Jenis darah yang halal dibunuh

View previous topic View next topic Go down

Jenis darah yang halal dibunuh

Post by Mohamad hafiz on Sat Apr 06, 2013 7:07 pm

asalamualaikum,

Disini saya ada terfikir yg Umat Islam tidak boleh membunuh sesama Islam..
Disini sya ingin bertanya apakah punca2 darah seseorang Islam itu halal dibunuh ? Klu ada dalil AQ dn hadis, boleh tolong nyatakan Smile Entah laa

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts: 827
Points: 1140
Join date: 23/01/2013
Age: 18
Location: Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Jenis darah yang halal dibunuh

Post by zikrulmaut_sm on Sat Apr 06, 2013 7:11 pm

Sini ada penjelasan dari Ustadz Yazid bin Abdul Qadir Jawas, lengkap bersama footnote dalilnya.

Link: http://almanhaj.or.id/content/2630/slash/0/terpeliharanya-darah-seorang-muslim/

Wallahu a'lam. Smile

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts: 513
Points: 765
Join date: 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Jenis darah yang halal dibunuh

Post by Mohamad hafiz on Sat Apr 06, 2013 7:12 pm

Syukran, saudara zsm Smile diatas perkongsian

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts: 827
Points: 1140
Join date: 23/01/2013
Age: 18
Location: Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Jenis darah yang halal dibunuh

Post by thtl on Sun Apr 07, 2013 3:47 am

Tajuk yg lebih tepat:
Darah Umat Islam yang Halal ditumpahkan

thtl
Admin
Admin

Posts: 9114
Points: 9846
Join date: 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Jenis darah yang halal dibunuh

Post by Mohamad hafiz on Sun Apr 07, 2013 6:04 am

Yea, itulah tajuk yg sya ingin bukakan.. tapi memandangkn pemikiran sya cetek sedikit.. hehe

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts: 827
Points: 1140
Join date: 23/01/2013
Age: 18
Location: Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Jenis darah yang halal dibunuh

Post by ZulQ on Sun Apr 07, 2013 8:48 am

Salam,

Saya ingin penjelasan dalam Islam bagaimana pula dengan pencuri/perompak yang dalam proses membuat kerja mereka dalam rumah kita. Adakah jika mereka dibunuh tiada hukum qisash dikenakan? Adakah syarat-syarat tertentu seperti kena tunggu mereka serang terlebih dahulu?

Saya tanya sebab baru-baru ni rumah saya dimasuki pencuri bersenjatakan pisau. Tidak megapakah orang seperti ini disakiti tanpa amaran? Soalan saya berdasarkan hadis ini, cuma orang yang mempertahankan harta benda dia tidak mati sebaliknya membunuh penceroboh yang memasuki rumahnya tanpa izin. Saya ingin mengetahui dari sudut Islam, dari sudut pelembagaan Malaysia saya rasa banyak ceritanya.

Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda: Barang siapa yang terbunuh demi mempertahankan hartanya, maka ia mati syahid. (Shahih Muslim No.202)

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts: 150
Points: 223
Join date: 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Jenis darah yang halal dibunuh

Post by Dodo Don on Sun Apr 07, 2013 12:58 pm

Kehadiran perompak yang bersenjata ke dalam rumah kita sudah dikira mencabuli hak kita kerana sesiapa pun tidak boleh masuk rumah tanpa izin tuan rumah. Bila dia membawa senjata bermakna sudah mengancam nyawa kita. Samada kita perlu berlembut bergantung kepada keadaan. Pada kebiasaannya perompak akan cuba menguasai keadaan tersebut dengan terlebih dahulu menyerang mangsa bila diri mereka terancam kecualilah perompak amatur yang baru nak belajar merompak. Dalam situasi pergelutan memang kita akan mencederakan lawan dengan niat melemahkan dia kerana kita bukan ada niat nak membunuh orang tanpa sebab; walaupun mungkin boleh menyebabkan kematian. Tetapi kalau tidak yakin utk melawannya lebih baik kita menjaga nyawa terlebih dulu sebelum menyelamatkan harta.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts: 205
Points: 237
Join date: 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Jenis darah yang halal dibunuh

Post by thtl on Sun Apr 07, 2013 2:55 pm

Like

thtl
Admin
Admin

Posts: 9114
Points: 9846
Join date: 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Jenis darah yang halal dibunuh

Post by ZulQ on Mon Apr 08, 2013 10:47 am

JazakAllah khair ke atas pendapat. Memang taktik pertama yang saya ambil hanya berterik untuk menakutkan pencuri. Pencuri tersebut lari meninggalkan beberapa harta benda rumah termasuklah pisau yang dia gunakan. Apalah sangat harta benda berbanding kemungkinan saya atau keluarga saya dicederakan.

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts: 150
Points: 223
Join date: 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Jenis darah yang halal dibunuh

Post by Mohamad hafiz on Mon Apr 08, 2013 11:35 am

Saudara ZulQ, dah report polis ? dikhuatiri Pencuri mungkin datang lagi, sebab bahan bukti ada di tangan saudara.. Smile

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts: 827
Points: 1140
Join date: 23/01/2013
Age: 18
Location: Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Jenis darah yang halal dibunuh

Post by ZulQ on Mon Apr 08, 2013 3:21 pm

Sudah report dan bahan bukti diserahkan kepada polis.

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts: 150
Points: 223
Join date: 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Jenis darah yang halal dibunuh

Post by Mohamad hafiz on Mon Apr 08, 2013 3:57 pm

Alhamdulillah.. harap2 pencuri tu dapat ditangkap

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts: 827
Points: 1140
Join date: 23/01/2013
Age: 18
Location: Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Jenis darah yang halal dibunuh

Post by alDayyan on Tue Apr 09, 2013 9:36 am

bagaimana pula perangkap yg ditinggalkan kat dalam rumah? katakanla saya memasang perangkap di dalam rumah yg akan ditinggalkan selama sebulan.. dan sekiranya pencuri yg tgh mencrui di rumah saya terkena perangkap tu yg mana maybe akan menyebabkan dia mati.. apakah pula hukumnya? Entah laa

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts: 537
Points: 740
Join date: 25/05/2012
Age: 45
Location: 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Jenis darah yang halal dibunuh

Post by thtl on Tue Apr 09, 2013 12:18 pm

dalil 4:92

ia termasuk dalam kes mmbunuh dgn tidak sengaja. maka tak adalah hukum qishash. Cuma ada hukum takzirlah. itu bergantung kpd Hakim dan jenis perangkap yg anda letak dalam rumah...

thtl
Admin
Admin

Posts: 9114
Points: 9846
Join date: 24/11/2011

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum