Hukum Ukiran Inai di Tangan Wanita

View previous topic View next topic Go down

Hukum Ukiran Inai di Tangan Wanita

Post by ummuyaser on Tue Dec 10, 2013 2:05 pm

Ana terbaca status ni di FB:
dan wanita yang meminta kulitnya dibuat gambar dengan tusukan (alat pengukir)”.(Hadis bil. 1685 : Sahih Bukhari) wrote:

Jelas Dato’ Abu Hasan Din Al-Hafiz : “Inai berukir ala tatu tak boleh! Ia dilaknat Allah. Inai berukir bentuk awan larat atau bentuk gambar itu dalam kategori tatu, kalau nak pakai inai, pakailah betul-betul hujung jari” Dari Abu Hurairah r.a Nabi s.a.w bersabda : “Allah mengutuk wanita yang mempergunakan (memberikan) rambutnya untuk (menyambung) rambut wanita lain, wanita yang menyambung rambutnya dengan wanita lain,wanita yang membuat gambar di kulitnya (tubuh) dengan tusukan dan wanita yang meminta kulitnya dibuat gambar dengan tusukan (alat pengukir)”.(Hadis bil. 1685 : Sahih Bukhari) wrote:
Soalan; Apakah haram hukumnya bagi wanita mengukir inai di tangan?

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Hukum Ukiran Inai di Tangan Wanita

Post by thtl on Tue Dec 10, 2013 5:31 pm

fatwa ekstrim.
ia adat org India dan arab.
selalunya masa wedding ketika mempersiapkan pengantin perempuan.
kalau pakai inai tatoo hari2 kira berlebihan la.
masa wedding OK.

tatoo yg dimaksudkan dalam hadis tsb ialah tatoo kekal

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukum Ukiran Inai di Tangan Wanita

Post by ummuyaser on Wed Dec 11, 2013 2:23 pm

Jazakallah Ya Sheikh TH...

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Hukum Ukiran Inai di Tangan Wanita

Post by Ahmad Shamil on Wed Dec 11, 2013 2:50 pm

orang arab pun pakai inai mcm tu yer ustaz?
sblm ni ana anggap ia tasyabbuh dengan orang2 hindu sebab org india yg slalu inai beriya riya mcm tu...
nampaknya sebelum ni ana telah ekstrem heheh

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hukum Ukiran Inai di Tangan Wanita

Post by ummuyaser on Wed Dec 11, 2013 6:36 pm

Ustaz Syamil, Wanita Arab, wanita Sudan semuanya pakai inai berukir ni.

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Hukum Ukiran Inai di Tangan Wanita

Post by thtl on Wed Dec 11, 2013 8:15 pm

UAS, sebab tu ada qaul qadim dan qaul jadid.

kat saudi, kereta pengantin di bubuh riben seluruh kereta macam kereta pengantin Cina dan Kristian kawin. mereka juga kawin dan resepsi di hotel.
Tasyabbuh dalam hal adat ini Islam tak adalah nak berati umatnya.

inai ni merupakan perhiasan wanita Islam sejak dulukala. cara dan ukiran inai tu tak jadi masalah.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hukum Ukiran Inai di Tangan Wanita

Post by Ahmad Shamil on Sat Dec 14, 2013 5:12 am

oh terima kasih STHTL dan UUY.
lepas ni saya akan berfatwa dengan qaul jadid utk masalah ini hehehe

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hukum Ukiran Inai di Tangan Wanita

Post by Sponsored content Today at 3:12 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum