Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by salmonella on Sat Jun 02, 2012 5:30 pm

Terjumpa satu post di FB. Tentang Rabiatul Adawiyah, tak pasti ianya bersumberkah sahih atau tidak, namun tidak lah penting mana pun. Cuma ingin bertanya, adakah jawapan Rabiatul Adawiyah ni bertepatan dengan sunnah? Saya pernah terdengar di kuliah ustaz2 sunnah, bukankah para sahabat dulu pun disuruh Nabi untuk beribadat mengharapkan syurga? Mohon pencerahan


-----------

"Mengapa engkau menyembah Allah?' tanya Rabiatul Adawiyah.
"Kerana aku TAKUT AZAB NERAKA.”
"Juga aku INGIN KE SYURGA." mereka menjawab.

Rabiatul KECEWA mendengar jawapan mereka dan menyambung,
"Seandainya syurga dan neraka tidak ada, apakah kalian akan MENYEMBAH Allah?"

Mereka saling memandang dan terkejut akan soalan Rabiatul itu.

"Aku menyembah Allah kerana MENGHARAP KEREDHAANNYA..nikmat dan anugerah yang diberikan kepadaku SUDAH CUKUP untuk menggerakkan hatiku agar menyembah dan BERIBADAH kepadaNya." jawab Rabiah tegas.

SUBHANALLAH.......

salmonella
Moderator
Moderator

Posts : 47
Points : 61
Join date : 24/11/2011
Age : 29
Location : Ampang

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by thtl on Sat Jun 02, 2012 5:45 pm

kalau sumber dari Rabiah adawiah, maka ia tidak sahih. kebanyakan rekaan tareqat.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Ahmad Shamil on Sat Jun 02, 2012 5:56 pm

dalam Al-Quran terdapat byk ayat2 y cerita ttg syurga dan neraka..tentang nikmat dan azab di dunia akhirat...pahala dan dosa..
apa tujuannya jika tidak mendorong manusia membuat baik dan memburu pahala, dan menjauhkan diri dari maksiat dan dosa..

ana pernah dgr kuliah ustz sunnah (kalau x silap ust fadhlan) masa di UIA, menceritakan bahawa ulamak salaf berkata,dlm beribadah dan mentaati Allah memang kena ada 4 benda- cinta,takut,harap,dan satu lagi saya tak ingat Smile tiap2 benda ni ust tersebut beri dalil dr Al-quran dan sunnah..

keempat2 benda ni diibaratkan sprt kepala,sayap kiri, sayap kanan dan ekor..semua punyai peranan masing2..bila hilang salah satu jadi x lengkap..

seperti seekor burung-jika ia hilang salah satu drp kepala, sayap atau ekor, ia tidak bisa terbang!!

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Ad-Dien on Sat Jun 02, 2012 5:58 pm



Dalam tasawuf beramal ada beberapa tingkatan:

tingkatan tertinggi adalah semata-mata kerana mardhatillah bukan mengharapkan ganjaran. Maqam dibawahnya adalah beramal untuk syurga, pahala dan pelbagai ganjaran lain... Allahua'lam

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by thtl on Sat Jun 02, 2012 6:02 pm

tingkatan2 tu ada banyak jerat menanti orang awam..

akhirnya depa semua di bawa kpd mencari keredhaan wali Quthub..

Laughing

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Ad-Dien on Sat Jun 02, 2012 6:17 pm

thtl wrote:tingkatan2 tu ada banyak jerat menanti orang awam..

akhirnya depa semua di bawa kpd mencari keredhaan wali Quthub..

Laughing

setakat pengalaman saya memang itulah kebanyakannya

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by thtl on Sat Jun 02, 2012 6:22 pm

akhirnya, penganut2 mereka akan memohon sesuatu dari wali yg sudah pun mati...
mmm..mana pergi mardhatillah sbg maqam tertinggi??

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Ad-Dien on Sat Jun 02, 2012 6:30 pm

thtl wrote:akhirnya, penganut2 mereka akan memohon sesuatu dari wali yg sudah pun mati...
mmm..mana pergi mardhatillah sbg maqam tertinggi??

talbis iblis terhadap golongan sufi

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Dodo Don on Sat Jun 02, 2012 6:50 pm

Siapakah wali kutub tu? saya dengar ahli sufi ini sangat mementingkan seperti makan yg bukan saja halal tetapi tidak bercampur dgn perkara haram. contohnya tidak membeli makanan dari orang yg tidak tutup aurat.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by thtl on Sat Jun 02, 2012 6:57 pm

Don,

wali qutub ni ialah pengasas kpd tareqat tsb..atau silsilah guru atau syaikh dalam tareqat tu akan berakhir dgn seorang tokoh. tokoh itulah wali qutub.

menjaga yg halal dan haram ni asas dalam kehidupan, bukan sufi je..sebab tu JAKIM ujudkan logo Halal.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Dodo Don on Sun Jun 03, 2012 5:32 pm

Adakah ia sama dengan pembesar politik yg diagung-agungkan.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Nizam on Sun Jun 03, 2012 6:01 pm

Dodo Don wrote:Siapakah wali kutub tu? saya dengar ahli sufi ini sangat mementingkan seperti makan yg bukan saja halal tetapi tidak bercampur dgn perkara haram. contohnya tidak membeli makanan dari orang yg tidak tutup aurat.

apakah membeli makanan yg halal dari orang yang tidak menutup aurat menyebabkan makanan itu menjadi haram atau syubhah? sedang membeli makanan yang halal dari non-muslim dibolehkan, malah sembelihan ahli kitab dibolehkan bagi kita makan.

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Nizam on Sun Jun 03, 2012 6:11 pm

Abu_Zubair wrote:dalam Al-Quran terdapat byk ayat2 y cerita ttg syurga dan neraka..tentang nikmat dan azab di dunia akhirat...pahala dan dosa..
apa tujuannya jika tidak mendorong manusia membuat baik dan memburu pahala, dan menjauhkan diri dari maksiat dan dosa..

ana pernah dgr kuliah ustz sunnah (kalau x silap ust fadhlan) masa di UIA, menceritakan bahawa ulamak salaf berkata,dlm beribadah dan mentaati Allah memang kena ada 4 benda- cinta,takut,harap,dan satu lagi saya tak ingat Smile tiap2 benda ni ust tersebut beri dalil dr Al-quran dan sunnah..

keempat2 benda ni diibaratkan sprt kepala,sayap kiri, sayap kanan dan ekor..semua punyai peranan masing2..bila hilang salah satu jadi x lengkap..

seperti seekor burung-jika ia hilang salah satu drp kepala, sayap atau ekor, ia tidak bisa terbang!!

3 ja kot hubb (cinta), khauf (takut), dan raja’ (harapan)


_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Ahmad Shamil on Sun Jun 03, 2012 6:22 pm

Penyu wrote:
Abu_Zubair wrote:dalam Al-Quran terdapat byk ayat2 y cerita ttg syurga dan neraka..tentang nikmat dan azab di dunia akhirat...pahala dan dosa..
apa tujuannya jika tidak mendorong manusia membuat baik dan memburu pahala, dan menjauhkan diri dari maksiat dan dosa..

ana pernah dgr kuliah ustz sunnah (kalau x silap ust fadhlan) masa di UIA, menceritakan bahawa ulamak salaf berkata,dlm beribadah dan mentaati Allah memang kena ada 4 benda- cinta,takut,harap,dan satu lagi saya tak ingat Smile tiap2 benda ni ust tersebut beri dalil dr Al-quran dan sunnah..

keempat2 benda ni diibaratkan sprt kepala,sayap kiri, sayap kanan dan ekor..semua punyai peranan masing2..bila hilang salah satu jadi x lengkap..

seperti seekor burung-jika ia hilang salah satu drp kepala, sayap atau ekor, ia tidak bisa terbang!!

3 ja kot hubb (cinta), khauf (takut), dan raja’ (harapan)


hehehe ye la kot tiga..
ana x dan check lagi notA ana pasal kuliah ni heheh
ulamak salaf yg mana ek cakap pasal ni

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Nizam on Sun Jun 03, 2012 6:25 pm

Abu_Zubair wrote:
Penyu wrote:
Abu_Zubair wrote:dalam Al-Quran terdapat byk ayat2 y cerita ttg syurga dan neraka..tentang nikmat dan azab di dunia akhirat...pahala dan dosa..
apa tujuannya jika tidak mendorong manusia membuat baik dan memburu pahala, dan menjauhkan diri dari maksiat dan dosa..

ana pernah dgr kuliah ustz sunnah (kalau x silap ust fadhlan) masa di UIA, menceritakan bahawa ulamak salaf berkata,dlm beribadah dan mentaati Allah memang kena ada 4 benda- cinta,takut,harap,dan satu lagi saya tak ingat Smile tiap2 benda ni ust tersebut beri dalil dr Al-quran dan sunnah..

keempat2 benda ni diibaratkan sprt kepala,sayap kiri, sayap kanan dan ekor..semua punyai peranan masing2..bila hilang salah satu jadi x lengkap..

seperti seekor burung-jika ia hilang salah satu drp kepala, sayap atau ekor, ia tidak bisa terbang!!

3 ja kot hubb (cinta), khauf (takut), dan raja’ (harapan)


hehehe ye la kot tiga..
ana x dan check lagi notA ana pasal kuliah ni heheh
ulamak salaf yg mana ek cakap pasal ni

tak tahu, ana tgk blog nawi ngan mp3 dr maza ja, dalam kitab aqidah at thahawiyah rasa ada, mungkin ana terlepas pandang

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by thtl on Sun Jun 03, 2012 6:33 pm

don,

tak sama, org sufi meminta sesuatu dari wali yg dah mati, manakala dalam politik pulak, kroni meminta sesuatu dari tokoh politik yang sedang berkuasa...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by thtl on Sun Jun 03, 2012 6:40 pm

apakah membeli makanan yg halal dari orang yang tidak menutup aurat menyebabkan makanan itu menjadi haram atau syubhah? sedang membeli makanan yang halal dari non-muslim dibolehkan, malah sembelihan ahli kitab dibolehkan bagi kita makan.

maksudnya, dia mengambil yg maksima dalam halal dan haram. minima halal kalau ia ada sijil halal jakim dah cukup, tapi org sufi yg ambil maksima, dia lihat pula kpd penyedia makanan itu.

ini bukan halal dan haram tapi dari segi minima dna maksima, dan dia memilih maksima utk dirinya.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Nizam on Sun Jun 03, 2012 6:45 pm

thtl wrote:
apakah membeli makanan yg halal dari orang yang tidak menutup aurat menyebabkan makanan itu menjadi haram atau syubhah? sedang membeli makanan yang halal dari non-muslim dibolehkan, malah sembelihan ahli kitab dibolehkan bagi kita makan.

maksudnya, dia mengambil yg maksima dalam halal dan haram. minima halal kalau ia ada sijil halal jakim dah cukup, tapi org sufi yg ambil maksima, dia lihat pula kpd penyedia makanan itu.

ini bukan halal dan haram tapi dari segi minima dna maksima, dan dia memilih maksima utk dirinya.

Agama itu mudah

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by thtl on Sun Jun 03, 2012 6:49 pm

tp aliran syadid dlm fiqh atau keras ni mmg ada. ia dipelopori oleh Ibn Umar ra. manakala Ibn abbas mempelopori aliran yg enta sebutkan tu...
Ibn Umar, menitiskan air ke dalam mata tu sebahagian dari wudhu' dia...


Last edited by thtl on Sun Jun 03, 2012 7:02 pm; edited 1 time in total

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Ad-Dien on Sun Jun 03, 2012 6:57 pm

Penyu wrote:
Abu_Zubair wrote:dalam Al-Quran terdapat byk ayat2 y cerita ttg syurga dan neraka..tentang nikmat dan azab di dunia akhirat...pahala dan dosa..
apa tujuannya jika tidak mendorong manusia membuat baik dan memburu pahala, dan menjauhkan diri dari maksiat dan dosa..

ana pernah dgr kuliah ustz sunnah (kalau x silap ust fadhlan) masa di UIA, menceritakan bahawa ulamak salaf berkata,dlm beribadah dan mentaati Allah memang kena ada 4 benda- cinta,takut,harap,dan satu lagi saya tak ingat Smile tiap2 benda ni ust tersebut beri dalil dr Al-quran dan sunnah..

keempat2 benda ni diibaratkan sprt kepala,sayap kiri, sayap kanan dan ekor..semua punyai peranan masing2..bila hilang salah satu jadi x lengkap..

seperti seekor burung-jika ia hilang salah satu drp kepala, sayap atau ekor, ia tidak bisa terbang!!

3 ja kot hubb (cinta), khauf (takut), dan raja’ (harapan)


ada lagi..tapi tiga ini yang utama, antara Ulama' salaf yang cakap hal ni adalah, Ibn Taimiyyah, Ibn Qayyim, Imam Abdullah bin Alwi Al-Haddad, Sayid Alwi bin Abbas Al Maliki dan sebagainya Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Dodo Don on Mon Jun 04, 2012 12:12 am

Apakah maksud 'kerana Allah' dalam ibadat? Adakah kerana Allah yg memerintahkan ibadat itu?

Adakah tidak mengharap pada syurga seolah-olah orang itu memandang sepi tawaran syurga itu?

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Ahmad Shamil on Mon Jun 04, 2012 1:40 am

Ad-Dien wrote:
Penyu wrote:
Abu_Zubair wrote:dalam Al-Quran terdapat byk ayat2 y cerita ttg syurga dan neraka..tentang nikmat dan azab di dunia akhirat...pahala dan dosa..
apa tujuannya jika tidak mendorong manusia membuat baik dan memburu pahala, dan menjauhkan diri dari maksiat dan dosa..

ana pernah dgr kuliah ustz sunnah (kalau x silap ust fadhlan) masa di UIA, menceritakan bahawa ulamak salaf berkata,dlm beribadah dan mentaati Allah memang kena ada 4 benda- cinta,takut,harap,dan satu lagi saya tak ingat Smile tiap2 benda ni ust tersebut beri dalil dr Al-quran dan sunnah..

keempat2 benda ni diibaratkan sprt kepala,sayap kiri, sayap kanan dan ekor..semua punyai peranan masing2..bila hilang salah satu jadi x lengkap..

seperti seekor burung-jika ia hilang salah satu drp kepala, sayap atau ekor, ia tidak bisa terbang!!

3 ja kot hubb (cinta), khauf (takut), dan raja’ (harapan)


ada lagi..tapi tiga ini yang utama, antara Ulama' salaf yang cakap hal ni adalah, Ibn Taimiyyah, Ibn Qayyim, Imam Abdullah bin Alwi Al-Haddad, Sayid Alwi bin Abbas Al Maliki dan sebagainya Smile

boleh gtau nama kitab2nya..nak cari matan arab

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by thtl on Mon Jun 04, 2012 5:56 am

al-Haddad dan al-Maliki tu ulamak salaf ke?
Laughing

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Ad-Dien on Mon Jun 04, 2012 8:47 am

thtl wrote:al-Haddad dan al-Maliki tu ulamak salaf ke?
Laughing

insyaAllah berfahaman salaf.. masa di wisma yakin pun ada kitab biografi ulama' salaf.. Ibn Hajar, an-nawawi , Ibn rejab etc pun masuk sama.. mungkin mereka ulama' mazhab namun fahaman mereka salaf..Alahua'lam

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by thtl on Mon Jun 04, 2012 8:50 am

Haddad dan alawi kan dua tareqat di Yemen, camna pulak salafi...cepat benor jump to conclusion

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Sponsored content Today at 9:18 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum