Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by salmonella on Sat Jun 02, 2012 5:30 pm

First topic message reminder :

Terjumpa satu post di FB. Tentang Rabiatul Adawiyah, tak pasti ianya bersumberkah sahih atau tidak, namun tidak lah penting mana pun. Cuma ingin bertanya, adakah jawapan Rabiatul Adawiyah ni bertepatan dengan sunnah? Saya pernah terdengar di kuliah ustaz2 sunnah, bukankah para sahabat dulu pun disuruh Nabi untuk beribadat mengharapkan syurga? Mohon pencerahan


-----------

"Mengapa engkau menyembah Allah?' tanya Rabiatul Adawiyah.
"Kerana aku TAKUT AZAB NERAKA.”
"Juga aku INGIN KE SYURGA." mereka menjawab.

Rabiatul KECEWA mendengar jawapan mereka dan menyambung,
"Seandainya syurga dan neraka tidak ada, apakah kalian akan MENYEMBAH Allah?"

Mereka saling memandang dan terkejut akan soalan Rabiatul itu.

"Aku menyembah Allah kerana MENGHARAP KEREDHAANNYA..nikmat dan anugerah yang diberikan kepadaku SUDAH CUKUP untuk menggerakkan hatiku agar menyembah dan BERIBADAH kepadaNya." jawab Rabiah tegas.

SUBHANALLAH.......

salmonella
Moderator
Moderator

Posts : 47
Points : 61
Join date : 24/11/2011
Age : 29
Location : Ampang

Back to top Go down


Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by thtl on Mon Jun 04, 2012 5:56 am

al-Haddad dan al-Maliki tu ulamak salaf ke?
Laughing

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Ad-Dien on Mon Jun 04, 2012 8:47 am

thtl wrote:al-Haddad dan al-Maliki tu ulamak salaf ke?
Laughing

insyaAllah berfahaman salaf.. masa di wisma yakin pun ada kitab biografi ulama' salaf.. Ibn Hajar, an-nawawi , Ibn rejab etc pun masuk sama.. mungkin mereka ulama' mazhab namun fahaman mereka salaf..Alahua'lam

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Join date : 24/11/2011

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by thtl on Mon Jun 04, 2012 8:50 am

Haddad dan alawi kan dua tareqat di Yemen, camna pulak salafi...cepat benor jump to conclusion

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Ad-Dien on Mon Jun 04, 2012 9:08 am

thtl wrote:Haddad dan alawi kan dua tareqat di Yemen, camna pulak salafi...cepat benor jump to conclusion

hehe terbaik

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by thtl on Mon Jun 04, 2012 9:26 am

ibn Hajar asqolani, fiqh madzhab syafi'iy, akidah asya`irah, pengarang fathul bari
imam syaraf an-Nawawi, fiqh syafi'iyah, akidah asya`irah dan tareqat nawawiyah, syarah sahih muslim

Ibn Rajab al-Hanbali, fiqh hanabilah, akidah salafiyah, syarah hadith 40 Nawawiyah, jami' uloom wal Hikam

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Ad-Dien on Mon Jun 04, 2012 9:37 am

thtl wrote:ibn Hajar asqolani, fiqh madzhab syafi'iy, akidah asya`irah, pengarang fathul bari
imam syaraf an-Nawawi, fiqh syafi'iyah, akidah asya`irah dan tareqat nawawiyah, syarah sahih muslim

Ibn Rajab al-Hanbali, fiqh hanabilah, akidah salafiyah, syarah hadith 40 Nawawiyah, jami' uloom wal Hikam

Dalam kitab tabaqat tu imam Ibn Hajar dan An-Nawawi serta ramai lagi ulama' mazhab disenaraikan... nanti saya kena beli kitab tu..



Last edited by Ad-Dien on Mon Jun 04, 2012 9:43 am; edited 1 time in total

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by thtl on Mon Jun 04, 2012 9:42 am

dien kenai ke syaikh Farid tu saper??

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Ad-Dien on Mon Jun 04, 2012 9:44 am

thtl wrote:dien kenai ke syaikh Farid tu saper??

belum, khabarkanlah kepadaku

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by thtl on Mon Jun 04, 2012 9:52 am

salafi Egypt. lahir 1952. dia rapat dgn Ikhwan.

mmg ibn hajar dan imam Nawawi tu dikira sbg salafiyah laa..cuma perincian akidah mereka berdua, depa dekat dgn asya`irah. ada sebabnya, dien kena kaji tu...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Ad-Dien on Mon Jun 04, 2012 10:00 am

thtl wrote:salafi Egypt. lahir 1952. dia rapat dgn Ikhwan.

mmg ibn hajar dan imam Nawawi tu dikira sbg salafiyah laa..cuma perincian akidah mereka berdua, depa dekat dgn asya`irah. ada sebabnya, dien kena kaji tu...

Ada kitab yang khusus mengenai fikrah mereka? cadangkan kepada saya

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by thtl on Mon Jun 04, 2012 10:04 am

Ini antara karyanya:

1.تذكرة الأبرار بالجنة والنار -رسالة دعوية طبعت مرات عديدة-
2.كتاب تزكية النفوس -وكان مطبوعاً باسم "دقائق الأخبار ورقائق الأسرار"-
3.البحر الرائق في الزهد والرقائق -وهو أشهر كتبه وترجم لأكثر من لغة أجنبية
4.الثمرات الزكية في العقائد السلفية
5.تحفة الواعظ في الخط والمواعظ (جزءان)
6.من أخلاق السلف
7.العذر بالجهل والرد على بدعة التكفير
8.تسلية المصاب بما جاء في البلوى من النفع والثواب
9.الفوائد البديعة في فضل الصحابة وذم الشيعة
10.الحب في الله وحقوق الأخوة
11.تعظيم قدر الصلاة
12.وقفات تربوية مع السيرة النبوية
13.الإمام البخاري وصحيحه الجامع
14.نظم الدرر في مصطلح علم الأثر
15.الزهد والرقائق لابن المبارك -تحقيق وتعليق-
16.من أعلام السلف -60 ترجمة في جزئين-
17.الفرج بعد الشدة
18.تقريب الوصول إلى معرفة الرسول صلى الله عليه وسلم
19.تيسير المنان في قصص القرآن -ثلاثة أجزاء-
20.التقوى الغاية المنشودة والدرة المفقودة
21.شجرة الإيمان
22.التزكية بين أهل السنة والصوفية
23.تذكير النفوس المؤمنة بأسباب حسن الخاتمة وسوء الخاتمة
24.من أعلام الصحابة -تراجم العشرة المبشرين بالجنة-
25.مواقف إيمانية
26.طريق السعادة
27.الفتوى آداب وأحكام


selamat membaca

kitab yg ana kaler merah tu adalah kitab yg dien syorkan di atas 60 ulama salaf

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Ad-Dien on Mon Jun 04, 2012 10:15 am

thtl wrote:Ini antara karyanya:

1.تذكرة الأبرار بالجنة والنار -رسالة دعوية طبعت مرات عديدة-
2.كتاب تزكية النفوس -وكان مطبوعاً باسم "دقائق الأخبار ورقائق الأسرار"-
3.البحر الرائق في الزهد والرقائق -وهو أشهر كتبه وترجم لأكثر من لغة أجنبية
4.الثمرات الزكية في العقائد السلفية
5.تحفة الواعظ في الخط والمواعظ (جزءان)
6.من أخلاق السلف
7.العذر بالجهل والرد على بدعة التكفير
8.تسلية المصاب بما جاء في البلوى من النفع والثواب
9.الفوائد البديعة في فضل الصحابة وذم الشيعة
10.الحب في الله وحقوق الأخوة
11.تعظيم قدر الصلاة
12.وقفات تربوية مع السيرة النبوية
13.الإمام البخاري وصحيحه الجامع
14.نظم الدرر في مصطلح علم الأثر
15.الزهد والرقائق لابن المبارك -تحقيق وتعليق-
16.من أعلام السلف -60 ترجمة في جزئين-
17.الفرج بعد الشدة
18.تقريب الوصول إلى معرفة الرسول صلى الله عليه وسلم
19.تيسير المنان في قصص القرآن -ثلاثة أجزاء-
20.التقوى الغاية المنشودة والدرة المفقودة
21.شجرة الإيمان
22.التزكية بين أهل السنة والصوفية
23.تذكير النفوس المؤمنة بأسباب حسن الخاتمة وسوء الخاتمة
24.من أعلام الصحابة -تراجم العشرة المبشرين بالجنة-
25.مواقف إيمانية
26.طريق السعادة
27.الفتوى آداب وأحكام


selamat membaca

kitab yg ana kaler merah tu adalah kitab yg dien syorkan di atas 60 ulama salaf

kalau ada insan nak wakaf kan maktabah syamila latest tentu membantu..ehe Razz

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by thtl on Mon Jun 04, 2012 10:21 am

yg ada di pahang ialah Tuan Hakim sulaiman akhlaken, dia baru dapat dariketika kursus hakim di riyadh tahun lepas.

ana punya versi lama. kitab klasik dalamnya kebanyakan kitab asal tanpa tahqiq. kalau dien nak, jumpa di KL nanti bawa harddisc je, download, 1-2 jam

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by salmonella on Mon Jun 04, 2012 4:26 pm

thtl wrote:salafi Egypt. lahir 1952. dia rapat dgn Ikhwan.

mmg ibn hajar dan imam Nawawi tu dikira sbg salafiyah laa..cuma perincian akidah mereka berdua, depa dekat dgn asya`irah. ada sebabnya, dien kena kaji tu...

Saya pernah dengan pegangan keras sesetengan salafi dan menurutnya asya'irah ni terkeluar dari sunnah... maka adakah ini bermakna kedua2 imam ni terkeluar dari sunnah ke bagaimana? Konfius...

salmonella
Moderator
Moderator

Posts : 47
Points : 61
Join date : 24/11/2011
Age : 29
Location : Ampang

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by thtl on Mon Jun 04, 2012 4:35 pm

salafiyah, antaranya syaikh al-Albani menyatakan keduanya, Imam nawawi dan Ibn Hajar tidak dikeluarkan dari kelompok sunnah kerana jasanya terlalu besar berbanding kesilapan beliau dalam akidah.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by salmonella on Mon Jun 04, 2012 4:38 pm

thtl wrote:salafiyah, antaranya syaikh al-Albani menyatakan keduanya, Imam nawawi dan Ibn Hajar tidak dikeluarkan dari kelompok sunnah kerana jasanya terlalu besar berbanding kesilapan beliau dalam akidah.

Kenapa ini tidak diaplikasikan kpd Syeikh Yusuf Qaradhawi??!

salmonella
Moderator
Moderator

Posts : 47
Points : 61
Join date : 24/11/2011
Age : 29
Location : Ampang

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Ad-Dien on Mon Jun 04, 2012 4:43 pm

salmonella wrote:
thtl wrote:salafi Egypt. lahir 1952. dia rapat dgn Ikhwan.

mmg ibn hajar dan imam Nawawi tu dikira sbg salafiyah laa..cuma perincian akidah mereka berdua, depa dekat dgn asya`irah. ada sebabnya, dien kena kaji tu...

Saya pernah dengan pegangan keras sesetengan salafi dan menurutnya asya'irah ni terkeluar dari sunnah... maka adakah ini bermakna kedua2 imam ni terkeluar dari sunnah ke bagaimana? Konfius...

Menurut saya mereka masih lagi ASWJ, tidak wajar kita menghukum mereka terkeluar dari ASWJ.. sama juga mereka, tidak wajar menghukum kita terkeluar dari ASWJ

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by thtl on Mon Jun 04, 2012 4:43 pm

DYQ ni kes lain, ia melibatkan banyak sangat benda, antaranya keterlibatan dgn Jamaah Ikhwan dan Hasan al-Banna, banyak terpengaruh dgn syaikh Muhammad al-Ghazali dan fatwa-fatwa DYQ yang berlawanan dgn salafiyah, antaranya musik, aurat, hubungan dgn ahlil kitab, terutama dalam Fatawa al-Mu'asirat

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by thtl on Mon Jun 04, 2012 4:45 pm

dien, silap tu..

bukan terkeluar dari ASWJ, terkeluar dari Manhaj Salaf...manhaj akidah salaf dan ahli hadis...

yang kata terkeluar dari ASWJ ialah geng zamihan je...Ibn Taymiyah terkeluar dari ASWJ, wahabiah terkeluar dari ASWJ

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Ad-Dien on Mon Jun 04, 2012 7:19 pm

thtl wrote:dien, silap tu..

bukan terkeluar dari ASWJ, terkeluar dari Manhaj Salaf...manhaj akidah salaf dan ahli hadis...

yang kata terkeluar dari ASWJ ialah geng zamihan je...Ibn Taymiyah terkeluar dari ASWJ, wahabiah terkeluar dari ASWJ

tak maksud saya tak wajar kta menghukum khalaf ni keluar salaf..asyairah wa maturidiah masih dalam kelompok ASWJ..cuma dalam sesetengah perkara ada perbezaan salaf dan khalaf..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by abu_aisyah on Sat Jun 16, 2012 10:10 am

thtl wrote:ibn Hajar asqolani, fiqh madzhab syafi'iy, akidah asya`irah, pengarang fathul bari
imam syaraf an-Nawawi, fiqh syafi'iyah, akidah asya`irah dan tareqat nawawiyah, syarah sahih muslim

Ibn Rajab al-Hanbali, fiqh hanabilah, akidah salafiyah, syarah hadith 40 Nawawiyah, jami' uloom wal Hikam

nak tahu lanjut perihal yg dimerahkan tu. :shock: :shock: :shock:

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Ad-Dien on Sat Jun 16, 2012 5:54 pm

abu_aisyah wrote:
thtl wrote:ibn Hajar asqolani, fiqh madzhab syafi'iy, akidah asya`irah, pengarang fathul bari
imam syaraf an-Nawawi, fiqh syafi'iyah, akidah asya`irah dan tareqat nawawiyah, syarah sahih muslim

Ibn Rajab al-Hanbali, fiqh hanabilah, akidah salafiyah, syarah hadith 40 Nawawiyah, jami' uloom wal Hikam

nak tahu lanjut perihal yg dimerahkan tu. :shock: :shock: :shock:

UP

Tag Ustaz thtl.. ehe

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by thtl on Sat Jun 16, 2012 6:10 pm

kena pakat2 baca riwayat hidup Imam Nawawi...google dan wiki dulu...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by abu_aisyah on Sat Jun 16, 2012 7:03 pm

huk3...asyik nak senang jek.baik bos. buzy buzy

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by abu_aisyah on Thu Jun 21, 2012 7:45 am

thtl wrote:kena pakat2 baca riwayat hidup Imam Nawawi...google dan wiki dulu...

tak jumpa...

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by thtl on Thu Jun 21, 2012 9:19 am

maksudnya, Imam Nawawi memilih gaya hidup sufi...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Beribadat kerana redhaNya bukan syurga dan neraka

Post by Sponsored content Today at 3:12 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum