ramai bijak pandai agama tak perihatin masalah masyarakat tentang solat

View previous topic View next topic Go down

ramai bijak pandai agama tak perihatin masalah masyarakat tentang solat

Post by abubakarali on Sat Jun 16, 2012 4:08 pm

Assalamualaikum wbt.

Ya ustaz,

Ana khuatir melihat masalah masyarakat islam keseluruhannya makin lalai tentang agama..ana melihat kebanyakan bermula dari latarbelakang keluarga yg lemah agamanya.

..masjid tidak dipenuhi dgn program agama secara totalnya..dimanakah ustaz2 muda yg sanggup berjuang utk mencurahkan ilmu utk membetulkan keadaan..secara sukarela membantu masyarakat kita yg telah jauh dari simpang kehidupan islam..

Yg paling penting ana rasa yg berhak mengubah kemelut mayrakat ini adalah bermula dgn solat kat masjid,dimana org yg sanggup korbankan wang ringgit mereka demi agama islam tercinta..mulakan dgn mengajar akidah solat yg betul.

Ana org yg lemah dalam ilmu agama..kalau ada bijak pandai org yg sanggup mengajar org seperti kami yg jahil alangkah bagusnya,kebanyakan yg jahil agama bukan tak mahu belajar agama tapi sebenarnya ramai yg arif agama tak mahu menunjukkan minat mengubah akidah masyarakat..mereka yg jahil kebanyakan tidak mahu mendengar leteren dari bijak pandai agama tapi mereka perlukan ajakan dan bimbingan yg betul.

Apa salahnya, setiap kariah membuat flyer dari rumah kerumah utk mempromosikan setiap program agama yg diadakan setiap malam di surau atau masjid tempat masing-masing..

Adakan sedikit jamuan ringan utk setiap kali kuliah, sessi soal jawab yg ringan berkaitan dgn masalah setempat.
Ana percaya kita dpt mengubah sedikit demi sedikit mentaliti masyarakat tentang peranan masjid dlm mendidik agama...

Kalau boleh adakan memperbanyakkan kelas2 percuma mempelajari solat dan alquran dgn kaedah yg betul setiap minngu tanpa mengira usia. Cuba tarik perhatian sedikit demi sedikit.

Ana teringgat kata2 nabi isa yg yg bersyukur kerana kita semua adalah
dikelilingi oleh berbagai latarbelakang masyarakat baik atau buruk mereka adalah aset utk kita berdakwah.



abubakarali
AHLI
AHLI

Posts : 24
Points : 32
Join date : 09/06/2012
Age : 48
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: ramai bijak pandai agama tak perihatin masalah masyarakat tentang solat

Post by thtl on Sat Jun 16, 2012 4:58 pm

Burn,
patut enta hantar posting ni kat Datuk Jamil Khir Baharom tu...hehehe

kami kat sini dakwah cyber ajelaa...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: ramai bijak pandai agama tak perihatin masalah masyarakat tentang solat

Post by Ad-Dien on Sat Jun 16, 2012 5:08 pm


InsyaAllah, sama -sama dakwah mengikut kemampuan masing-masing

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: ramai bijak pandai agama tak perihatin masalah masyarakat tentang solat

Post by abubakarali on Sat Jun 16, 2012 5:12 pm

hee...ana bukan apa2 sedih bla tgk program imam muda..sanggup keluar duit
utk dptkan ustaz yg terbaik..tp ditempat saya seorang ibu terpaksa membawa anaknya yg menangis kelaparan utk mendapatkan sesuap nasi dari
orang ramai kerana xder duit

rasa nk ngis pun ada....

teringat zaman umar r.hu

abubakarali
AHLI
AHLI

Posts : 24
Points : 32
Join date : 09/06/2012
Age : 48
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: ramai bijak pandai agama tak perihatin masalah masyarakat tentang solat

Post by Dodo Don on Sat Jun 16, 2012 6:35 pm

Program Imam Muda tu tak salah sebab banyak program lain yang lebih membazir dan lalai yg boleh dihentikan utk membantu orang miskin. Bila datang seruan utk membantu ni maka ramai orang yang tengok pada orang lain dari melihat pada diri sendiri. Kita tidak tahu orang lain mungkin lebih banyak sedekahnya yg dia sembunyikan dari apa yang kita sendiri keluarkan. Zaman ini komitmen terlalu banyak dari perkara duniawi sehingga kalau seorang itu tidak berusaha atas dunianya dia akan melarat. Masyarakat meletakkan status hidup itu lebih tinggi menyebabkan orang semua terkejar kejar dan ini akan berterusan hingga kita akan jadi macam Jepun. Dulu ramai orang tak ada TV kini semua orang ada lebih dari satu TV. Dulu orang tak ada kereta, sekarang dah ramai yg ada lebih dari satu kereta. Keadaan ini tiada hentinya dan ustaz-ustaz juga terpaksa mengikut rentak ini yg akhirnya agama dilihat sebagai sesuatu yg tidak berkesempatan dalam hidup yg terkejar-kejar ini.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: ramai bijak pandai agama tak perihatin masalah masyarakat tentang solat

Post by abubakarali on Sat Jun 16, 2012 6:41 pm

salam Don,memang x salah don,yg salah tu xleh lah nk kta pertikaikan salahnya tapi yg baik kalau dilakukan pembaziran tak baik jugakkan..



makin menarik nii..
ya ustazzz

abubakarali
AHLI
AHLI

Posts : 24
Points : 32
Join date : 09/06/2012
Age : 48
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: ramai bijak pandai agama tak perihatin masalah masyarakat tentang solat

Post by abu_aisyah on Sat Jun 16, 2012 7:17 pm

betul kata akhi abubakarali,dlm masa yg sama,kita yg ada kesedaran ni kene bertindak dulu.jgn terlalu risau dengan ilmu yg sedikit.paling penting,cari ilmu,dakwah keluarga kita.kemudian jiran2.klu mampu mengaji dengan baik,paling tidak...tawarkan hikmat mengajar anak2 jiran.pastu kite citer pada mereka.atau,kita cuba sedaya upaya menguasai surau/masjid masing2,kemudian kita ubah mana yg patut.masjid2 kita ni kadang2 dijawatankuasa oleh org2 yg mengikut tradisi.so,ustaz2 muda yg akhi maksudkan mungkin tidak dapat peluang.tp mereka pun banyak program2 tidak semestinya dimasjid shj,ada yg buat sekolah or pengajian dikawasan persendirian dll...

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: ramai bijak pandai agama tak perihatin masalah masyarakat tentang solat

Post by abubakarali on Sat Jun 16, 2012 11:20 pm

Yaa Ustaz....

Antalah pelita kami semua yg jahil dlm agama..bangkitlah membantu saudaramu ini yg jauh tersasar dari landasan hidup ini..andainya kami
mati dalam berkehendakan bantuan mu..sanggupkah anda menjawab setiap persoalan diakhirat nti..kami sudah tentu tetap menerima hukuman dari
illahi,adakah anda sanggup terseret sama masuk kedalam azab allah disebabkan tidak menyahut seruan memohon bantuan membimbing kami..
Kunci Ilmu ditangan anta,kebijaksaan warisan nabi ditangan anta..
Lakukanlah sesuatu sebelum menimpa azab dari Illahi yg tempiasnya juga terkena kepada org yg baik2 dikalangan anta semua..

Sementara masa masih berputar,

abubakarali
AHLI
AHLI

Posts : 24
Points : 32
Join date : 09/06/2012
Age : 48
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: ramai bijak pandai agama tak perihatin masalah masyarakat tentang solat

Post by Sponsored content Today at 7:57 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum