Kisah Malam nisfu Syaaban

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by Ahmad Shamil on Tue Jul 03, 2012 10:57 pm

tempat: masjid kariah
masa : lepas maghrib
tarikh: malam nisfu syaaban

ada seorang pak cik yg jarang nampak di masjid kelihatan hadir pada malam ini. dia menghampiri saya dan bersalaman

pak cik: ada mengajar ke malam ni
saya: ha'ah. ustaz imam masjid (nama masjid kariah kampung sebelah) yang mengajar
pakcik: malam ni bukan malam nisfu sya'aban ke?
saya: ha'ah betul lah pak cik. tapi masjid kita ni tak buat semua tu.
pakcik: oh, rugilah tak buat. nampaknya kena buat sendiri sendiri lah.

saya tak sempat cakap apa2.pak cik tu terus bangun dan terus berlalu keluar dari masjid. saya terus ambik port dengar kuliah. saya tak nampak kelibat pak cik tu waktu solat isyak kerana dia solat kt masjid lain kot

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts: 929
Points: 1226
Join date: 24/11/2011
Age: 29
Location: Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by thtl on Tue Jul 03, 2012 11:10 pm

org tua2 kita, nisfu sya'ban kena sambut dgn solat sunat dan baca Yaasin 3X ler...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts: 9185
Points: 9920
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by Ahmad Shamil on Tue Jul 03, 2012 11:45 pm

itu la syeikh..
dia mcm terkejut sgt sebab masjid kariah ana x buat bende2 tu..
sebaliknya teruskan kuliah mcm biasa..
tp dia ni pernah memondok di pasir tumbuh..sebab tu ana x terkejut dgn reaksi dia tu heheh

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts: 929
Points: 1226
Join date: 24/11/2011
Age: 29
Location: Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by Ad-Dien on Wed Jul 04, 2012 12:22 am



Saya pernah dengar dari kawan-kawan yang mereka banyakkan ibadah tu semua sebab malam tu dah nak tutup buku amalan Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts: 3857
Points: 4177
Join date: 25/11/2011
Age: 24
Location: al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by thtl on Wed Jul 04, 2012 12:37 am

dien dah cek ke, sahih ke pegangan depa tu??

thtl
Admin
Admin

Posts: 9185
Points: 9920
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by Ad-Dien on Wed Jul 04, 2012 1:10 am

thtl wrote:dien dah cek ke, sahih ke pegangan depa tu??
Bukan ke hadith tutup buku tu munkarul hadith? batil?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts: 3857
Points: 4177
Join date: 25/11/2011
Age: 24
Location: al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by Ahmad Shamil on Wed Jul 04, 2012 1:41 am

ada seorang ust kt tempak saya cerita..
tentang aisyah terjaga tengah malam tgk nabi x da..lalu aisyah tercari2..beliau terpegang kaki nabi ketika nabi sedang solat..
kata ustaz tu peristiwa ni berlaku ketika malam nisfu sya'aban

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts: 929
Points: 1226
Join date: 24/11/2011
Age: 29
Location: Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by thtl on Wed Jul 04, 2012 2:10 am

dien,

ana dah tak apa ingat sebab kitab ada kat Mesia..
apa kata dien takhrij satu dua hadis dalam isu tu..

shamil,
masalahnya nabi saw solat tak kira malam apa, 11Rakaat tu dah jadi sunnah baginda...hehehe


thtl
Admin
Admin

Posts: 9185
Points: 9920
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by Ahmad Shamil on Wed Jul 04, 2012 2:41 am

itula x tau dari mana riwayat mengkhususkan peristiwa itu berlaku mlm nisfu syaaban

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts: 929
Points: 1226
Join date: 24/11/2011
Age: 29
Location: Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by thtl on Wed Jul 04, 2012 2:43 am

hadis2 nisfoo sya'ban ni mmg banyak, semua depa ambil dari Durratun Naasihin dan Ihya' Uloomiddin...

kitab ni mmg popular di nusantara...kitab2 kuning pun ambil dari sini juga...

thtl
Admin
Admin

Posts: 9185
Points: 9920
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by abuzaid65 on Wed Jul 04, 2012 10:53 am

Pak Syeikh,
hadith yg benar2 sahih berkenaan Nisfoo Sya'aban atau bulan Sya'aban ada ke? atau kesemuanya dhaif dan palsu?

abuzaid65
AHLI
AHLI

Posts: 134
Points: 162
Join date: 03/12/2011
Age: 48
Location: Shah Alam, Selangor

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by thtl on Wed Jul 04, 2012 11:16 am

ada yg sahih: cth

يطلع الله إلى جميع خلقه ليلة النصف من شعبان ، فيغفر لجميع خلقه إلا لمشرك ، أو مشاحن

الراوي: معاذ بن جبل المحدث: الألباني - المصدر: صحيح الترغيب - الصفحة أو الرقم: 1026
خلاصة حكم المحدث: حسن صحيح

Allah melihat kepada hamba-hambaNya pada malam nisfu Syaaban, maka Dia ampuni semua hamba-hambaNya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci) (Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain). Al-Albani mensahihkan hadith ini

thtl
Admin
Admin

Posts: 9185
Points: 9920
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by Ahmad Shamil on Wed Jul 04, 2012 2:17 pm

kisah malam nisfu sya'aban episod 2

tempat: surau belakang rumah
waktu: kira kira 9 pagi

shbt saya, seorg imam daerah yg bertugas di masjid toot toot mesej saya:
baca yaasin malam nisfu syaaban buat malam ini ke malam esok
saya balas: bukan malam tadi ke ustaz. kenapa, diorang nak buat ke?
dia balas: ana tak tau

hari yg sama,
tempat: perkerangan masjid kariah kampung saya (masjid yg x menyambut nisfu syaaban srti kebiasaan org melayu, alhamdulillah)
masa: selepas zohor

imam besar: awak mengajar di masjid toot toot mlam ni kan
saya: ha'ah ustaz.
imam besar: deme nak menyambut nisfu sya'aban katanya.
saya: bukan semalam ke malam nisfu syaaban nya ustaz
imam: malam ni. 15 syaaban hari khamis
saya: tak ada pula deme bagitau saya suruh tangguh kuliah
imam: memang deme nak buat. ada kenduri makan katanya.

saya pun balik rumah.mmg mlm ni saya mengajar raheeq makhtuum dekat masjid toot toot.
saya pun mesej imam masjid toot toot:
ustaz, kuliah saya malam ni mcm mana, saya dengar diorang nak buat sambutan nisfu syaaban malam ni.
imam balas:
ia,ustaz. diorang nak buat sambutan malam nisfu syaaban, kuliah ustaz tangguh dulu.

erk!!

tambahan: salah seorg imam masjid toot toot (bukan yg saya mesej dan bukan shbt saya imam daerah) merupakan seorg graduan al-azhar, ulamak tradisionalist dan bekas tuan kadi daerah.
beliau ini penegak tegar amalan2 org tua dulu2..terkadang mmg berlaku pertembungan antara kami yg kerdil ini dgn dia..antarnya kenduri arwah, ratib tegak,

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts: 929
Points: 1226
Join date: 24/11/2011
Age: 29
Location: Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by thtl on Wed Jul 04, 2012 2:34 pm

sabor ajelaa..arus jangan di lawan..tambahan pulak arus sg Pahang tu deras...hehehe

lihat sikap TG dr Basit, dia mengajar kitab Muniayatul Musyalli karya syaikh Daud Pathoni lagi...tak mahu kasi nampak dia salafi

thtl
Admin
Admin

Posts: 9185
Points: 9920
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by Ahmad Shamil on Wed Jul 04, 2012 3:02 pm

insya Allah syaikhuna thtl..pesanan ust akan saya gigit dgn geraham..
saya sedang mencontohi tuan guru dr abd basit..tiap2 petang ahad skrg ni saya mengajar kitab sifat 20 KohKohKoh

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts: 929
Points: 1226
Join date: 24/11/2011
Age: 29
Location: Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by yat on Wed Jul 04, 2012 4:45 pm

thtl wrote:sabor ajelaa..arus jangan di lawan..tambahan pulak arus sg Pahang tu deras...hehehe

lihat sikap TG dr Basit, dia mengajar kitab Muniayatul Musyalli karya syaikh Daud Pathoni lagi...tak mahu kasi nampak dia salafi

Kitab ni memang kitab sunnah pun.....even syaikh daud fatani haramkan kenduri arwah, ta[pi bab2 tu geng2 pondok tinggalkan

yat
Moderator
Moderator

Posts: 899
Points: 1144
Join date: 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by thtl on Wed Jul 04, 2012 9:28 pm

No comment pasal kitab tu...hehehe, sebab ana tak pernah baca lagi..balik nanti kena cari kalau enta kata kitab tu mmg sunnah...

thtl
Admin
Admin

Posts: 9185
Points: 9920
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by Ahmad Shamil on Wed Jul 04, 2012 10:54 pm

kisah malam nisfu sya'aban episod 3

oleh kerana tadi saya tak keluar ke masjid luar, saya ke masjid kariah kampung saya.
waktu: selepas maghsrib
tempat: dlm masjid kariah kampung

imam besar: malam ini kita tukar program. kita tangguh kuliah,kita adakan forum. enta panel pertama, ana panel kedua. kita suruh si folan jadi pengerusi.kita terangkan hal sebenar berkenaan nisfu sya'aban

antara yg saya terangkan td manhaj dlm beribadah.mcm mana sesuatu ibadah boleh jadi bid'ah. antaranya bila dibuat ketetapan.

balik dari masjid, tiba2 ayah saya tanya:
kalau ditetapkan kena baca ma'thurat tiap2 kali selepas subuh berjemaah di masjid, bukan termasuk dalam membuat ketetapan jugak tu?

toing!!!

p/s: msjd kg saya tiap2 subuh depa akan tunggu dan baca mathurat secara jama;ie




_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts: 929
Points: 1226
Join date: 24/11/2011
Age: 29
Location: Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by thtl on Wed Jul 04, 2012 11:00 pm

makthuraat syeikh Hasan al-Banna tu ker...

bijak juga ayahanda enta tu..

thtl
Admin
Admin

Posts: 9185
Points: 9920
Join date: 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Kisah Malam nisfu Syaaban

Post by Ahmad Shamil on Wed Jul 04, 2012 11:08 pm

thtl wrote:makthuraat syeikh Hasan al-Banna tu ker...

bijak juga ayahanda enta tu..

ye sheikh..mathuraat syeikh hasan al-banna

apa agaknya jwpn yg sesuai utk ayah ana

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts: 929
Points: 1226
Join date: 24/11/2011
Age: 29
Location: Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum