terriak, adakah berdosa?

View previous topic View next topic Go down

terriak, adakah berdosa?

Post by hafiz on Thu May 29, 2014 3:07 pm

Kdng2 kita terriak, di mana timbul perasaan riak tu, kemudian, baru kita tersdr akan perbuatan kita. koranay bnde ni terjadi tanpa kita sedari. tpi, takde pun niat nk riak. adakah kita dikira riak?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: terriak, adakah berdosa?

Post by thtl on Thu May 29, 2014 6:29 pm

Sebab tu riak ni dinamakan syirik yg tersembunyi. Bila kita cepat2 perasan kita terriak, dan cepat2 istighfar, maka tak adalah dosanya.
Diriwayatkan Nabi saw beristighfar minima 70X sehari semalam..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: terriak, adakah berdosa?

Post by abu_firdaus on Fri May 30, 2014 3:43 am

confius..ingatkan teriak hehe

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: terriak, adakah berdosa?

Post by alDayyan on Sat May 31, 2014 6:00 am

Ingatkan teriak mcm melaung tu tadi..hehe

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: terriak, adakah berdosa?

Post by Ibnu Sarkawi on Sat May 31, 2014 6:56 am

hehehe

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: terriak, adakah berdosa?

Post by hafiz on Sat May 31, 2014 2:56 pm

Mungkin ini satu soalan yg pelik ustaz. Katakan saya tngh solat, dan saya terriak. ustaz kata cpt2lh istighfar. klau tngh solat cmne? blh istighfar ke? kdng2 terfikir lak bnde cmni.

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: terriak, adakah berdosa?

Post by alDayyan on Sat May 31, 2014 4:06 pm

Masa tu riak sebab perasan baik atau sengaja pamer kopiah baru / baju baru dan mahal atau kerana lain2 hal?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: terriak, adakah berdosa?

Post by bukhori on Sat May 31, 2014 4:07 pm

hafiz, itu bisikan syaitan la tu.. Nabi suruh bertaawwuz & ludah ke kiri 3x untuk mngelakkan gangguan/bisikan syaitan smasa dlm solat.. Wallahua'lam.. apa2 pun tggu feedback tuan thtl or panel2 arif yg lain..

bukhori
AHLI
AHLI

Posts : 88
Points : 124
Join date : 30/01/2014

Back to top Go down

Re: terriak, adakah berdosa?

Post by aimahmad on Sat May 31, 2014 4:39 pm

Banyak jugak isu2 "ter" ni..

aimahmad
AHLI
AHLI

Posts : 125
Points : 125
Join date : 29/04/2014
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: terriak, adakah berdosa?

Post by hafiz on Sat May 31, 2014 6:00 pm

Blh dikatakan bnyk sebab terriak ni. tpi, yelah, bagi saya mungkin bisikan syaitan je. Cuma nk confirmation dngn ustaz supaya jelas hal ni. Saya agak takut lh hal ni. riak kn dosa besar.

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: terriak, adakah berdosa?

Post by thtl on Sat May 31, 2014 7:34 pm

baca isti'azah yakni "auzubillahi minasysyaiton nirojim" ia tak membatalkan solat, istighfar pun x membatalkan solat..sbb ia adalah zikir

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: terriak, adakah berdosa?

Post by Sponsored content Today at 11:16 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum