Bayar fidyah kat fakir miskin yg dikenali

View previous topic View next topic Go down

Bayar fidyah kat fakir miskin yg dikenali

Post by alDayyan on Mon Oct 20, 2014 3:24 pm

Salam..
Sy nk tanya adakah boleh melunaskan hutang puasa dgn membayarnya kepada fakir miskin tanpa melalui apa2 agensi? Maksudnya kalau kita kenal dgn fakir miskin ni maka kita pon niat nak bayar fidyah kat keluarga miskin tersebut dgn syarat jumlah pembayaran fidyah itu telah ditentukan oleh agama. Adakah dibolehkan begitu? Klu bayar lebih, adakah dikira sebagi sedekah atau sia2 sahaja?

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Bayar fidyah kat fakir miskin yg dikenali

Post by thtl on Tue Oct 21, 2014 4:11 am

Jawab:
1. mmg boleh tunaikan sendiri fidyah tsb. amaunnya amat kecil dan Baitul Mal x kisah jika nak agihkan sendiri. Imam Malik buat kenduri dan jemput fakir miskin je..bila Imam Malik dah lanjut usia dan tak boleh puasa, dia buat kenduri dan jemput 30 org miskin (30 hari tak puasa) makan di rumahnya.

2. fidyah ada beberapa cara:
1. jamu org miskin, jika tak puasa 5 hari. belanja makan 5 org miskin
2. kasi beras, i mud atau 1 cupak atau 0.6kg sama dgn RM1.80 sen
3. duit, yakni RM1.80
Jika nak kasi lebih, ianya dinamakan sedekah, sedekah mana plok sia-sia di sisi Allah

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bayar fidyah kat fakir miskin yg dikenali

Post by abu_firdaus on Tue Oct 21, 2014 4:17 am

kalau kita buat jamuan utk org miskin perlu ke kita bgtau niat kita utk fidyah?

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Bayar fidyah kat fakir miskin yg dikenali

Post by thtl on Tue Oct 21, 2014 4:19 am

tak perlu..ditakuti akan menyedihkan mereka...nak cover, ajak jiran2 sama

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bayar fidyah kat fakir miskin yg dikenali

Post by alDayyan on Tue Oct 21, 2014 4:22 am

Maknanya kena senyap2 je ye? Klu sumbangan pakaian2 lama pula, bagaimana nak nisbahkan nilai pakaian tu sama dgn nilai fidyah? Sy rasa nak bagi mcm tu je pakaian2 lama, klu nilainya jadi lebih sy anggap sedekah je.

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Bayar fidyah kat fakir miskin yg dikenali

Post by abu_firdaus on Tue Oct 21, 2014 4:28 am

boleh ke dinisbahkan dgn pakaian sedangkan yg dituntut ialah makanan?

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Bayar fidyah kat fakir miskin yg dikenali

Post by alDayyan on Tue Oct 21, 2014 4:31 am

Wajib makanan ye? Atau sekadar harus, sunat je?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Bayar fidyah kat fakir miskin yg dikenali

Post by thtl on Tue Oct 21, 2014 4:34 am

fidyah kena dgn makanan atau duit je bukan pakaian

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bayar fidyah kat fakir miskin yg dikenali

Post by thtl on Tue Oct 21, 2014 4:41 am

wajibnya dgn beras. duit tu pun ikut hanafi boleh dgn duit. pakaian tak ada dalam mana-mana mazhab. kira bid'ahlah

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bayar fidyah kat fakir miskin yg dikenali

Post by alDayyan on Tue Oct 21, 2014 4:45 pm

Kiranya kalau bagi pon jadi sedekah je la ye paksyeikh? X sah la nak bayar fidyah tu? TP xpe sy plan nak bagi duit, makanan dgn pakaian. Cuma tgh pikir apa dialog terbaek nak disembangkan dgn dia nanti. Karang dia pikir lain plak. Klu sy bagi senyap2 dan anonymous mcm letak senyap2 semua barang2 tu kat dpn pintu rumah dia..adakah dikira sebagai sah tindakan sy tu nanti pak syeikh? Adakah dibolehkan?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Bayar fidyah kat fakir miskin yg dikenali

Post by thtl on Tue Oct 21, 2014 5:31 pm

pakaian tu kira sedekah je. fidyah tu hanya satu cupak beras sama dgn RM1.80 sen je. yg selebuhnya sedekah.
sebaiknya kena habaq la, ini sumbangan ikhlas saya. kalau nak letak kat depan pintu letak notislah, sumbangan hamba Allah, harap guna. jangan buang.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Bayar fidyah kat fakir miskin yg dikenali

Post by Sponsored content Today at 4:54 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum