Macam mana nak hilangkan perasaan ujub, sum'ah, ria'?

View previous topic View next topic Go down

Macam mana nak hilangkan perasaan ujub, sum'ah, ria'?

Post by kalepensel on Tue May 08, 2012 12:55 pm

Kadang-kadang, memang akan timbul dalam hati ni perasaan macam tu bila tengok orang yang lebih lemah daripada kita.

Saya juga tidak terkecuali daripada terkena 'bisa' ini.

Saya takut kerana perasaan ini ialah suatu dosa yang tidak akan diampunkan oleh Allah (syirik khafi)

Apa cara untuk hilangkan terus perasaan ini?

"Tidak akan masuk syurga orang yang dalam hatinya ada sifat sombong sebesar biji sawi" (Riwayat Abu Daud dan Muslim)

kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 21
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: Macam mana nak hilangkan perasaan ujub, sum'ah, ria'?

Post by thtl on Tue May 08, 2012 1:10 pm

Dalam akidah, ibadah, ilmu, amal dan jihad, sentiasa benchmark(penanda aras) dgn kaum salafus-soleh atau generasi yg mengikuti mereka...

maksudnya walaupun kita rasa hebat, tapi nak bandingkan dgn ilmu, akidah dan ibadah golongan salaf, kita masih kerdil...

caranya kita kena membeli kitab2 biografi tokoh sahabat, tabi'ien dan tabi`-tabi`ien.
antaranya ibn Jauzi, "sifatus Safwah" atau Khalid Muhammad Khalid, Rijal hawla ar-Rasul atau Hayatus sahabah oleh Yusof al-Kandahlawi...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Macam mana nak hilangkan perasaan ujub, sum'ah, ria'?

Post by kalepensel on Wed May 09, 2012 7:10 pm

thtl wrote:Dalam akidah, ibadah, ilmu, amal dan jihad, sentiasa benchmark(penanda aras) dgn kaum salafus-soleh atau generasi yg mengikuti mereka...

maksudnya walaupun kita rasa hebat, tapi nak bandingkan dgn ilmu, akidah dan ibadah golongan salaf, kita masih kerdil...

caranya kita kena membeli kitab2 biografi tokoh sahabat, tabi'ien dan tabi`-tabi`ien.
antaranya ibn Jauzi, "sifatus Safwah" atau Khalid Muhammad Khalid, Rijal hawla ar-Rasul atau Hayatus sahabah oleh Yusof al-Kandahlawi...

jazakallah ustaz

terbaik

kalepensel
AHLI
AHLI

Posts : 176
Points : 260
Join date : 30/01/2012
Age : 21
Location : Kota Bharu, Kelantan

Back to top Go down

Re: Macam mana nak hilangkan perasaan ujub, sum'ah, ria'?

Post by Ad-Dien on Sat May 12, 2012 8:58 am



macam yang saya mention di afn..

lazimi ke kubur....ada hikmah dan ibrah yang besar... insyaAllah

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Macam mana nak hilangkan perasaan ujub, sum'ah, ria'?

Post by thtl on Sat May 12, 2012 9:20 am

berapa jauh kubur dgn rumah dien??

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Macam mana nak hilangkan perasaan ujub, sum'ah, ria'?

Post by Ad-Dien on Sun May 13, 2012 9:24 am

thtl wrote:berapa jauh kubur dgn rumah dien??

tidak jauh..

1 km sahaja

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Macam mana nak hilangkan perasaan ujub, sum'ah, ria'?

Post by thtl on Sun May 13, 2012 9:29 am

Nabi saw gi kubur Baqi' waktu malam.

dien pernah amalkan tak sunnah ziarah kubur waktu malam...?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Macam mana nak hilangkan perasaan ujub, sum'ah, ria'?

Post by Ad-Dien on Sun May 13, 2012 7:53 pm

thtl wrote:Nabi saw gi kubur Baqi' waktu malam.

dien pernah amalkan tak sunnah ziarah kubur waktu malam...?

Alhamdulillah pernah..
saya orang kampung, jadi biasa lalui itu semua..
mungkin itu kelebihan orang kampung? Allahua'lam..

rajin-rajinlah ke kubur..ada pelajaran besar buat kita semua.. insyaAllah

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Macam mana nak hilangkan perasaan ujub, sum'ah, ria'?

Post by thtl on Sun May 13, 2012 7:56 pm

terbaik

dien mmg hebat bab ziarah kubur...patutler tak nak kawin...dah ingat nak mati

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Macam mana nak hilangkan perasaan ujub, sum'ah, ria'?

Post by Ad-Dien on Sun May 13, 2012 8:40 pm

thtl wrote: terbaik

dien mmg hebat bab ziarah kubur...patutler tak nak kawin...dah ingat nak mati

Saya dari kawasan kampung...ayah saya penggali kubur tetap disini jika ada kematian.. saya juga turut membantu mana termampu..ingat mati tu..hmm... sudah sebati.. saya ini jujurnya bukanlah kuat sangat bila saya uzlah, dan muhasabah..saya pasti akan jadi seperti anak kecil yang meminta susu dari ibunya... (antum semua tahu macam mana kalau baby nak susu)...

kadang kala saya mandikan janazah..kadang kala masukkan jenazah ke liang lahat,..kalau terasa nak keinsafan..cubalah duduk dalam lahad tu beberapa minit sahaja..

ini antara pelajaran yang saya belajar dari kehidupan di desa kecil.. kalau duduk di kota, mungkin susah nak dapat pelajaran macam ni?

Allahua'lam..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Macam mana nak hilangkan perasaan ujub, sum'ah, ria'?

Post by thtl on Sun May 13, 2012 8:46 pm

awat tak habaq awal-awal...

itu bukan ziarah kubur, tapi dah mmg kena pergi kubur...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Macam mana nak hilangkan perasaan ujub, sum'ah, ria'?

Post by Ad-Dien on Sun May 13, 2012 8:58 pm

thtl wrote:awat tak habaq awal-awal...

itu bukan ziarah kubur, tapi dah mmg kena pergi kubur...hehehe


tak lah..ziarah lain pula...

kalau ziarah saya tak pergi dengan keluarga..biasanya saya sendirian ke kuburan... baru saya boleh menikmati pelajaran dari kubur sepenuhnya..insyaAllah...

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Macam mana nak hilangkan perasaan ujub, sum'ah, ria'?

Post by thtl on Sun May 13, 2012 9:01 pm

terbaik

susah nak cari geng sunnah yg masih belia kerap kekubur ni...ramai peminat nak buat suami ni...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Macam mana nak hilangkan perasaan ujub, sum'ah, ria'?

Post by Ad-Dien on Sun May 13, 2012 9:24 pm

thtl wrote: terbaik

susah nak cari geng sunnah yg masih belia kerap kekubur ni...ramai peminat nak buat suami ni...

orang kampung ya ustaz....

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Macam mana nak hilangkan perasaan ujub, sum'ah, ria'?

Post by thtl on Sun May 13, 2012 9:30 pm

org kampung dah banyak telan pil syabu la dien

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Macam mana nak hilangkan perasaan ujub, sum'ah, ria'?

Post by Ad-Dien on Sun May 13, 2012 9:34 pm

thtl wrote:org kampung dah banyak telan pil syabu la dien

maksud saya..saya ni orang kampung sahaja..tiada apa yang lebih dari sahabat semua..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Macam mana nak hilangkan perasaan ujub, sum'ah, ria'?

Post by thtl on Sun May 13, 2012 9:36 pm

kita semua asal org kampung la dien...saya pun asal dr kampung di kelate...

ia bukan masalah.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Macam mana nak hilangkan perasaan ujub, sum'ah, ria'?

Post by Ad-Dien on Sun May 13, 2012 9:39 pm

thtl wrote:kita semua asal org kampung la dien...saya pun asal dr kampung di kelate...

ia bukan masalah.

Alhamdulillah... di mana jua kita..kita semua bersaudara.. Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Macam mana nak hilangkan perasaan ujub, sum'ah, ria'?

Post by Sponsored content Today at 12:40 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum