Status Kesucian Serigala (wolf)

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by Ahmad Shamil on Sat May 19, 2012 8:04 am

jika merujuk kepada ilmu zoology, anjing berasal dr serigala kecil dari benua india yang dijinakkan oleh manusia.anjing juga dikira sebagai salah satu sup-spesis kepada serigala kelabu (grey wolf) [rujuk wikipedia]

jadi, adakah segala hukum berkaitan anjing, terutamanya yang berpendapat bahawa ia najis, dipraktikkan ke atas serigala?

saya ada buat sedikit carian di internet, kesimpulannya dua jawapan, iaitu ada yang kata "ya" dan ada yg kata "tidak".

mohon pendapat para ilmuan di sini pula.

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by Nizam on Sat May 19, 2012 9:06 am

Ana memegang tidak perlu samak apa2 kecuali beksa anjing yang dijilat anjing. Yes memang ikut sains anjing berasal dari serigala yang didomestikkan. Malah segala cirinya sama ngan anjing. Segala pendapat peribadi.


_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by Ahmad Shamil on Sat May 19, 2012 11:16 am

Penyu wrote:Ana memegang tidak perlu samak apa2 kecuali beksa anjing yang dijilat anjing. Yes memang ikut sains anjing berasal dari serigala yang didomestikkan. Malah segala cirinya sama ngan anjing. Segala pendapat peribadi.


apa yg enta pegang merupakan salah satu drp pendapat ulamak yg ana jumpa..
ana sebenarnya nak cari sandaran yg kuat ttg perbincangan ini utk dimasukkan ke dalam manuskrip buku ana

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by thtl on Sat May 19, 2012 12:01 pm

ana tak dapat nak bantu sangat sebab kitab2 induk dok ada kat rumah di Mesia...

tapi kalau boleh dapatkan syarah Maulana Asri dalam kitab Bazlul Majhud ke, kitab syarah sunan Abu Daud...mungkin kena cek MP3 collection Maulana di Darul kautsar..ataupun syarah Muwatta' Imam Malik...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by Nizam on Sat May 19, 2012 4:03 pm

kalau uruf arab macam mana lak sedang panggilan pun berbeda anjing = kalb wolf = zhiab

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by thtl on Sat May 19, 2012 4:06 pm

setiap madzhab ada definasi sendiri..cuba fokus kpd madzhab syafi'iy dulu...

anjing dan keturunan nya...maksudnya semua family anjing...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by Ahmad Shamil on Sat May 19, 2012 4:33 pm

macam ada potensi jadi tajuk thesis plak hahaha

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by thtl on Sat May 19, 2012 7:43 pm

rasanya boleh buat tesis pasal anjing dan babi ni...khususnya kalau nak kaji empat madzhab atau 7 madzhab ke...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by myzyruz on Mon May 21, 2012 1:47 am

apa lagi akhi Abu_Zubair, PhD la pulak hehe... Laughing

myzyruz
Moderator
Moderator

Posts : 137
Points : 205
Join date : 25/11/2011
Age : 31
Location : Kelantan

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by Ahmad Shamil on Mon May 21, 2012 7:55 am

myzyruz wrote:apa lagi akhi Abu_Zubair, PhD la pulak hehe... Laughing

huhu buat masa ni x mau lg..nak berehat dr karenah birokrasi

sbnrnya masa ambik subjek fiqh ibadah dulu da pernah buat kajian ttg status kenajisan anjing menurut mazhab yg empat

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by Ad-Dien on Mon May 21, 2012 8:03 am



semoga Allah mudahkan ustazna AZ

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by thtl on Mon May 21, 2012 8:10 am

AZ,
kasilah rumusan kajian 4 madzhab enta tu...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by Ahmad Shamil on Mon May 21, 2012 1:12 pm

thtl wrote:AZ,
kasilah rumusan kajian 4 madzhab enta tu...

kajian tu assignment biasa je..rujukan pun tersangat terhad sebab masa tu x kenal banyak kitab..x reti guna maktabah syamilah..so akhirnya merajihkan mazhab as-Shafi'i..

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by thtl on Mon May 21, 2012 1:14 pm

oh..itu namanya qaul qadim.

kita kena buka balik file dia dan kaji balik dgn resources yg ada sekarang...sudah tentu anda akan rajihkan pulak pendapat Malik mungkin

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by alDayyan on Mon Oct 20, 2014 3:03 pm

Salam

Sekarang ni panas dgn isu penganjuran kempen memegang dan memeluk anjing yg tgh panas kat media sosial.
Setakat nak pegang bergambar sy rasa xde masalah kalau selagi tidak dijilat oleh anjing tu kan? YG jadi masalahnya bila badan anjing tu telah dijilat dan masih terasa air liur anjing tu..maka dgn itu barulah najis tp tidak haram seperti mana haram membelanya seperti membela kucing. X de hadis dan nas yg spesifik utk merujuk kpd sentuh anjing x haram. Mohon pencerahan.

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by abu_firdaus on Tue Oct 21, 2014 3:55 am

perkara khilaf ni.

sy suka baca tulisan dr maza dlm perkara ini :

Bolehkah Muslim Menyentuh Anjing?

Ada pula yang cuba menyatakan haram memegang anjing kerana najis. Kalau kerana ia najis haram dipegang, maka haram juga seseorang menyentuh najis dirinya, ataupun anaknya ataupun sesiapa di bawah jagaannya ketika membersihkannya. Haramlah juga mereka yang berkerja yang membabitkan bahan-bahan bernajis seperti mencuci tandas ataupun darah ataupun nanah dan lain-lain. Begitu juga dengan doctor veterinar. Maka itu kesimpulan hukum yang cetek. Maka TIDAK HARAM menyentuh anjing.
Najis boleh disentuh tetapi hendaklah dibasuh apabila kita hendak beribadat ataupun berurusan dengan masyarakat. Menyentuh anjing yang kering sepakat ulama tidak najis. Menyentuh anjing basah khilaf pendapat dalam kalangan sarjana. Mazhab Syafie agak tegas dalam hal ini. Namun, pendapat-pendapat mazhab lain lebih luas dan mudah. Sebahagian fuqaha hanya membataskan najis anjing itu hanya jilatannya kerana itu sahaja yang disebut dalam hadis : “Apabila anjing menjilat bekas seseorang kamu, maka basuhlah sebanyak tujuh kali. Salah satunya dengan tanah” (Riwayat al-Bukhari).

Mazhab Malik bin Anas pula paling longgar dan luas berhubung dengan anjing.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by alDayyan on Tue Oct 21, 2014 4:19 am

JAKIM kata dlm sinar hari ini penganjuran sebegitu adalah agenda jarumhalus pihakbtertentu utk memfitnah. Mungkin penganjuran sebegitu membawa keburukan dari kebaikan di mana di laman sosial sudah ada puak2 yg troll dan memfitnah pengunjung yg memegang anjing itu adalah mereka yg telah murtad. NAUZUBILLAH.

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by thtl on Tue Oct 21, 2014 4:21 am

Ya, mmg tujuan musuh Islam di malaysia, depa nak rungkai benda yg dah baku dan solid.
selama beratus tahun umat Islam di Malaysia tidak membela anjing...kenapa depa nak rungkai benda yg dah kejap?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by alDayyan on Tue Oct 21, 2014 4:26 am

Selaku org awam, sy pening melihat perbahasan di internet. Ada yg mengatakan imam mahzab pon xkata haram, tp kenapa ustaz2 hari ni ghuluw dgn menjatuhkan hukum haram.
Adakah benar ianya masih lagi khilaf dikalangan fuqaha? Sampaibila nak khilafnya isu ni? Adakah kalau fatwa kebangsaan keluarkan maka kita wajib patuh selaras dgn larangan menentang pemerintah.

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by rd73 on Tue Oct 21, 2014 4:31 am

pendapat yg tepat, bukan sewenangnya nak bela anjing9dan sejenisnya) kena ada sebab yg kukuh. dia mcm penyakit, hanya org yg sakit jer perlu makan ubat. yg tak sakit tak perlu mkn ubat.

rd73
AHLI
AHLI

Posts : 61
Points : 69
Join date : 20/05/2014

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by thtl on Tue Oct 21, 2014 4:39 am

Jika khilaf, malaysia akan putuskan ikut mazhab resmi negara laa..mazhab syafi;iy

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by rd73 on Tue Oct 21, 2014 4:44 am

alDayyan wrote:Selaku org awam, sy pening melihat perbahasan di internet. Ada yg mengatakan imam mahzab pon xkata haram, tp kenapa ustaz2 hari ni ghuluw dgn menjatuhkan hukum haram.
Adakah benar ianya masih lagi khilaf dikalangan fuqaha? Sampaibila nak khilafnya isu ni? Adakah kalau fatwa kebangsaan keluarkan maka kita wajib patuh selaras dgn larangan menentang pemerintah.


apa yg pening, inilah bagus untuk cairkan minda, dan keluasakan fikah. dulu para sahabah khilaf, nabi saw terima jer. contoh bab solat asar dulu atau kemudian tu. khilaf muktabar paling popular tu.

rd73
AHLI
AHLI

Posts : 61
Points : 69
Join date : 20/05/2014

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by abu_firdaus on Tue Oct 21, 2014 6:36 am

kena yakin dgn satu2 pendapat tu supaya tak pening. tgk hujahnya.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by rd73 on Tue Oct 21, 2014 6:44 am

betul tu dan berdoa kpd Allah swt supaya kita senang faham maksud sesuatu isu yg dibangkitkan.

rd73
AHLI
AHLI

Posts : 61
Points : 69
Join date : 20/05/2014

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by alDayyan on Tue Oct 21, 2014 4:56 pm

Sy berpendirian mmg haram klu sengaja nak pegang2 tanpa sebab2 seperti yg digariskan dlm agama. Baru je jap td page agama islam selangor keluarkan kenyataan berhubung isu ni. MCM biasala, ianya disambut dgn makihamun oleh org awam.

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Status Kesucian Serigala (wolf)

Post by Sponsored content Today at 3:13 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum