Solat eid menguikut sunnah

View previous topic View next topic Go down

Solat eid menguikut sunnah

Post by yat on Wed Aug 22, 2012 4:19 am

Salam,

Saya dah 3 kali besembahyng raya di sini, antara takbir tidak dibaca apa2 atau bacaan pendek, berbanding malaysia antara takbior ada bacaan yg agak panjang...

ada perbezaan solat eid mengikut mnazhab ke?

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Solat eid menguikut sunnah

Post by abubakar on Wed Aug 22, 2012 12:07 pm

Yg saya belajar tak ada dalil berkenaan bacaan antara takbir itu, yg pasti, 7 kali pada rakaat pertama, 5 kali pada pada rakaat kedua.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Solat eid menguikut sunnah

Post by yat on Wed Aug 22, 2012 12:36 pm

abubakar wrote:Yg saya belajar tak ada dalil berkenaan bacaan antara takbir itu, yg pasti, 7 kali pada rakaat pertama, 5 kali pada pada rakaat kedua.

tapi bukan itu yg dipraktikkan di malaysia, anatara takbir (7x 1st rakaat dan 5x 2nd rakaat) ada bacaan dia....

tapi ni dijawab tadi masa chat ngan ustaz AZ....kasi paste sini tgk

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Solat eid menguikut sunnah

Post by thtl on Tue Aug 28, 2012 8:05 am

Bacaan antara takbir pada solat 'Ied:

Yang sahih, tiada hadis sahih dalam bab ini, demikian kata Ibn Qayyim dalam al-Zaad (1:443).

adapun amalan dalam madzhab syafi`iy hanyalah mengikut saranan Imam Syafi`iy yg mngikut amalan Ibn Mas`ud ra yg dilapurkan berzikir di antara takbir dan atsar Ibn Mas'ud adalah sahih dalam Sunan al-Baihaqi (3:291) dan disahihkan oleh al-Albani dalam al-Irwa' (3:114).
Maka ia brgantung kpd di mana anda bersolat, jika Imam anda baca, maka anda bacala...jika Imam tak baca, maka tak payah baca kerana itulah yg asal dari Nabi saw.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Solat eid menguikut sunnah

Post by yat on Tue Aug 28, 2012 8:17 am

thtl wrote:Bacaan antara takbir pada solat 'Ied:

Yang sahih, tiada hadis sahih dalam bab ini, demikian kata Ibn Qayyim dalam al-Zaad (1:443).

adapun amalan dalam madzhab syafi`iy hanyalah mengikut saranan Imam Syafi`iy yg mngikut amalan Ibn Mas`ud ra yg dilapurkan berzikir di antara takbir dan atsar Ibn Mas'ud adalah sahih dalam Sunan al-Baihaqi (3:291) dan disahihkan oleh al-Albani dalam al-Irwa' (3:114).
Maka ia brgantung kpd di mana anda bersolat, jika Imam anda baca, maka anda bacala...jika Imam tak baca, maka tak payah baca kerana itulah yg asal dari Nabi saw.

terima kasih, memang tak baca sepanjang 3 kali raya di sini....huhu

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Solat eid menguikut sunnah

Post by Abu_Imran on Tue Aug 28, 2012 9:21 am

mcm mana nak tau imam baca atau tak , bukankah ianya di baca sir sahaja

Abu_Imran
AHLI
AHLI

Posts : 94
Points : 125
Join date : 26/11/2011
Age : 34
Location : Putrajaya

Back to top Go down

Re: Solat eid menguikut sunnah

Post by thtl on Tue Aug 28, 2012 10:21 am

biasanya Imam ada taklimat ringkas sebelum memulakan solat. dari taklimat ringkas itu diketahui fiqh yg akan diamalkannya.

kedua: oleh kerana Imam menggunakan microphone, maka jika anda berada dalam mesjid dan di saff yg awal, anda pasti akan mendengar bacaan zikir Imam walaupun bacaannya sirr

kalau tak dengar langsung, assume, Imam tak baca dan Imam itu adalah geng sunnah atau manhaj salafiyah daa

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Solat eid menguikut sunnah

Post by abuzaid65 on Tue Aug 28, 2012 10:51 am

yat wrote:
thtl wrote:Bacaan antara takbir pada solat 'Ied:

Yang sahih, tiada hadis sahih dalam bab ini, demikian kata Ibn Qayyim dalam al-Zaad (1:443).

adapun amalan dalam madzhab syafi`iy hanyalah mengikut saranan Imam Syafi`iy yg mngikut amalan Ibn Mas`ud ra yg dilapurkan berzikir di antara takbir dan atsar Ibn Mas'ud adalah sahih dalam Sunan al-Baihaqi (3:291) dan disahihkan oleh al-Albani dalam al-Irwa' (3:114).
Maka ia brgantung kpd di mana anda bersolat, jika Imam anda baca, maka anda bacala...jika Imam tak baca, maka tak payah baca kerana itulah yg asal dari Nabi saw.

terima kasih, memang tak baca sepanjang 3 kali raya di sini....huhu

bukan raya cuma 2 kali aje setahun ker? apsal sampai jadi 3 kali nih?

abuzaid65
AHLI
AHLI

Posts : 134
Points : 162
Join date : 03/12/2011
Age : 50
Location : Shah Alam, Selangor

Back to top Go down

Re: Solat eid menguikut sunnah

Post by Abu_Imran on Tue Aug 28, 2012 11:15 am

abuzaid65 wrote:
yat wrote:
thtl wrote:Bacaan antara takbir pada solat 'Ied:

Yang sahih, tiada hadis sahih dalam bab ini, demikian kata Ibn Qayyim dalam al-Zaad (1:443).

adapun amalan dalam madzhab syafi`iy hanyalah mengikut saranan Imam Syafi`iy yg mngikut amalan Ibn Mas`ud ra yg dilapurkan berzikir di antara takbir dan atsar Ibn Mas'ud adalah sahih dalam Sunan al-Baihaqi (3:291) dan disahihkan oleh al-Albani dalam al-Irwa' (3:114).
Maka ia brgantung kpd di mana anda bersolat, jika Imam anda baca, maka anda bacala...jika Imam tak baca, maka tak payah baca kerana itulah yg asal dari Nabi saw.

terima kasih, memang tak baca sepanjang 3 kali raya di sini....huhu

bukan raya cuma 2 kali aje setahun ker? apsal sampai jadi 3 kali nih?

hehehehe salah paham ni...hahhahaha.. yat terangkan

Abu_Imran
AHLI
AHLI

Posts : 94
Points : 125
Join date : 26/11/2011
Age : 34
Location : Putrajaya

Back to top Go down

Re: Solat eid menguikut sunnah

Post by Adli_Khalim on Tue Aug 28, 2012 4:39 pm

thtl wrote:Bacaan antara takbir pada solat 'Ied:

Yang sahih, tiada hadis sahih dalam bab ini, demikian kata Ibn Qayyim dalam al-Zaad (1:443).

adapun amalan dalam madzhab syafi`iy hanyalah mengikut saranan Imam Syafi`iy yg mngikut amalan Ibn Mas`ud ra yg dilapurkan berzikir di antara takbir dan atsar Ibn Mas'ud adalah sahih dalam Sunan al-Baihaqi (3:291) dan disahihkan oleh al-Albani dalam al-Irwa' (3:114).
Maka ia brgantung kpd di mana anda bersolat, jika Imam anda baca, maka anda bacala...jika Imam tak baca, maka tak payah baca kerana itulah yg asal dari Nabi saw.


جزاك الله خيرا


Part tiada hadits shahih dalam bab bacaan antara takbir tu saya pernah dengar, tapi part Imam Asy-Syafi`i berhujah dengan amalan Ibnu Mas`ud tu ilmu baru bagi saya.

_________________
Sesi Ta`ruf: Adli Khalim

Adli_Khalim
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 121
Join date : 24/11/2011
Location : Jakarta Barat

http://blueincisivus.wordpress.com/

Back to top Go down

Re: Solat eid menguikut sunnah

Post by Ad-Dien on Wed Aug 29, 2012 6:46 am



Yang biasa didengar (sepanjang pengalaman saya) Selepas takbir dalam solat untuk Solat 'Eid di Malaysia ada bacaan:

"Subhanallah wa alhamdulillah wa lailaha illallah allahuakhbar"

Biasanya imam pesan gitu... nak cakap tiada dalil nanti.. gempar satu jamaah ~~

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Solat eid menguikut sunnah

Post by yat on Wed Aug 29, 2012 7:03 am

abuzaid65 wrote:
yat wrote:
thtl wrote:Bacaan antara takbir pada solat 'Ied:

Yang sahih, tiada hadis sahih dalam bab ini, demikian kata Ibn Qayyim dalam al-Zaad (1:443).

adapun amalan dalam madzhab syafi`iy hanyalah mengikut saranan Imam Syafi`iy yg mngikut amalan Ibn Mas`ud ra yg dilapurkan berzikir di antara takbir dan atsar Ibn Mas'ud adalah sahih dalam Sunan al-Baihaqi (3:291) dan disahihkan oleh al-Albani dalam al-Irwa' (3:114).
Maka ia brgantung kpd di mana anda bersolat, jika Imam anda baca, maka anda bacala...jika Imam tak baca, maka tak payah baca kerana itulah yg asal dari Nabi saw.

terima kasih, memang tak baca sepanjang 3 kali raya di sini....huhu

bukan raya cuma 2 kali aje setahun ker? apsal sampai jadi 3 kali nih?

lagi satu kan kongsi raya, hahaha, takderlah, dah 3 tahun di perantauan, eid semua di sini...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Solat eid menguikut sunnah

Post by Sponsored content Today at 6:39 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum