

Posts : 134
Points : 162
Join date : 03/12/2011
Age : 50
Location : Shah Alam, Selangor

Back to top Go down

Re: Bidadari dalam syurga

Post by thtl on Tue Jun 05, 2012 6:53 pm

Jawab:

kalau itu yg diidamkan oleh wanita kenapa tidak.
dalilnya:

“Di dalamnya kalian memperoleh apa yang kalian inginkan dan memperoleh (pula) di dalamnya apa yang kalian minta. Turun dari Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Fushshilat: 31)

tapi kalau tengok kpd fitrah wanita, kebanyakan ulama' salafiyah, antaranys syaikh ben Othaimiin, menyatakan, wanita di syurga akan memiliki satu suami sahaja. jika di dunia dia memiliki beberapa suami kerana kematian suami atau diceraikan, maka dia diberi pilihan memilih satu suami yg dia paling suka.

lagi satu, di syurga perasaan cemburu dan hasad dengki dah tak ada..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bidadari dalam syurga

Post by Dodo Don on Tue Jun 05, 2012 7:02 pm

seorang ustaz memceritakan ketika ceramahnya " nanti di syurga mak haji akan dapat pak haji seorang.. mak haji akan jadi ketua kepada bidadari pak haji. Mak haji tak perlukan ramai suami sebab pak haji seorang yang hebat ketika itu dan pak haji boleh membuat berbagai rupa dan gaya mengikut kesukaan mak haji maka tidak timbul soal nak cari orang lain. Wallahualam.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Bidadari dalam syurga

Post by thtl on Tue Jun 05, 2012 7:38 pm

don,

ia masih dalam skop ayat ni..

“Di dalamnya kalian memperoleh apa yang kalian inginkan dan memperoleh (pula) di dalamnya apa yang kalian minta. Turun dari Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Fushshilat: 31)


kalau mak haji nak minta apa pun Tuhan akan perkenankan...sebab kat sana no limit...the problem is...how to get there safely...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bidadari dalam syurga

Post by Ad-Dien on Tue Jun 05, 2012 8:11 pm



betul, persoalan yang utama adalah bukan apa yang akan kita minta disana tetapi bagaimana kita hendak menuju ke syurga nan abadi sebagai tmpat sebaik-baik balasan.

Moga kita semua tergolong dalam kalangan hambanya yang beriman dan beramal soleh, amin

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bidadari dalam syurga

Post by Dodo Don on Wed Jun 06, 2012 12:39 pm

thtl wrote:don,

ia masih dalam skop ayat ni..

“Di dalamnya kalian memperoleh apa yang kalian inginkan dan memperoleh (pula) di dalamnya apa yang kalian minta. Turun dari Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Fushshilat: 31)


kalau mak haji nak minta apa pun Tuhan akan perkenankan...sebab kat sana no limit...the problem is...how to get there safely...

Kebanyakan ayat Al Quran mengatakan ahli neraka kekal di dalamnya. Adakah ayat yg mengatakan ahli neraka akan dimasukkan ke syurga selepas selesai hukumannya.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Bidadari dalam syurga

Post by ummuyaser on Wed Jun 06, 2012 1:03 pm

Tapi Sheikh dalam Syurga juga ada 'Wildanun Mukhalladun'. Yang tu untuk orang perempuan ke atau orang lelaki ye?

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Bidadari dalam syurga

Post by thtl on Wed Jun 06, 2012 2:03 pm

Don.
ia thabit dgn hadis sahaja, bukan dengan ayat AQ

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bidadari dalam syurga

Post by thtl on Wed Jun 06, 2012 2:07 pm

UY,
kena cek tafsir dulu, surah al-Insan rasanya

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bidadari dalam syurga

Post by Ad-Dien on Wed Jun 06, 2012 3:54 pm

thtl wrote:UY,
kena cek tafsir dulu, surah al-Insan rasanya

Wildanun Mukhalladun tak salah saya surah Waqiah syeikh... yang nikmat kepada golongan kanan "Ashabul Yamin" iaitu anak-anak muda yang sentiasa muda.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Bidadari dalam syurga

Post by thtl on Wed Jun 06, 2012 4:44 pm

surah al-Insan pun ada la dien:



وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُّخَلَّدُونَ إِذَا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤًا مَّنثُورًا


AQS al-Insaan,76:19 [Dan mereka dikelilingi oleh pelayan-pelayan muda yang tetap muda. Apabila kamu melihat mereka, kamu akan mengira mereka, mutiara yang bertaburan.]

kata Ibn Katsir, pelayan2 muda tu adalah pelayan bagi pasangan yg berada di syurga. Ia bukan pelayan seksual tapi pelayan muda, maksudnya, depa tak akan tua, muda dan cergas sepanjang masa..ini layan kehendak harian, makan minum..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bidadari dalam syurga

Post by ummuyaser on Wed Jun 06, 2012 5:40 pm

thtl wrote:surah al-Insan pun ada la dien:



وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُّخَلَّدُونَ إِذَا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤًا مَّنثُورًا


AQS al-Insaan,76:19 [Dan mereka dikelilingi oleh pelayan-pelayan muda yang tetap muda. Apabila kamu melihat mereka, kamu akan mengira mereka, mutiara yang bertaburan.]

kata Ibn Katsir, pelayan2 muda tu adalah pelayan bagi pasangan yg berada di syurga. Ia bukan pelayan seksual tapi pelayan muda, maksudnya, depa tak akan tua, muda dan cergas sepanjang masa..ini layan kehendak harian, makan minum..

Oh ye ke.... Neutral

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Bidadari dalam syurga

Post by Sponsored content Today at 9:03 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum