soalan seputar solat

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

soalan seputar solat

Post by hafiz on Sat Sep 13, 2014 6:04 pm

1. selepas mengaminkan Fatihah ketika berjemaah, adakah lebih baik mendengarkan bacaan imam atau kita membaca surah lain?

2. adakah benar sunat utk 'pause' sebentar selepas membaca Fatihah, kemudai baru sebut amin?

3. adakah benar bacaan amin yg sebenar ialah aamiiiin. dimana a panjangnya 2 harakat dan min panjangnya 4-6 harakat?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by thtl on Sun Sep 14, 2014 8:50 am

1. lebih baik dengar bacaan Imam. baca surah lain tu bila kita solat sendirian. dengan Imam, kena dengar bacaan dia.
dalil:
وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
Maksudnya: “Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supaya kamu beroleh rahmat.” (Al-A’raaf: 204)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by thtl on Sun Sep 14, 2014 9:51 pm

2. Pause selepas al-fatihah sebelum aamiin
Jawab: kena pause kerana tunggu Imam baca amin dulu
dalil:

اذا أمن الامام فامنوا فانه من وافق تأمينه تأمين الملائكة غفرله ما تقدم من ذنبه

“ Jika Imam menyebut amin maka sebutlah amin sesungguhnya barangsiapa yang aminnya bertepatan (bersamaan) dengan amin para malaikat maka diampunkan dosanya apa yang telah berlalu” (Hadith Sahih, riwayat Bukhari no. 780 , Muslim no. 410 dan Tirmidzi no. 250 serta Abu Daud no. 936).
Maka makmum kena pause sehingga imam sebut amin, baru ikut

3. Ya, itulah bacaan yg paling sahih, 2 harakat utk a dan 4-6 harakat utk min, ikut hukum tajweed

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by Mohamad hafiz on Fri Sep 19, 2014 10:45 am

ada imam tidak sebut 'amin'. Boleh jugak eh gitu Ya Ustaz ?

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by thtl on Fri Sep 19, 2014 11:04 am

Boleh, cuma tak dapat pahala sunnah bagi Imam
amin bukan sebahagian dari al-Fatihah

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by abu_firdaus on Fri Sep 19, 2014 12:57 pm

thtl wrote:1. lebih baik dengar bacaan Imam. baca surah lain tu bila kita solat sendirian. dengan Imam, kena dengar bacaan dia.
dalil:
وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
Maksudnya: “Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supaya kamu beroleh rahmat.” (Al-A’raaf: 204)

solat sendirian dan solat berjemaah sir kot

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by thtl on Fri Sep 19, 2014 2:05 pm

abu, ini soalan asal, solat jahar berjamaah ni (subuh, maghrib dan isya')
1. selepas mengaminkan Fatihah ketika berjemaah, adakah lebih baik mendengarkan bacaan imam atau kita membaca surah lain?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by hafiz on Fri Sep 19, 2014 4:39 pm

Jikalau solat brseorngn pun sunat pause sekejap sebelum menyebut amin selepas Fatihah ustaz?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by thtl on Sat Sep 20, 2014 9:47 am

Pause tu wakaf laa...waladhdhoooooliiiin. wakaf. aamiiiin

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by bukhori on Sat Sep 20, 2014 2:19 pm

bkn wakaf tuan waqaf... kohkoh..

bukhori
AHLI
AHLI

Posts : 88
Points : 124
Join date : 30/01/2014

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by thtl on Sat Sep 20, 2014 5:22 pm

saya guna istilah yg biasa digunapakai di malaysia...malaysia mmg guna wakaf bukan waqaf..rasanyalaa

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by bukhori on Sat Sep 20, 2014 5:35 pm

tak la syaikh, wakaf kt malaysia mmg guna untuk tujuan wakaf tunai/harta etc tu..hehe

bukhori
AHLI
AHLI

Posts : 88
Points : 124
Join date : 30/01/2014

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by thtl on Sat Sep 20, 2014 7:31 pm

cuba cek buku2 perukunan melayu atau buku tajweed melayu..

anyway yg betul ialah waqaf laa..he3

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by bukhori on Sat Sep 20, 2014 8:06 pm

hehehe..kalu buku perukunan lama2 tu saya xtau la..

bukhori
AHLI
AHLI

Posts : 88
Points : 124
Join date : 30/01/2014

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by thtl on Sat Sep 20, 2014 9:35 pm

perasan tak Johor Darul Takzim, Pahang Darul Makmur...itu arab yg sudah di melayukan, takzim dan makmur tu...saya rasa waqaf pun jadi wakaf..cth pasar borong Wakaf chek Yeh kota bharu..bandar Wakaf Baru di kelantan

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by hafiz on Mon Oct 13, 2014 1:17 pm

soalan lagi ustaz.

1) kdng2 ada makmum yg lambat ikut imam, cnthnya sujud akhir dipanjangkan walaupun imam sudah tahiyyat. setahu saya keutamaan utk sentiasa ikut imam. bermakna adakah sunat utk sentiasa catch up dengan imam?

kemudian, adakah lebih baik tunggu imam sudah complete rukunnya baru kita ikut ataupun kita closely ikut pergerakan imam (bukan serentak)?

2. kalau kita masbuk, imam tahiyyat akhir, kita patutnya duduk tawarruk ke iftirash? mana yg sunat? dan adakah sunat kita baca tahiyyat akhir walaupun kita masbuk?

3. saya ada baca yg tiada duduk tawarruk dalam solat dua rokaat mcm subuh. adakah benar?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by thtl on Tue Oct 14, 2014 11:22 am

1) Ya, sunat bersama dgn Imam, jgn mendahuluinya dan melewatinya
Etika solat berjamaah supaya dapat 27 markah..kena catch-up dgn Imam, ikut pace dia
1.2 tunggu Imam complete, baru follow

2) bebas sebab tak ada nas dari sunnah
3) khilaf mazhab, syafi'iyah kena sebab akhiran solat, manakalah Hanbali tiada tawaruk dalam solat 2R. di Mekah dan Madinah semua iftirash sebab kepadatan saff. org mazhab syafi'iy masalah besar kalau solat kat saudi

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by abu_firdaus on Tue Oct 14, 2014 2:24 pm

Hehe. Kadang2 dipaksa2 juga utk duduk tawaruk sampai duduk atas kaki org sebelah

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by hafiz on Thu Oct 16, 2014 3:56 pm

Saya ada baca ustaz, dalam pindah dari satu rukun ke satu rukun yg lain dalam solat, wajib untuk niat (saya kira sekadar detik dlm hati je) contohnya, kita ingin sujud, niat sujud kerana Allah dan kerana ingin tunaikan rukun solat iaitu sujud. Bukan kerana ditolak dari blkng dan sbagainya.benarkah?kalau begitu, ketika bangun dari sujud utk ke rukun berdiri tegak, wajib niat berdiri tegak kerana ingin melakukan rukun solat iaitu berdiri tegak?betul tidak? Sebab dalam buku tersebut tidak nyatakan part niat ketika dari sujud ingin ke berdiri tegak ni.

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by hafiz on Thu Oct 16, 2014 5:36 pm

dan beberapa soalan lagi

1. sunat menjarakkan kaki ketika sujud drpd merapatkan kaki?
2. sunat atau wajib menghalakan jari kaki ke arah kiblat ketika berdiri tegak dan ketika sujud?
3. sunat utk tangan lengan tidak menyentuh lantai dan terbuka sedikit ketiak ketika sujud? tetapi kalau dalam jemaah, memandangkan benda itu tidak boleh dilakukan (lengan terbuka sedikit ketika sujud), maka tidak perlu dilakukan.
bermakna ketika berjemaah sunat pula untuk tidak membuka lengan ketika sujud atau sebab benda tu tidak boleh dilakukan, maka ia tidak dilakukan?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by abu_firdaus on Fri Oct 17, 2014 2:09 am

hafiz wrote:Saya ada baca ustaz, dalam pindah dari satu rukun ke satu rukun yg lain dalam solat, wajib untuk niat (saya kira sekadar detik dlm hati je) contohnya, kita ingin sujud, niat sujud kerana Allah dan kerana ingin tunaikan rukun solat iaitu sujud. Bukan kerana ditolak dari blkng dan sbagainya.benarkah?kalau begitu, ketika bangun dari sujud utk ke rukun berdiri tegak, wajib niat berdiri tegak kerana ingin melakukan rukun solat iaitu berdiri tegak?betul tidak? Sebab dalam buku tersebut tidak nyatakan part niat ketika dari sujud ingin ke berdiri tegak ni.
First time dgr ni.
Buku apa ni? Mengajar sesuatu yg tak ada nas. Menambah2 dlm agama. Dari senang jadi susah pulak. Kita dah rangkumkan semua perbuatan dlm solat dgn niat nak solat.
Bila kita niat solat maknanya kita dah berniat utk lakukan segalanya yg wajib dlm solat.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by hafiz on Fri Oct 17, 2014 7:39 am

Nnti sya check buku tu. Mungkin maksud penulis stiap pergerakan mesti sbb nk solat. Contohnya tngh sujud, ada lipas lalu dan kita angkat kepala sbb nk elak. Waktu tu x silap kena sujudkan kepala balik, baru boleh bangun sbb angkat kepala tadi kita niat utk elak lipas.

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by thtl on Fri Oct 17, 2014 7:50 am

beli buku, formula solat sempurna dr UZAR...khatam yg ni dulu, tak usah baca kitab yg tak dkenali pengarangnya

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by hafiz on Fri Oct 17, 2014 8:13 am

Saya dah beli. Buku formula sempirna solat. InsyaAllah akan dikhatamkan

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by abu_firdaus on Fri Oct 17, 2014 9:47 am

yup. baru sy nak cadangkan buku itu. disampaikan dgn santai & bergambar & ada perbincangan tentang nas2 yg diambil oleh 4 mazhab

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: soalan seputar solat

Post by Sponsored content Today at 3:01 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum