Menjawab salam orang tengah

View previous topic View next topic Go down

Menjawab salam orang tengah

Post by Mohd. Ikram on Thu Jul 19, 2012 3:29 pm

Assalamu'alaikum...

Betul ke kalau orang tengah yang bagi salam, kita kena jawab macam ni... contoh macam dialog kat bawah:

Babak 1
A: Kirim salam kat dia ekk.. hehe...
B: Ok... dun wory..

Babak 2
B: ui... 'A' kirim salam kat ko.. ehem,ehem...
C: Hontou???... wa'alaika wa'alaihissalam.. hehe

--tamat--

Kalau jawab "wa'alaikumsalam" salah ke?

Kononnya ada hadith suruh jawab 'wa'alaika wa'alaihissalam'.. Betul kah?

Mohd. Ikram
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 164
Points : 216
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab salam orang tengah

Post by abu_aisyah on Thu Jul 19, 2012 4:25 pm

sahih.ada beberapa riwayat yg menceritakan hal ini.antaranya hadis aisyah menjawab salam Jibril yg disampaikan oleh rasulullah (h/r bukhari,muslim) juga hadis dari anas mengenai jibril menyampaikan salam dari Allah kepada Khadijah (h/r al hakim dll) dan hadis2 lain.

menurut sheikh al-albani sebagaimana tercatat di dalam shahihul adab al-mufrad:(sanad hadis ini sahih)

berkata al-hafiz ibn Hajar al-askalani:
"pada hadis di atas ini,tersemat kebaikan agar seseorang yg menjawab salam kepada org yg menyampaikan salam dan kepada yg mengirim salam"-(fathul bari)

(ana rujuk tulis URD dlm bukunya -cara memberi salam dan menjawab salam yg sunnah dan bid'ah)

----------
klu jawab waalaikum salam,tak lengkap lah.kum/ka tu merujuk kepada org/ganti diri ke 2.padahal yg suruh sampaikan salam tu ganti diri yg ke 3.tu sbb sebut 'alaihi salam.

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Menjawab salam orang tengah

Post by Mohd. Ikram on Thu Jul 19, 2012 4:30 pm

owhhh... new info, tak pernah tau pun selama ni... tq,tq...

Kalau tak keberatan, boleh tak letak hadith tu... saja nak baca..

Mohd. Ikram
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 164
Points : 216
Join date : 25/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab salam orang tengah

Post by Adli_Khalim on Fri Jul 20, 2012 4:48 am

abu_aisyah wrote:sahih.ada beberapa riwayat yg menceritakan hal ini.antaranya hadis aisyah menjawab salam Jibril yg disampaikan oleh rasulullah (h/r bukhari,muslim) juga hadis dari anas mengenai jibril menyampaikan salam dari Allah kepada Khadijah (h/r al hakim dll) dan hadis2 lain.

menurut sheikh al-albani sebagaimana tercatat di dalam shahihul adab al-mufrad:(sanad hadis ini sahih)

berkata al-hafiz ibn Hajar al-askalani:
"pada hadis di atas ini,tersemat kebaikan agar seseorang yg menjawab salam kepada org yg menyampaikan salam dan kepada yg mengirim salam"-(fathul bari)

(ana rujuk tulis URD dlm bukunya -cara memberi salam dan menjawab salam yg sunnah dan bid'ah)

----------
klu jawab waalaikum salam,tak lengkap lah.kum/ka tu merujuk kepada org/ganti diri ke 2.padahal yg suruh sampaikan salam tu ganti diri yg ke 3.tu sbb sebut 'alaihi salam.


Kalau tak keberatan, boleh saudara bawakan matan tersebut?

_________________
Sesi Ta`ruf: Adli Khalim

Adli_Khalim
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 121
Join date : 24/11/2011
Location : Jakarta Barat

http://blueincisivus.wordpress.com/

Back to top Go down

Re: Menjawab salam orang tengah

Post by abu_aisyah on Mon Jul 23, 2012 7:04 pm

minta panel carikan matannya:

1. "apa yg harus diucapkan ketika ada seseorang mengatkan kepadanya: Sesungguhnya Fulan menucapkan (menyampaikan) salam kepada mu,"
(HR Abu daud, ahmad, nasaii dalam al-kubra.lihat:zaadul ma'ad (11/47).ibn qaiyim al-jauziyah.

2. "dari a'isyah beliau berkata: (aku menjawab salam yg dikirim dengan menucapkan: Salam untuk engkau (utk nabi) serta semoga salam, rahmat dan keberkatan Allah untuknya (utk jibril)".
(H/R bukhari (4/117) dan sahih adab al-mufrad.

3."dari anas bin malik, beliau berkata: jibril pernah menemui Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam yg sedang ditemani oleh khadijah, jibril berkata: sesungguhnya Allah subhanahu wa-Ta'ala menymapaikan salam kepada khadijah. khadijah lantas berkata:sesungguhnya Allah itu as-Salam dan utk jibril salam dan rahmat Allah (moga-moga terlimpah) utk kamu:.
(HR al Hakim (1v/75),an-nasaii dl alkubranya no.10134. al bazzar no.1094 dan at-tabrani di dalam al-kabir)

3."dari a'isyah, beliau berkata: Telah bersabda Rasulullah kepada beliau: wahai a'isyah, ini jibril daia menyampaikan salam kepad amu. a'isayh berkata: salam juga utknya serta rahmat dan keberkatan Allah. semoga terlimpah kepadanya. engkau dapat melihat hal-hal yg tidak dapat aku melihat (yg dimaksudkan oleh a'isyah adalah rasulullah)"
(hr bukhari no 3217 dan muslim n0 2447)

4. di dalam sebuah hadis yg disahihkan oleh al-albani dan juga terdapat di dalam fathul bari disebutkan sebuah hadis diriwayatkan oleh seorang lelaki dari bani numair disebutkan, dari ayahnya, dari datuknya, bhawa dia pernah menenumui nabi dan berkata:
"sesungguhnya ayah ku menyampaikan salam kepada mu", lalu baginda menjawab,"utk mu dan utk ayah mu salam ku kembalikan."

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Menjawab salam orang tengah

Post by Sponsored content Today at 3:42 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum