Nama-nama ahli syurga dan neraka

View previous topic View next topic Go down

Nama-nama ahli syurga dan neraka

Post by uzbmmzunp94 on Sun Jun 17, 2012 1:26 pm

Assalamualaikum.

benarkah sudah tertulis nama-nama ahli syurga dan ahli neraka??

uzbmmzunp94
AHLI
AHLI

Posts : 39
Points : 63
Join date : 02/05/2012
Age : 22
Location : Malaysia

Back to top Go down

Re: Nama-nama ahli syurga dan neraka

Post by Ad-Dien on Sun Jun 17, 2012 10:04 pm

uzbmmzunp94 wrote:Assalamualaikum.

benarkah sudah tertulis nama-nama ahli syurga dan ahli neraka??

Allahua'lam bissowab... ada antaranya seperti 10 sahabat yang dijanjikan syurga

dan mereka yang telah disebut oleh Rasulullah sebagai ahli neraka

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Nama-nama ahli syurga dan neraka

Post by thtl on Sun Jun 17, 2012 10:53 pm

Dah, dalam Lauh mahfuz

AQS alHadid, 57:22 [Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.]


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Nama-nama ahli syurga dan neraka

Post by uzbmmzunp94 on Mon Jun 18, 2012 3:43 am

thtl wrote:Dah, dalam Lauh mahfuz

AQS alHadid, 57:22 [Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.]


Ada org guna alasan ini utk tidak beramal dan tidak berusaha, dan ada pula yg bersedih kerana jika dia brusaha banyak mna pon, jika sudah tertulis dia ahli nraka, akn ke neraka jgalah dia. Dan ada juga yg mngatakan Allah tidak adil dalam soal ni. Apa komen ustz?

uzbmmzunp94
AHLI
AHLI

Posts : 39
Points : 63
Join date : 02/05/2012
Age : 22
Location : Malaysia

Back to top Go down

Re: Nama-nama ahli syurga dan neraka

Post by ummuyaser on Mon Jun 18, 2012 3:52 am

uzbmmzunp94 wrote:
thtl wrote:Dah, dalam Lauh mahfuz

AQS alHadid, 57:22 [Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.]


Ada org guna alasan ini utk tidak beramal dan tidak berusaha, dan ada pula yg bersedih kerana jika dia brusaha banyak mna pon, jika sudah tertulis dia ahli nraka, akn ke neraka jgalah dia. Dan ada juga yg mngatakan Allah tidak adil dalam soal ni. Apa komen ustz?

Saya nak tanya, macamana si A tahu yang dia ahli Neraka menyebabkan dia rasa putus asa? Dan macamana si B tahu yang dia tu ahli syurga? Mereka ni 'share' urusan taqdir dengan Allah taala ke?

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Nama-nama ahli syurga dan neraka

Post by Dodo Don on Mon Jun 18, 2012 3:59 am

Adakah sahabah perempuan yg di sebut oleh Nabi sebagai ahli syurga? Adakah Siti Khadijah dan Aisyah?

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Nama-nama ahli syurga dan neraka

Post by uzbmmzunp94 on Mon Jun 18, 2012 4:11 am

ummuyaser wrote:Saya nak tanya, macamana si A tahu yang dia ahli Neraka menyebabkan dia rasa putus asa? Dan macamana si B tahu yang dia tu ahli syurga? Mereka ni 'share' urusan taqdir dengan Allah taala ke?

Ada sorng hmba Allah ni kta, dia rsa dia ni bkanlah sorng yg baek dan byk amal soleh, dan dia rsa susah sgt2 nk msok syurga Allah. Oleh itu dia rsa dia bukanlah akn mnjadi ahli syurga tetapi ahli nraka. Apa komen ustzh?

Bgaimna pula nk lwan kata2 sesetgh org yg mngatakan Allah tidak adil dlam soal ni? Ataupun prkara itu mmg tidak mampu difikirkan akal mnusia?

uzbmmzunp94
AHLI
AHLI

Posts : 39
Points : 63
Join date : 02/05/2012
Age : 22
Location : Malaysia

Back to top Go down

Re: Nama-nama ahli syurga dan neraka

Post by ummuyaser on Mon Jun 18, 2012 4:44 am

uzbmmzunp94 wrote:
ummuyaser wrote:Saya nak tanya, macamana si A tahu yang dia ahli Neraka menyebabkan dia rasa putus asa? Dan macamana si B tahu yang dia tu ahli syurga? Mereka ni 'share' urusan taqdir dengan Allah taala ke?

Ada sorng hmba Allah ni kta, dia rsa dia ni bkanlah sorng yg baek dan byk amal soleh, dan dia rsa susah sgt2 nk msok syurga Allah. Oleh itu dia rsa dia bukanlah akn mnjadi ahli syurga tetapi ahli nraka. Apa komen ustzh?

Bgaimna pula nk lwan kata2 sesetgh org yg mngatakan Allah tidak adil dlam soal ni? Ataupun prkara itu mmg tidak mampu difikirkan akal mnusia?

Ya ukhti habibati....Syurga tempat nikmat, memanglah susah nak dapat. Kenapa lemah sangat hingga perasaan pun tak boleh nak cabar?Be positif...Syaitan memang lah cemburu dgn kita dan berusaha menghalang kita dari dapat syurga Allah.

Cuba renungi kenyataan ni"Dalam berjuta sperma yang dipancarkan oleh ayah kita, kita lah yg berjaya menembusi dan masuk ke dlm telur mak kita. Tu membuktikan yg kita kuat dan mampu."

Kawan ukhti kata dia 'rasa'dia bukan ahli syurga...itu bererti dia buruk sangka dengan Allah atau dia nak mengatakan dia ada share urustadbir taqdir dgn Allah???..Jgnlah dahulukan buruk sangka dgn Tuhan yang Maha Pengasih. Bukankah Dia membelai kita sejak dari dalam perut ibu hingga kini...?

Dia kata dia bukan orang baik tak mungkin masuk syurga.Berapa ramai dah orang yang dia bunuh? Bacakan hadith nabi saw tentang lelaki yang telah membunuh seramai 100 orang tu, malaikat hanya ukur jarak perjalanan dia je untuk ambil rohnya bawa ke Syurga.

Allah tuhan yang Maha adil , perbanyakkan membaca dan menghayati Al Quran. Berfikir dan bertadabbur.

Manusia memang diprogram kan akal dia setakat ini saja, tu lah namanya makhluk(yg dicipta...lemah dan tidak berdaya...Hanya Allah yg Maha Berkuasa.

Pesan kat kawan tu, kenali Allah jangan terus buat judgement tanpa ilmu, bimbang sesat.WA


Last edited by ummuyaser on Mon Jun 18, 2012 5:17 am; edited 1 time in total

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Nama-nama ahli syurga dan neraka

Post by ummuyaser on Mon Jun 18, 2012 5:00 am

Dodo Don wrote:Adakah sahabah perempuan yg di sebut oleh Nabi sebagai ahli syurga? Adakah Siti Khadijah dan Aisyah?

Harap hadith ni dapat menjelaskan:

" Sabda Rasulullah SAW : "Seutama-utama wanita ahli syurga adalah Khadijah binti Khuwailid, Fatimah binti Muhammad, Maryam binti Imran dan Asiyah binti Muzahim." (HR. Ahmad)

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Nama-nama ahli syurga dan neraka

Post by Nizam on Mon Jun 18, 2012 5:40 pm

uzbmmzunp94 wrote:
ummuyaser wrote:Saya nak tanya, macamana si A tahu yang dia ahli Neraka menyebabkan dia rasa putus asa? Dan macamana si B tahu yang dia tu ahli syurga? Mereka ni 'share' urusan taqdir dengan Allah taala ke?

Ada sorng hmba Allah ni kta, dia rsa dia ni bkanlah sorng yg baek dan byk amal soleh, dan dia rsa susah sgt2 nk msok syurga Allah. Oleh itu dia rsa dia bukanlah akn mnjadi ahli syurga tetapi ahli nraka. Apa komen ustzh?

Bgaimna pula nk lwan kata2 sesetgh org yg mngatakan Allah tidak adil dlam soal ni? Ataupun prkara itu mmg tidak mampu difikirkan akal mnusia?

Jawapan awal, renungkan hadis ni





Pernah dengar tak jangan putus harapan dengan rahmat Allah dan dalam masa yang sama jangan berasa selamat dari azab Allah.

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Nama-nama ahli syurga dan neraka

Post by Nizam on Mon Jun 18, 2012 6:06 pm

kita tidak (boleh) menjadikan qadha dan qadar Allah sebagai hujjah (alasan) bagi kita dalam melanggar perintah Allah dan melanggar larangan Nya. Kita wajib beriman dan mengetahui bahawa Allah mempunyai hujjah atas kita dengan menurunkan kitab2 suci dan mengutuskan Rasul2.

Agar tidak ada alasan bagi manusia untuk membantah Allah setelah diutusnya para rasul (An-Nisa : 165)

syarah lum'atul i'tiqad


_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Nama-nama ahli syurga dan neraka

Post by Sponsored content Today at 8:00 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum