Mencari Tafsir Surah Al-Furqaan(25) Ayat 30

View previous topic View next topic Go down

Mencari Tafsir Surah Al-Furqaan(25) Ayat 30

Post by zikrulmaut_sm on Fri Nov 25, 2011 1:01 pm




Saya sebenarnya sedang mencari tafsir untuk Surah Al-Furqaan(25) Ayat 30. Tapi saya tak ada pulak kitab tafsir juz 19.

Ayatnya:

وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا


Berkatalah Rasul: "Ya Tuhanku, sesungguhnya kaumku menjadikan Al Qur'an itu sesuatu yang tidak diacuhkan". (Al-Furqaan(25): 30)

Mohon jasa baik forumers kalau ada yang boleh tolong carikan. (pakai Tafsir Ibnu Katsir, etc).


_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Tafsir Ibn Kathir

Post by thtl on Fri Nov 25, 2011 4:26 pm

يقول تعالى مخبراً عن رسوله ونبيه محمد صلى الله عليه وسلم أنه قال: " يٰرَبِّ إِنَّ قَوْمِى ٱتَّخَذُواْ هَـٰذَا ٱلْقُرْءاَنَ مَهْجُوراً " وذلك أن المشركين كانوا لا يصغون للقرآن، ولا يستمعونه؛ كما قال تعالى:
{ وَقَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ لاَ تَسْمَعُواْ لِهَـٰذَا ٱلْقُرْءَانِ وَٱلْغَوْاْ فِيهِ }
[فصلت: 26] الآية، فكانوا إذا تلي عليهم القرآن، أكثروا اللغط والكلام في غيره، حتى لا يسمعوه، فهذا من هجرانه وترك الإيمان به، وترك تصديقه من هجرانه، وترك تدبره وتفهمه من هجرانه، وترك العمل به وامتثال أوامره واجتناب زواجره من هجرانه، والعدول عنه إلى غيره من شعر أو قول أو غناء أو لهو أو كلام أو طريقة مأخوذة من غيره، من هجرانه، فنسأل الله الكريم المنان القادر على ما يشاء، أن يخلصنا مما يسخطه، ويستعملنا فيما يرضيه من حفظ كتابه وفهمه، والقيام بمقتضاه آناء الليل وأطراف النهار على الوجه الذي يحبه ويرضاه، إنه كريم وهاب.

[petikan Tafsir Ibn kathir]

terjemahan ringkas:

sikap org kafir Mekah ialah apabila Nabi saw membacakan kafir Mekkah akan ayat2 AQ, mereka tidak pedulik dan membuka perbicaraan dalam topik lain sehingga mereka tidak mendengar AQ. ia diperkuat dgn ayat lain:

AQT 41:26 [Dan orang-orang yang kafir berkata: "Janganlah kamu mendengar dengan sungguh-sungguh akan Al Quraan ini dan buatlah hiruk-pikuk terhadapnya, supaya kamu dapat mengalahkan mereka".]

Sikap kafir Quraish ialah tidak memerhatikan, tidak beriman, tidak merenungkan, tidak mahu beramal dengannya dan beralih kpd benda lain.

Maka kita sbg umat Islam, janganlah kita ikut budaya org kafir Mekkah yang tidak cakna kpd AQ, tapi kita kena memelihara AQ, mendengarnya, memahami dan mengamalkan AQ

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Mencari Tafsir Surah Al-Furqaan(25) Ayat 30

Post by zikrulmaut_sm on Fri Nov 25, 2011 4:36 pm

okeyh, setel. syukran pak thtl.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

shukran tuan hasan

Post by AqilHaq on Sat Nov 26, 2011 5:29 am

بسم الله الرحمن الرحيم
اكبر الله
اللهم صلى على محمد اللهم صلى عليه وسلم
اللهم أنصر المجاهدين في كل مكان امين
اللهم صلى على محمد اللهم صلى عليه وسلم
السلام عليكم

shukran atas ilmu tafsir


kini semuaumat quraish dah beriman dengan Allah dan al qur'an...kini kita perlu dakwah umat china melayu eropah dan india untuk jadi muslim inshaAllah

AqilHaq
Tetamu Khas
Tetamu Khas

Posts : 14
Points : 20
Join date : 26/11/2011

http://azimfatihiin.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Mencari Tafsir Surah Al-Furqaan(25) Ayat 30

Post by thtl on Sat Nov 26, 2011 7:06 am

Timakasih Pokding atas sokongan

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Mencari Tafsir Surah Al-Furqaan(25) Ayat 30

Post by faisall on Mon Nov 28, 2011 3:44 am

AqilHaq wrote:بسم الله الرحمن الرحيم
اكبر الله
اللهم صلى على محمد اللهم صلى عليه وسلم
اللهم أنصر المجاهدين في كل مكان امين
اللهم صلى على محمد اللهم صلى عليه وسلم
السلام عليكم

shukran atas ilmu tafsir


kini semuaumat quraish dah beriman dengan Allah dan al qur'an...kini kita perlu dakwah umat china melayu eropah dan india untuk jadi muslim inshaAllah

Pokding turun padang pun tak nak,
macam mana dakwah nak berkesan...

Bukit bintang tu lubuk dakwah tu ~

faisall
AHLI
AHLI

Posts : 76
Points : 82
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Mencari Tafsir Surah Al-Furqaan(25) Ayat 30

Post by Ahmad Shamil on Mon Nov 28, 2011 9:55 am

pokding berdakwah kt bandar temerloh tu faisall..
temerloh ada gak cina dan india..

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Mencari Tafsir Surah Al-Furqaan(25) Ayat 30

Post by Ad-Dien on Mon Nov 28, 2011 12:49 pm

Abu_Zubair wrote:pokding berdakwah kt bandar temerloh tu faisall..
temerloh ada gak cina dan india..

siapa yang rasa hebat sampaikan dakwah jemput turun ke bukit bintang..
kesukarannya memang sukar digambarkan~~~
berbeza dari pengalaman di tempat lain...fuhh

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Mencari Tafsir Surah Al-Furqaan(25) Ayat 30

Post by Ahmad Shamil on Mon Nov 28, 2011 12:52 pm

dien, antum semua memang hebat...ana respek sgt2..
ana ni baru bertatih berdakwah sesama muslim baru..

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Mencari Tafsir Surah Al-Furqaan(25) Ayat 30

Post by Ad-Dien on Mon Nov 28, 2011 1:29 pm

Abu_Zubair wrote:dien, antum semua memang hebat...ana respek sgt2..
ana ni baru bertatih berdakwah sesama muslim baru..

Alhamdulillah...saya pun masih dalam buaian lagi..
mohon tunjuk ajar dari lajnah dakwah ya..
eh..mana ada lajnah dakwah kat sini... :lol!:

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Mencari Tafsir Surah Al-Furqaan(25) Ayat 30

Post by Ahmad Shamil on Mon Nov 28, 2011 1:42 pm

Ad-Dien wrote:
Abu_Zubair wrote:dien, antum semua memang hebat...ana respek sgt2..
ana ni baru bertatih berdakwah sesama muslim baru..

Alhamdulillah...saya pun masih dalam buaian lagi..
mohon tunjuk ajar dari lajnah dakwah ya..
eh..mana ada lajnah dakwah kat sini... :lol!:

ada..sat lagi ana tubuhkan ya...
enta akan mengetuai lajnah tersebukkk....


_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Mencari Tafsir Surah Al-Furqaan(25) Ayat 30

Post by faisall on Tue Nov 29, 2011 5:49 am

Abu_Zubair wrote:pokding berdakwah kt bandar temerloh tu faisall..
temerloh ada gak cina dan india..

Sasaran terbaik,
Made in europe...
Menggegarkan kepala ~

faisall
AHLI
AHLI

Posts : 76
Points : 82
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Mencari Tafsir Surah Al-Furqaan(25) Ayat 30

Post by Ad-Dien on Tue Nov 29, 2011 7:08 am

faisall wrote:
Abu_Zubair wrote:pokding berdakwah kt bandar temerloh tu faisall..
temerloh ada gak cina dan india..

Sasaran terbaik,
Made in europe...
Menggegarkan kepala ~

tau lah orang tu dapat dakwah gadis latin... Smile

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Mencari Tafsir Surah Al-Furqaan(25) Ayat 30

Post by faisall on Tue Nov 29, 2011 10:17 am

Ad-Dien wrote:
tau lah orang tu dapat dakwah gadis latin... Smile

Keh~kEH~keh...
Mohon maaf, ad-dien off topic ~
Kih~kih~kih

faisall
AHLI
AHLI

Posts : 76
Points : 82
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Mencari Tafsir Surah Al-Furqaan(25) Ayat 30

Post by Sponsored content Today at 3:13 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum