Apakah hikmahnya apabila alQuran merahsiakan sesuatu seperti..

View previous topic View next topic Go down

Apakah hikmahnya apabila alQuran merahsiakan sesuatu seperti..

Post by alDayyan on Fri Mar 15, 2013 5:30 am

Salam

Kisah hamba Allah yg memindahkan istana ratu balqis..
Qur'an, surah 27 (An-Naml), ayat 38-40

Kisah kehebatan Nabi Khidir yg mempunyai ilmu2 laduni..
kisah yakjuj makjuj
kisah dajjal
kisah ashabul kahfi

Code:
Dari Ali r.a berkata: "Barangsiapa membaca Surah al-Kahfi pada hari Jumaat, maka dia akan terhindar dari segala fitnah sehingga lapan hari yang akan datang walaupun dajjal keluar, dia akan terhindar daripadanya." (Tafsir Ibnu Kathir)

Kebanyakkanya ada diceritakan dalam surah al- Khafi, kenapa Islam tidak memperincikan sesuatu ilmu itu utk kepentingan sejagat?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Apakah hikmahnya apabila alQuran merahsiakan sesuatu seperti..

Post by Ad-Dien on Fri Mar 15, 2013 12:09 pm

ana tak berapa faham soalan sebenarnya Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Apakah hikmahnya apabila alQuran merahsiakan sesuatu seperti..

Post by thtl on Fri Mar 15, 2013 3:01 pm

Islam tak mmperincikan sebab ia membuka ruang utk research (penyelidikan) dalam semua bidang ilmu, antropologi, sejarah, teknologi nano. space exploration. ICT...
cuma umat Islam yang masih lemah untuk memiliki badan kajian sehebat National Geographic, smithsonian, NASA, dsbnya...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Apakah hikmahnya apabila alQuran merahsiakan sesuatu seperti..

Post by alDayyan on Sun Mar 17, 2013 6:01 am

dalam surah ini..
“Berkata Sulaiman: “Hai pembesar-pembesar, siapakah di antara kamu sekalian yang sanggup membawa singgasananya kepadaku sebelum mereka datang kepadaku sebagai orang-orang yang berserah diri.” Berkata ‘Ifrit (yang cerdik) dari golongan jin: “Aku akan datang kepadamu dengan membawa singgasana itu kepadamu sebelum kamu berdiri dari tempat dudukmu; sesungguhnya aku benar-benar kuat untuk membawanya lagi dapat dipercaya.” Berkatalah seorang yang mempunyai ilmu dari al-Kitab: “Aku akan membawa singgasana itu kepadamu sebelum matamu berkedip.” Maka tatkala Sulaiman melihat singgasana itu terletak di hadapannya, ia pun berkata: “Ini termasuk kurnia Tuhanku untuk mencoba aku apakah aku bersyukur atau mengingkari (akan ni’mat-Nya).” (QS. An Naml (27): 38-40)

ada dinyatakan "berkatalah seorang yang mempunyai ilmu dari al-Kitab".

al-Kitab tu kitab apa ye paksyeikh? Entah laa

saya rasa cendekiawan Islam hari ini dah x sama mcm cendekiawan Islam dulu2 lagi.. SIGH

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Apakah hikmahnya apabila alQuran merahsiakan sesuatu seperti..

Post by thtl on Sun Mar 17, 2013 10:15 pm

Jawab:
Ia khilaf, ada 4 pendapat masyhur:

1- أنه آصف بن برخيا كاتب سليمان عليه السلام
2- سليمان عليه السلام نفسه.
3- أنه جبريل عليه السلام.
4- أنه ملك من الملائكة.
Lelaki dalam ayat tsb ialah:
1. Ashif bin Barkhiya, setiausaha Nabi Sulaiman
2. Sulaiman AS sendiri
3. JIbril AS
4. Salah seorang dari Malaikat

Namun semuanya sanad2nya tidak kuat utk mensahihkan ke empat-empat orang tsb. Ibn Kathir memilih lelaki dalam kisah itu ialah Ashif bin Barkhiya. Memang stail kisah dalam AQ, Allah merahsiakan nama, tapi ditonjolkan inti cerita atau pengajaran sahaja. Nama macam tidak penting.

Kitab itu juga khilaf. ada yg kata Loh Mahfuz, ada yg kata Taurat, ada yg kata asma' ul Husna..WA, semua kena buat kajian tahap phD.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Apakah hikmahnya apabila alQuran merahsiakan sesuatu seperti..

Post by alDayyan on Fri Sep 20, 2013 3:24 am

apa hukumnya bila saya melebihkan kajian bende2 ini berbanding belajar hukum fiqh, hadis dan lain2 dgn niat yg sama iaitu utk BELAJAR mengenai keESAan Allah selagi saya tidak buat maksiat?
jika ianya ada hukum, yg manakah wajib, sunat harus atau lain2?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Apakah hikmahnya apabila alQuran merahsiakan sesuatu seperti..

Post by thtl on Fri Sep 20, 2013 10:02 pm

Tak ada larangan, cuma ia perlukan ilmu alat yg banyak, antaranya arabic kena power sebab kita kena surf the literarature, mostly in arabic. Juga ilmu tafsir, ilmu hadis, sejarah,

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Apakah hikmahnya apabila alQuran merahsiakan sesuatu seperti..

Post by Sponsored content Today at 3:14 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum