'jemputlah ke rumah,aku buat kenduri kekah anak aku.makan kabing!!"

View previous topic View next topic Go down

'jemputlah ke rumah,aku buat kenduri kekah anak aku.makan kabing!!"

Post by abu_aisyah on Wed Jun 20, 2012 11:45 am

Assalamualaikum,
Dengan perasaan yg sungguh gembira, sebuah walimah diadakan bagi menyambut kelahiran orang baru dalam keluarga.ramai sahabat,saudara,jiran tetangga dijemput utk memeriahkan lagi majlis.tak mahu bercakap pasal amalan bidaah,kita yg mengamalakn sunnah terus menjamu jemputan dengan hidangan yg menyelerakan,dan pastinya menu utama adalah kambing..tak kiralah,kambing bakar ke,gulai ka…golongan pakcik2 walaupun fobia dengan kambing,dia dulu yg menambah.tetapi,selepas setengah jam majlis berlangsung,tetamu yg hadir kemudian , yg bersemangat nak menjamah kambing, dengan perut nya dibiarkan kosong sebelum datang,mencari2 dimana menu utama tersebut.lalu datanglah tuan rumah menjemput mereka makan nasi minyak berlaukkan udang sambal,ayam masak merah,dalca dll dengan dialog tambahan,"kenapa lambat??dah habis dah kambing.rugi!!”.dengan hanya mampu tersnyum,tetamu menjamah apa yg ada.

Ps:Hmm…pernah ke kalian diajak oleh teman2 yg hendak belanja di kedai mamak,kata si teman,”hari aku belanja ko makan,aku naik gaji,tp ko biar aku order, roti canai sekeping ngn teh 'o'.ok?”

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: 'jemputlah ke rumah,aku buat kenduri kekah anak aku.makan kabing!!"

Post by Ad-Dien on Wed Jun 20, 2012 12:05 pm



adat lah tu..makan ape yang ada lahh.. Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'jemputlah ke rumah,aku buat kenduri kekah anak aku.makan kabing!!"

Post by abu_aisyah on Wed Jun 20, 2012 12:21 pm

hehe...ni bukan luahan perasaan la dien.sbnrnya ni pengalaman ana sendiri.masa tu buat majlis utuk aisyah.

ana pernah ditegur secara tak sengaja akan hal ni dlm satu kelas pengajian.yg dibicangkan masa tu adalh pengertian mabrur,aqiqah,dll.


abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: 'jemputlah ke rumah,aku buat kenduri kekah anak aku.makan kabing!!"

Post by Ad-Dien on Wed Jun 20, 2012 12:38 pm

abu_aisyah wrote:hehe...ni bukan luahan perasaan la dien.sbnrnya ni pengalaman ana sendiri.masa tu buat majlis utuk aisyah.

ana pernah ditegur secara tak sengaja akan hal ni dlm satu kelas pengajian.yg dibicangkan masa tu adalh pengertian mabrur,aqiqah,dll.


jadi ustaz kelas tu cakap ape?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'jemputlah ke rumah,aku buat kenduri kekah anak aku.makan kabing!!"

Post by thtl on Wed Jun 20, 2012 12:46 pm

abu,
kes apa sebenarnya ni?

kes datang lewat ke majlis akikah atau dari awal depa mmg akikah tanpa kambing?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: 'jemputlah ke rumah,aku buat kenduri kekah anak aku.makan kabing!!"

Post by Ahmad Shamil on Wed Jun 20, 2012 1:00 pm

saya pun tak paham gak sebenarnya apa isu sebenar hehehe Laughing

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'jemputlah ke rumah,aku buat kenduri kekah anak aku.makan kabing!!"

Post by Ad-Dien on Wed Jun 20, 2012 1:40 pm



ni kes tak sempat makan kenduri KohKohKoh

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'jemputlah ke rumah,aku buat kenduri kekah anak aku.makan kabing!!"

Post by thtl on Wed Jun 20, 2012 1:45 pm

hehehe

ana pun pernah kena sekali...masa open house rumah chairman karangkraf (rh)...lambat datang, maka kambing golek habislaa...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: 'jemputlah ke rumah,aku buat kenduri kekah anak aku.makan kabing!!"

Post by abu_aisyah on Wed Jun 20, 2012 2:05 pm

keh3...begini,ana buat majlis akikah utk aisyah. krn kita mengikut sunnah,saya buatlah hari ketujuh,akikah kambing sekoq, nak tunjuk kan rasa gembira mendapat anak d3ngan cara yg betul.

so,klu dah gembira...sepatutnya org lain pun turut merasa kegembiraan tu sepenuhnya.mmg ya,buat hari ketujuh ni feel die lain.org datang menziarah isteri yg masih belum sihat,aisyah yg masih fresh.compare pengalaman pergi akikah anak2 yg dah pandai merangkak.

sebelum aisyah lahir lagi,dah cari mana nak dapatkan kabing.hari ke 2 aisyah lahir,terus pegi cari n order kambing.begitulah gembiranya.

kata ustaz tersebut dlm kuliah dia,klu dah gembira patutnya tukang sembelih pun dapat kegembiraan tu.sepatutnya,"pakcik,kambing ni rm 650 kan?takper,pakcik sembelih,potong siap pstu antar kat umah ya.saya bagi pakcik rm1000!seronok ni pakcik,dapat anak!".so,pakcik tu pun dapatlah tumpang kegembiraan kita.ni tidak,"pakcik,takleh kurang ke sikit harganya?".hehhe..kata seronok,tp kedekut.

so,bagaimana dengan jemputan pulak?agak ramai yg hadir kerumah dan agak ramai jugak yg tak dapat makan kambing.rasanya,org datang antaranya sbb kambing tulah kan.mmg masyarakat kita favorite.tp tak semua yg dapat merasa.sedangkan,masa ajak kita dah inform ada kambing,makanya,kegembiraan tidak dapat sepenuhnya oleh ramai org.hadir maslis akikah,makan udang sambal+rebung masak lemak.

ni yng ustaz tu maksudkan,tidak dapat mabrur.so,adalah perkara2 yg jadi tu terkena pada diri ana terutamanya tidak semua dapat merasa kambing.

ps:boleh phm ke?nampak sangat lah penulisan ana ni teruk.baru jer nak suruh telaga biru publish buku kita.hehehe.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: 'jemputlah ke rumah,aku buat kenduri kekah anak aku.makan kabing!!"

Post by yat on Wed Jun 20, 2012 2:48 pm

owh, ingatkan jemput akekah makan kambing...faham2...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: 'jemputlah ke rumah,aku buat kenduri kekah anak aku.makan kabing!!"

Post by abu_aisyah on Wed Jun 20, 2012 3:18 pm

thanx akhi yat kerna phm penulisan ku..koh3

tp,dlm kuliah tu mmg betul2 wat ana terfikir akan hal ni.lepas ni tak lah wat sambil lewa lagi.ustaz tu juga hadir ke majlis ana dan dia antara yg tak dapat menjamah kambing.mmg tepat kene atas batang idung daa. Laughing


abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: 'jemputlah ke rumah,aku buat kenduri kekah anak aku.makan kabing!!"

Post by Ahmad Shamil on Wed Jun 20, 2012 5:03 pm

oh skrg da faham..
kes x dpt makan kambing... xde rezeki la tu..
len kali kena kawal la kot tetamu jgn makan byk2...
atau jangan hidangkan semua lauk..nak abis baru tambah..
x pon kena semelih kambing byk2

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'jemputlah ke rumah,aku buat kenduri kekah anak aku.makan kabing!!"

Post by thtl on Wed Jun 20, 2012 8:06 pm

dia ikut sunnah, baby girl, maka seekor ajela kambingnya...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: 'jemputlah ke rumah,aku buat kenduri kekah anak aku.makan kabing!!"

Post by Ahmad Shamil on Wed Jun 20, 2012 8:55 pm

thtl wrote:dia ikut sunnah, baby girl, maka seekor ajela kambingnya...
sekor kambing niat utk akikah (sbb baby girl)
sekor lg utk sedekah para tetamu (sbb takut kambing abis so org kemudian x dpt makan kambing)
nanti x delah ust2 nak ungkit dlm kuliah..x dpt makan kambing Laughing

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'jemputlah ke rumah,aku buat kenduri kekah anak aku.makan kabing!!"

Post by Ahmad Shamil on Wed Jun 20, 2012 9:01 pm

abu_aisyah wrote:thanx akhi yat kerna phm penulisan ku..koh3

tp,dlm kuliah tu mmg betul2 wat ana terfikir akan hal ni.lepas ni tak lah wat sambil lewa lagi.ustaz tu juga hadir ke majlis ana dan dia antara yg tak dapat menjamah kambing.mmg tepat kene atas batang idung daa. Laughing


ust ni saya x berapa nak setuju jugak
x dpt jamah lauk kambing anggapla x de rezeki..
bagi saya la, masalah ni x perlu ditekankan sangat..
lebih kepada kita buat kenduri, pas tu lauk habis..kita tak berniat pun nak kasi lauk tu abis sampai x sempat kat dia

kalau nak beri penekanan pun, pada saya lebih baik tekankan pada pemberian lauk akikah pada fakir miskin
kalau ikut mazhab syafi'e, yg afdhalnya kita menghantar sebahagian daging akikah yg telah dimasak kpd fakir miskin, ia lebih afdhal drp kita memanggil mereka makan kenduri kt rumah..

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'jemputlah ke rumah,aku buat kenduri kekah anak aku.makan kabing!!"

Post by Ad-Dien on Wed Jun 20, 2012 9:24 pm



tak sangka ustaz tu dok cakap lagi bab tak dapat makan..huhu...kempunan kot.. mungkin berharap sangat waktu tu..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: 'jemputlah ke rumah,aku buat kenduri kekah anak aku.makan kabing!!"

Post by abu_aisyah on Thu Jun 21, 2012 5:46 am

Laughing ana tak rasa dia mengungkit,atau mengidam...masa tu mmg banyak contoh dia bagi...dari perkataan mabrur,apa itu haji mabrur,bagaimana jemaah haji kita dari malaysia telah di setkan supaya disana kene 'bersatu' merempuh org2 berkulit itam yg gagah lagi perkasa,dll lah,banyak lagi penerangan dia dan termasuk contoh makan.mmg tak namapk lah dia terasa,cuma nya dia mmg berada di majlis ana.takper,pasal ustaz tu tidak menjadi masalah.ketika dia samapaikna tu,mmg ana rasa sangat setuju.hehehe.

tulah,pasni kene tempah kambing lebih la.satu afn boloeh panggil.

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: 'jemputlah ke rumah,aku buat kenduri kekah anak aku.makan kabing!!"

Post by Sponsored content Today at 7:37 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum